• 1
  • 2
2015-02-06, 16:22
Medlem
Är uppe i föräldrarnas stuga och hittat en antal flaskor vin som står där. Bäst före datumet på flaskorna visar att de "gått ut" för 4 år sedan. Men som jag fattat det håller flaskorna bra mycket längre än så. Är 4 år för mycket eller kan man dricka det här?
Citera
2015-02-06, 16:25
Medlem
TheShapes avatar
Mja, skeptisk om det smakar nå vidare. Giftigt är det knappast, men det finns väl bara en sak göra, för att ta reda på det?
Citera
2015-02-06, 16:25
Medlem
Det beror ju helt och hållet på vad det är för typ av vin och framför allt hur det har förvarats.
Har det förvarats på rätt sätt så är det nog inget problem.

Det finns dock ett hemligt knep för att ta reda på om det går att dricka det.
Öppna flaskan och smaka på det
Citera
2015-02-06, 16:32
Medlem
Det är rödvin, obvious kanske .

Har öppnat vinaren nu och den smakar lite konstigt kanske, eller inbillar jag mig bara. Vet inte om jag ska dricka upp den iallafall, lutar nog att den är dålig!
Citera
2015-02-06, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Det är rödvin, obvious kanske .

Har öppnat vinaren nu och den smakar lite konstigt kanske, eller inbillar jag mig bara. Vet inte om jag ska dricka upp den iallafall, lutar nog att den är dålig!

är du van att dricka vin? Känner du skillnaden på smaken?
Citera
2015-02-06, 17:14
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
Är uppe i föräldrarnas stuga och hittat en antal flaskor vin som står där. Bäst före datumet på flaskorna visar att de "gått ut" för 4 år sedan. Men som jag fattat det håller flaskorna bra mycket längre än så. Är 4 år för mycket eller kan man dricka det här?

Men snälla; det finns väl aldrig något bäst-före-datum på vin?!?!
Har aldrig sett och lär aldrig se...
Är det inte en årgång du sett istället då?
Citera
2015-02-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Men snälla; det finns väl aldrig något bäst-före-datum på vin?!?!
Har aldrig sett och lär aldrig se...
Är det inte en årgång du sett istället då?

Du skämtar va? Vet du vad alkohol är och hur det är uppbyggt? Jag hade en låda bira från 2007. Öppnade en igår och draåthelvete vad skiten luktade satan. Eländet hade jäst som bara den. Billig fylla om man hade fixat att dricka upp

Värsta som kan hända TS Är att du spyr och/eller att du blir väldigt söt.

Folk säger dock att så länge flaskan är oöppnad ska det gå fint. Att det är tillsättningen av syre som förstör viner, men vad vet jag
Citera
2015-02-06, 17:43
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyro
Du skämtar va? Vet du vad alkohol är och hur det är uppbyggt? Jag hade en låda bira från 2007. Öppnade en igår och draåthelvete vad skiten luktade satan. Eländet hade jäst som bara den. Billig fylla om man hade fixat att dricka upp

Värsta som kan hända TS Är att du spyr och/eller att du blir väldigt söt.

Folk säger dock att så länge flaskan är oöppnad ska det gå fint. Att det är tillsättningen av syre som förstör viner, men vad vet jag

Nu skrev jag VIN. Jag repeterar: VIN.
Öl är en HELT annan historia...
Den enda öl som kan lagras är Porter (vad jag vet) som är en mörk Stout.
Lager kan ICKE lagras.
Vin däremot.... Vin däremot....
Grundregeln är att ju sämre kvalitet på vinet - ju kortare lagringstid, men ett kvalitetsvin kan lätt lagras i 100-250 år såvida korken är tät. Är det skruvkork så är det inga problem alls sålänge skruvkorken inte rostat sönder.

Nejdu, rätt lagrat vin (mörkt och jämn temperatur på några plussgrader) blir oftast bara bättre efter något år eller några decennier.
Citera
2015-02-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nu skrev jag VIN. Jag repeterar: VIN.
Öl är en HELT annan historia...
Den enda öl som kan lagras är Porter (vad jag vet) som är en mörk Stout.
Lager kan ICKE lagras.
Vin däremot.... Vin däremot....
Grundregeln är att ju sämre kvalitet på vinet - ju kortare lagringstid, men ett kvalitetsvin kan lätt lagras i 100-250 år såvida korken är tät. Är det skruvkork så är det inga problem alls sålänge skruvkorken inte rostat sönder.

Nejdu, rätt lagrat vin (mörkt och jämn temperatur på några plussgrader) blir oftast bara bättre efter något år eller några decennier.

Ta fram både brillor och lupp vetja. Brillor som du bör ha när du läser mitt inlägg igen. Jag skriver inte enbart om öl. Gör om gör rätt.

Luppen ska du ha när du drar ut en flarra vin ur ditt vinställ från Clas Ohlson för 29:90:- så ska du nog hitta ett bäst-före-datum lilla gubben. Go'kväll gott folk
Citera
2015-02-06, 18:20
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clyro
Ta fram både brillor och lupp vetja. Brillor som du bör ha när du läser mitt inlägg igen. Jag skriver inte enbart om öl. Gör om gör rätt.

Luppen ska du ha när du drar ut en flarra vin ur ditt vinställ från Clas Ohlson för 29:90:- så ska du nog hitta ett bäst-före-datum lilla gubben. Go'kväll gott folk

Istället för att gå till personangrepp så kan du ju ägna dig åt fakta...
Ge mig ETT ENDA VIN med bästföredatum, tack! (Bildbevis, tack).

Jag tror TS blandar ihop ÅRTALSMÄRKNINGEN med bäst-före.

Står det "2009" så är detta inte ett bäst-före datum utan en KVALITETSGARANTI.

Har du druckit vin någon gång?
Citera
2015-02-06, 18:24
Medlem
Köp en ny flaska och sluta grubbla istället för att spara på flaskor du öppnat.
Citera
2015-02-06, 18:29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Köp en ny flaska och sluta grubbla istället för att spara på flaskor du öppnat.

Fast TS skriver "OÖPPNAD" i rubriken.

Vinet är alltså förslutet.

(Läs mina ovanstående inlägg här + de svar jag har fått så inser du vilken nivå denna debatt ligger på...)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in