Citat:
Ursprungligen postat av
Fugglarn
Angående toning: om man läser på innehållsförteckningen och kollar så att det inte är några mineraloljor eller silikoner i själva toningen så går den utmärkt att använda, det är oftast inpackningen som kommer med som är proppad med icke vattenlösliga ämnen (som man ska undvika). Jag har själv blekt håret och tonat det i olika färger (lila, vitt, grått etc) och det var inga problem, tyckte att det fungerade bättre till och med eftersom jag inte hade något schampo som öppnade upp håret och lät massor av färg rinna ur vid varje tvätt.
Eller så kan man göra litet mitt-emellan som jag: färgar/tonar (blekande permanentfärg, typ L'oreal Recital) och använder då glatt "dunderbalsam", dvs silikonbomber. Sedan sköter jag håret som om jag var hard core "sebum only", dvs jag tvättar inte alls, inte ens med vatten. Istället mycket borstning, skalpmassage m.m. Vill skalpen börja klia så använder jag en medicinerad lösning, eller ett alkoholbaserat hårvatten kanske 1gg/vecka.
Tvättar håret kanske en-två gånger mellan färgningarna, så ungefär var 3-4de vecka. Med minimalt med schampo, massor av silikonfritt balsam (av den tyngre sorten) och sedan litet silikonbombs-balsam på längderna (mitt spikraka midjelånga hår vill trassla något vansinnigt, så det är bara att bli vän med silikonet för min del).
Det där med väldigt fett hår är för jäkligt - har det själv just nu litet jobbigt (18 dagar sedan färgning), eftersom jag pga resor, saltvatten m.m. var tvungen att tvätta eller färga med bara 7-10 dagars mellanrum ett par ggr i slutet av juli/början av augusti.
Hårbottnen _vänjer_ sig vid tvättfrekvensen. Man kan försöka stretcha intervallen litet i taget, men om man har möjlighet att låta håret bli riktigt äckligt flott (typ dubbla tiden mellan tvättar) så kan man snabbare komma upp i en långsam "nerfettningstakt".
(Trots att jag tvättat för ofta nyligen så tog det ca 10 dagar innan håret var ens i närheten av att vara fett och flottigt nu senast. Hela första veckan var det faktiskt _för_ "nytvättat", dvs flygigt och svårt att få att hållas på plats.)
Själv är jag litet skeptisk till att helt slänga allt vad schampoo/tvättmedel heter - har testat bara vatten eller bara balsam ett par gånger, men för mig var det bara alla negativa sidor av hårtvätt (tar evighet att torka, fuktigt äcklig skalp, trassel som tar timmar eller t.o.m. dagar att reda ut) utan det positiva. Så jag misstänker att jag kommer att fortsätta att tvätta sällan, men med schampo/body wash/intimtvål/diskmedel (jepp, funkar helt ok - extremt utspätt naturligtvis) och också fortsätta att använda silikonbalsam enligt behov*.
En grej jag testat som faktiskt verkar funka riktigt bra är att olja in håret innan tvätt eller färgning. Oftast med kokosnötsolja, men ibland om det bara är en vanlig tvätt så har jag testat olivolja, och det var också riktigt bra (och bra mycket enklare att fördela i hela håret - kokosnötsolja bara "försvinner" i mitt hår).
*Tappar hår som en ekorre på våren och har nu haft "långt" hår så länge att jag börjar ha mängder av kortare hår som inte är lika slitet. Det skall bli intressant att se om jag om några år kan klara mig utan silikonbomberna. Men eftersom jag haft problem med trasslande hår redan långt innan jag någonsin färgat håret så är jag litet skeptisk. Men naturligtvis kommer jag att testa sådär en gång per år.