Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Det lustiga med DÖ är att den mesta negativismen kletat fast vid moderaterna. Men det är ju så att med DÖ så har ju även Kd avsagt sig sin opositionsroll. En röst på Kd är en röst på S, V och Mp. Inget annat. Och det gäller så länge DÖ består.
Många väljare är dock för korkade för att fatta det. Så i det perspektivet kanske det inte spelar någon roll, DÖ eller inte. Vanligt folk verkar inte bry sig, utan det är mest flashbackare och annan intelektuell elit som bryr sig.
Jo. Jag tror den generella politiska uppfattningen bland politisk ointresserade är att nu är det en rödgrön regering som i stort styr skutan efter överenskommelsen, men att det går ganska dåligt. Ju mer tid detta DÖ-läget får fortlöpa desto sämre i opinionen för socialdemokraterna och miljöpartiet. Något som är dåligt för dessa är sannolikt positivt för ett Ebbastyrt KD. Det var väl mer så jag menade typ.
Om en stor nerdragningsfråga i välfärden dyker upp de kommande åren så tror jag inte att skulden hamnar hos alliansen bara för att de lämnat spelet fritt via DÖ. Nu när det gått dåligt så har rödgröna haft möjlighet att peka på att det berott på alliansens budget. Men iochmed att DÖ finns så landar allt ansvar för kommande skit, ghettoboenden, skolresultat, försvarsfrågor främst hos de rödgröna. Även om alliansen tekniskt sett är lika skyldiga för utvecklingen så är min känsla att det är de rödgröna som i folkmassan kommer att uppfattas som de inkompetenta som mest kommer att hatas och förlöjligas precis som idag och de riskerar ett större fall med tanke på den höga svansföringen de har haft i välfärdsfrågor.
Det krävs ganska mycket propagandajobb för att trolla bort korten genom att börja kleta skuld bakåt på Anders Borg. Vad gäller invandringspolitiken så var det dessutom en överenskommelse med miljöpartiet även vid alliansens tid så skulden på rödgrön politik kommer att alltid vara där även om någon skulle försöka.