• 3
  • 4
2015-02-28, 00:33
Medlem
PointyHairedBosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Ja jag säger då det. Sällan har jag sett prov på sådan efterblivenhet som i denna tråd. Öl måste ha ett bäst föredatum då öl klassas som livsmedel. Många lagringsbara öler rekommenderas av tillverkarna att man förvarar rätt och dricker långt efter bäst föredatumet. Nej WT's och fjortisar, detta gäller inte era burkar med Kung utan belgiska quads, suröler (Kriek, Lambic, Geuze, m.m.), imperial stouts och porters, barley wines, etc. Vin är undantaget livsmedelsreglerna som stipulerar att bäst föredatum skall finnas då det varit allmänt känt för normalbegåvade människor i flera århundraden att bra vin blir bättre av lagring. Om idioten ovan nu lyckats hitta en vinflaska med bäst föredatum så beror det antagligen på att det är ett 50-kronors kräkvin som tillverkaren vet saknar minsta gnutta av livsuppehållande syror och tanniner och han vill därför vara bussig mot kunden och be denne dricka upp skräpet så fort det bara går. Det finns inget krav på att vinflaskor ska ha bäst föredatum och det har det aldrig funnits. Vore intressant annars att se bäst föredatumet på en ny årgång Chateau d'Yquem. Bäst före december år 2132?

Till ursprungsfrågan: Korka upp skiten och prova. Är det gott så drick det. Sjuk blir du inte även om vinet skulle vara dåligt. Vinlagring kräver dels rätt vin och dels rätt miljö. Rör det sig om ett billigare skitvin som legat dåligt i fyra år (ljust, varmt, växlande temperaturer, kanske vibrationer) så kommer det inte vara gott, men det är ändå inte farligt att dricka det.

Bra skrivet. Tror dock inte det finns flaskor med bäst före datum. Jag har provat och druckit vin mycket seriöst i decennier och har aldrig sett någon.

TS skriver att flaskorna stod upp- om nivån är mycket låg kan det vara problem. Men i vilket fall som helst gäller det Feadog säger- korka upp och prova. Många vanliga vinkonsumenter skulle bli förvånade över hur mycket bättre många 100-kronorsviner kan bli efter några års lagring.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in