2015-08-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag är inte medlem där, men köper XL schampoobalsam som finns på vissa frisör salonger och tycker den är bäst då den rengör utan att torka ut för mycket. Men tar ändå balsam i längderna då jag färgar och slingar håret.
Du behöver inte vara medlem för att handla där, dock så får medlemmarna 10 % rabatt. Hur som helst så har det mycket prisvärda produkter.
Citera
2015-08-22, 19:19
Medlem
Queen-Obscences avatar
Du är med medveten om att folk har olika hårtyper och allt fungerar inte för alla? Jag har fett hår uppe på hjässan och i övrigt är det väldigt torrt hår. Använder ca två matskedar schampoo och tar det på hjässan och lite längderna i övrigt endast inpackning.. Hade jag kört helt utan schampoo hade det sett ut som att någon kletat smör i håret det kan jag tyvärr inte riskera
Citera
2015-08-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Har du för mycket eller för tjockt balsam som du inte sköljer ur tillräckligt noga? Svettas du ovanligt mycket nu i sommarvärmen? Har du någon eterisk olja blandat med balsamet?

Har du kort hår som inte hinner bli för skitigt under en dag kan du testa att dra på duschen på max och spola igenom hela skalpen noga, en sval temperatur är att rekommendera. Jag tvättar själv med vatten ibland men det är lite krångligare när håret är långt men det går ändå, borde vara lätt med kort hår. Fungerar det inte för att göra håret rent så är det ju bara att tvätta med balsam som vanligt igen och kanske testa senare beroende på hur din hårbotten mår. Det tog lång rätt lång tid för mig innan min hårbotten var tillräckligt avvand från schampo för att det skulle fungera effektivt, eller så har det med tekniken att göra.

Citat:
Ja folk har olika hårtyp men hårtypen har inget med fet hårbotten att göra egentligen även om lockiga hår och tunna strån tenderar att bli torrare i längderna samtidigt som tunna och ljusa strån kan se skitigare ut vid hårbotten snabbare.

Min hårtyp är 2A och dessutom fina hårstrån och jag hade precis samma problem som du innan jag började tvätta med balsam, nu har jag mjuka längder trots att de nu går ner till midjan nästan och det blir inte alls lika fett uppe vid hårbotten. Det var därför jag började med balsammetoden från början och det är många som upplever just samma sak att hårbotten inte blir fet lika fort. Det går inte att bara köra med vilket balsam som helst om du vill testa, det måste vara ett med enbart vattenlösliga ämnen och så måste gamla produkter tvättas ur med schampo en sista gång, annars blir det lager på lager med produkter och blir det smörlooken.

Edit: nu verkar det som att jag säger att det är mest optimalt för alla men det är inte så jag menar.

Jag körde bara vanlig balsam då och då. Den är från ''Eldorado'' och heter ''Balsam för normala hår''. Men vad rekommenderar ni för balsam?
Citera
2015-08-22, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pokay
Jag körde bara vanlig balsam då och då. Den är från ''Eldorado'' och heter ''Balsam för normala hår''. Men vad rekommenderar ni för balsam?

Fonzie rekommenderar ekologisk schampo och balsam.
Citera
2015-08-22, 21:50
Medlem
Citat:
Beror på vad du vill, vill du ha ett billigt för att få rent så tycker jag att coop x-tra har ett jättebra tvättbalsam, lätt att skölja ur och känns inte som att det blir någonting kvar alls efteråt som en del andra gör.

Vill du ha någonting mer mjukgörande så finns garnier respons med en avokado på framsidan (lol), det är de två jag använder och du såg förmodligen vad jag har för hårtyp. Man måste hitta det som passar en själv bäst.

Tack ska du ha!
Citera
2015-08-23, 08:46
Medlem
Queen-Obscences avatar
Citat:
Ja folk har olika hårtyp men hårtypen har inget med fet hårbotten att göra egentligen även om lockiga hår och tunna strån tenderar att bli torrare i längderna samtidigt som tunna och ljusa strån kan se skitigare ut vid hårbotten snabbare.

Min hårtyp är 2A och dessutom fina hårstrån och jag hade precis samma problem som du innan jag började tvätta med balsam, nu har jag mjuka längder trots att de nu går ner till midjan nästan och det blir inte alls lika fett uppe vid hårbotten. Det var därför jag började med balsammetoden från början och det är många som upplever just samma sak att hårbotten inte blir fet lika fort. Det går inte att bara köra med vilket balsam som helst om du vill testa, det måste vara ett med enbart vattenlösliga ämnen och så måste gamla produkter tvättas ur med schampo en sista gång, annars blir det lager på lager med produkter och blir det smörlooken.

Edit: nu verkar det som att jag säger att det är mest optimalt för alla men det är inte så jag menar.

Jag pratar inte om hårbotten om det är så du tolkar det..menar luggen och håret från benan och en bit nedåt som lätt ser fet ut. Men hur dom haver, om man har tonat hår och inte vill sluta tona så kanske inte det är rätt metod då? Jag har långt väldigt tjockt hår som tycker illa om varmt väder med hög luftfuktighet..
Senast redigerad av Queen-Obscence 2015-08-23 kl. 08:53.
Citera
2015-08-23, 18:17
Medlem
Citat:
Beror på vad du vill, vill du ha ett billigt för att få rent så tycker jag att coop x-tra har ett jättebra tvättbalsam, lätt att skölja ur och känns inte som att det blir någonting kvar alls efteråt som en del andra gör.

Vill du ha någonting mer mjukgörande så finns garnier respons med en avokado på framsidan (lol), det är de två jag använder och du såg förmodligen vad jag har för hårtyp. Man måste hitta det som passar en själv bäst.
Viktigt är att köpa rätt serie (schampo och balsam) för just din hårtyp. Det finns hur mycket olika varianter som helst på marknaden idag och fokusera på bra produkter som passar dig istället för produkter som är ”inne” nu.
Citera
2015-08-24, 18:14
Medlem
Nattiskatts avatar
Håret blir inte helt rent utav bara vatten, bakterierna sitter ju kvar och det kan börja klia i hårbotten.
Citera
2015-08-26, 02:02
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Angående toning: om man läser på innehållsförteckningen och kollar så att det inte är några mineraloljor eller silikoner i själva toningen så går den utmärkt att använda, det är oftast inpackningen som kommer med som är proppad med icke vattenlösliga ämnen (som man ska undvika). Jag har själv blekt håret och tonat det i olika färger (lila, vitt, grått etc) och det var inga problem, tyckte att det fungerade bättre till och med eftersom jag inte hade något schampo som öppnade upp håret och lät massor av färg rinna ur vid varje tvätt.

Eller så kan man göra litet mitt-emellan som jag: färgar/tonar (blekande permanentfärg, typ L'oreal Recital) och använder då glatt "dunderbalsam", dvs silikonbomber. Sedan sköter jag håret som om jag var hard core "sebum only", dvs jag tvättar inte alls, inte ens med vatten. Istället mycket borstning, skalpmassage m.m. Vill skalpen börja klia så använder jag en medicinerad lösning, eller ett alkoholbaserat hårvatten kanske 1gg/vecka.
Tvättar håret kanske en-två gånger mellan färgningarna, så ungefär var 3-4de vecka. Med minimalt med schampo, massor av silikonfritt balsam (av den tyngre sorten) och sedan litet silikonbombs-balsam på längderna (mitt spikraka midjelånga hår vill trassla något vansinnigt, så det är bara att bli vän med silikonet för min del).

Det där med väldigt fett hår är för jäkligt - har det själv just nu litet jobbigt (18 dagar sedan färgning), eftersom jag pga resor, saltvatten m.m. var tvungen att tvätta eller färga med bara 7-10 dagars mellanrum ett par ggr i slutet av juli/början av augusti.
Hårbottnen _vänjer_ sig vid tvättfrekvensen. Man kan försöka stretcha intervallen litet i taget, men om man har möjlighet att låta håret bli riktigt äckligt flott (typ dubbla tiden mellan tvättar) så kan man snabbare komma upp i en långsam "nerfettningstakt".
(Trots att jag tvättat för ofta nyligen så tog det ca 10 dagar innan håret var ens i närheten av att vara fett och flottigt nu senast. Hela första veckan var det faktiskt _för_ "nytvättat", dvs flygigt och svårt att få att hållas på plats.)

Själv är jag litet skeptisk till att helt slänga allt vad schampoo/tvättmedel heter - har testat bara vatten eller bara balsam ett par gånger, men för mig var det bara alla negativa sidor av hårtvätt (tar evighet att torka, fuktigt äcklig skalp, trassel som tar timmar eller t.o.m. dagar att reda ut) utan det positiva. Så jag misstänker att jag kommer att fortsätta att tvätta sällan, men med schampo/body wash/intimtvål/diskmedel (jepp, funkar helt ok - extremt utspätt naturligtvis) och också fortsätta att använda silikonbalsam enligt behov*.

En grej jag testat som faktiskt verkar funka riktigt bra är att olja in håret innan tvätt eller färgning. Oftast med kokosnötsolja, men ibland om det bara är en vanlig tvätt så har jag testat olivolja, och det var också riktigt bra (och bra mycket enklare att fördela i hela håret - kokosnötsolja bara "försvinner" i mitt hår).

*Tappar hår som en ekorre på våren och har nu haft "långt" hår så länge att jag börjar ha mängder av kortare hår som inte är lika slitet. Det skall bli intressant att se om jag om några år kan klara mig utan silikonbomberna. Men eftersom jag haft problem med trasslande hår redan långt innan jag någonsin färgat håret så är jag litet skeptisk. Men naturligtvis kommer jag att testa sådär en gång per år.
Citera
2015-08-26, 02:21
Medlem
Mitt hår hade överlevt ett par dar och sen hade det varit förvandlat till ett flottigt kråkbo. Mår bokstavligen fysiskt dåligt utan schampoo. Blir trött och får huvudvärk. Det känns lite som när folk vägrar använda mediciner. Fattar inte hur man står ut. Känns bara som att försvåra vardagen för sig själv.
Citera
2015-08-26, 17:05
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quasq
Mitt hår hade överlevt ett par dar och sen hade det varit förvandlat till ett flottigt kråkbo. Mår bokstavligen fysiskt dåligt utan schampoo. Blir trött och får huvudvärk. Det känns lite som när folk vägrar använda mediciner. Fattar inte hur man står ut. Känns bara som att försvåra vardagen för sig själv.
Knappast försvåra. Man behöver inte sluta helt med schampoo om man inte känner sig bekväm med det. Om du på riktigt tror att ditt hår kommer vara superflott för resten av livet om du slutar med schampoo så tror du fel.
Citera
2015-08-28, 12:49
Medlem
siisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattiskatt
Håret blir inte helt rent utav bara vatten, bakterierna sitter ju kvar och det kan börja klia i hårbotten.

Vilka bakterier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in