Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Det bör ju vara exakt samma kostnader som under dagen, fast med tillägg för obekväm arbetstid för de personer som måste arbeta natt/julafton/nyår o.s.v.
Tekniker som ser till att alla system fungerar korrekt och som finns på plats om något skulle hända. Marknadsövervakare som ser till att alla regler efterföljs o.s.v. Folk som kan fatta beslut om börsstopp för en aktie o.s.v.
Jag menar att marginalkostnaden för en extra timme öppet är relativt liten sett till de totala kostnaderna.
Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Och det skulle inte generera några nämnvärda extra intäkter. Det skulle vara några privatpersoner som satt och handlade för småsummor mitt i natten.
Det är samma anledning som varför ICA inte har öppet dygnet runt. Det kostar för mycket för att en person ska kunna handla ett paket mjölk klockan 3 på natten.
Skillnaden mot ICA är att ingen som inte bor nära, eller åtminstone i samma tidszon, som ICA vill handla där. Det gäller inte nödvändigtvis för börsen.
Nu ska jag väl inte svära på att min gissning stämmer. Det är som sagt en gissning. Jag förstår naturligtvis hur tillräckligt stora driftskostnader skulle kunna resultera i begränsade öppettider. Jag tror bara inte att det är den effekten som dominerar.
Edit:
Eller låt mig säga så här: Jag är hyfsat säker på att du kan generera begränsade öppettider i en model med noll driftskostnad.