2016-01-03, 10:37
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Fast folk behöver fortfarande vara på plats fysiskt. Allting sköts inte av datorer och robotar.
Låt oss säga att behovet av att ha folk på plats fysiskt har minskat dramatiskt då.
Citera
2016-01-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Kostnaderna för att hålla systemen öppna måste väl ändå vara relativt små i sammanhanget?

Det bör ju vara exakt samma kostnader som under dagen, fast med tillägg för obekväm arbetstid för de personer som måste arbeta natt/julafton/nyår o.s.v.

Tekniker som ser till att alla system fungerar korrekt och som finns på plats om något skulle hända. Marknadsövervakare som ser till att alla regler efterföljs o.s.v. Folk som kan fatta beslut om börsstopp för en aktie o.s.v.

Och det skulle inte generera några nämnvärda extra intäkter. Det skulle vara några privatpersoner som satt och handlade för småsummor mitt i natten.

Det är samma anledning som varför ICA inte har öppet dygnet runt. Det kostar för mycket för att en person ska kunna handla ett paket mjölk klockan 3 på natten.
Citera
2016-01-03, 10:48
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Det bör ju vara exakt samma kostnader som under dagen, fast med tillägg för obekväm arbetstid för de personer som måste arbeta natt/julafton/nyår o.s.v.

Tekniker som ser till att alla system fungerar korrekt och som finns på plats om något skulle hända. Marknadsövervakare som ser till att alla regler efterföljs o.s.v. Folk som kan fatta beslut om börsstopp för en aktie o.s.v.
Jag menar att marginalkostnaden för en extra timme öppet är relativt liten sett till de totala kostnaderna.

Citat:
Och det skulle inte generera några nämnvärda extra intäkter. Det skulle vara några privatpersoner som satt och handlade för småsummor mitt i natten.

Det är samma anledning som varför ICA inte har öppet dygnet runt. Det kostar för mycket för att en person ska kunna handla ett paket mjölk klockan 3 på natten.
Skillnaden mot ICA är att ingen som inte bor nära, eller åtminstone i samma tidszon, som ICA vill handla där. Det gäller inte nödvändigtvis för börsen.

Nu ska jag väl inte svära på att min gissning stämmer. Det är som sagt en gissning. Jag förstår naturligtvis hur tillräckligt stora driftskostnader skulle kunna resultera i begränsade öppettider. Jag tror bara inte att det är den effekten som dominerar.

Edit:
Eller låt mig säga så här: Jag är hyfsat säker på att du kan generera begränsade öppettider i en model med noll driftskostnad.
Senast redigerad av BlaBlaBrah 2016-01-03 kl. 10:52.
Citera
2016-01-03, 17:37
Medlem
Brukar utdelningsdatumen vara detsamma ungefär för bolag?
Tänkte göra en liten tabell när mina utdelningar för nästa år landar.

Ser på tex AstraZeneca att dom har något som kallas för Interimsutdelning vad menas med det?
Vad skiljer den från vanlig utdelning?

Tack på förhand // Rallarkalle
Senast redigerad av RallarKalle1 2016-01-03 kl. 17:55.
Citera
2016-01-03, 19:01
Medlem
Dead-Skin-Masks avatar
Hej.

Efter att ha levt ett år i chansningarnas tecken när det gäller aktier och så vet jag inte om jag har blivit klokare.
Har gått på lite polares snack och lite av man har läst här inne. Från 500kr till 2000kr med lite dippar hit å dit tycker jag var värt lite läropengar
Vill någon ge mig ett tips på var man kan dela upp detta? Finns det något smått man kan stoppa in en tusing i var och hoppas eller ska jag stoppa in hela summan någonstans? Sorry om ni tycker att det är småpengar men jag har inte mer än intresset
alltså, vill någon pinpointa något jag kan hålla utkik över?
Citera
2016-01-03, 19:55
Medlem
rakarnas avatar
hur ser man ifall ett företag är large cap medium eller small?

Så här långt är jag med

"I listan presenteras bolagen i de tre segmenten Large Cap, Mid Cap och Small Cap (cap av engelska market capitalization 'börsvärde'). I Large Cap, s.k. storbolagslistan, presenteras de nordiska bolag som har ett börsvärde över 1 miljard euro. Här finns bolag som Telefonaktiebolaget LM Ericsson, Electrolux, Hennes & Mauritz och Volvo. De bolag som har ett börsvärde mellan 150 miljoner euro och 1 miljard euro presenteras i Mid Cap, listan över medelstora bolag. Här ingår bolag som Kappahl, Clas Ohlson och Cardo. Bolag med ett börsvärde understigande 150 miljoner euro presenteras i Small Cap, småbolagslistan. Här presenteras bolag som BRIO, Wilh. Sonesson och Sigma."

Cittat från wikki.

Men min fråga är ska jag gångra totalt antal aktier med det aktuella kurs värdet för å se vilken nivå dem kommer up till? eller hur gör man?
Citera
2016-01-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
hur ser man ifall ett företag är large cap medium eller small?

Så här långt är jag med

"I listan presenteras bolagen i de tre segmenten Large Cap, Mid Cap och Small Cap (cap av engelska market capitalization 'börsvärde'). I Large Cap, s.k. storbolagslistan, presenteras de nordiska bolag som har ett börsvärde över 1 miljard euro. Här finns bolag som Telefonaktiebolaget LM Ericsson, Electrolux, Hennes & Mauritz och Volvo. De bolag som har ett börsvärde mellan 150 miljoner euro och 1 miljard euro presenteras i Mid Cap, listan över medelstora bolag. Här ingår bolag som Kappahl, Clas Ohlson och Cardo. Bolag med ett börsvärde understigande 150 miljoner euro presenteras i Small Cap, småbolagslistan. Här presenteras bolag som BRIO, Wilh. Sonesson och Sigma."

Cittat från wikki.

Men min fråga är ska jag gångra totalt antal aktier med det aktuella kurs värdet för å se vilken nivå dem kommer up till? eller hur gör man?

https://www.avanza.se/aktier/om-akti...l/5269/volvo-b

Under grafen och den rosa rutan hittar du "Aktiedata". På "marknad" ser du vilken lista bolaget tillhör, i detta fall Large Cap.
Citera
2016-01-03, 21:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Brukar utdelningsdatumen vara detsamma ungefär för bolag?
Tänkte göra en liten tabell när mina utdelningar för nästa år landar.
https://www.avanza.se/placera/foreta...delningar.html

http://www.dollarkursen.com/utdelningar.html
Citera
2016-01-03, 22:35
Bannlyst
Tjena, vilka sidor är bäst för att följa olika marknader osv? vet att det finns på avanza men någon mer site som har?

guld silver olja, olika metaller...aktier..nya företag osv osv! internationellt, behöver inte vara svenskt!
Citera
2016-01-04, 02:57
Medlem
Om jag har köpt aktier för 1000kr och gjort en vinst eller förlust på 100kr (avkastning), ett AF konto på Avanza och jag vill sälja för att köpa andra aktier med dom pengarna, beskattas hela försäljningen eller bara vinsten på 100kr?
Citera
2016-01-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nizo
Om jag har köpt aktier för 1000kr och gjort en vinst eller förlust på 100kr (avkastning), ett AF konto på Avanza och jag vill sälja för att köpa andra aktier med dom pengarna, beskattas hela försäljningen eller bara vinsten på 100kr?

På A/F-konto betalar du bara skatt på den vinst du gjort, alltså 30 kr (0,30 x 100).

Använd ISK istället.
Citera
2016-01-04, 18:42
Medlem
rakarnas avatar
läser mycket folk som köper omx kort och långt i daytrader chatten. men vad köper dem då? är det certifikat eller? å vad heter dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in