2015-02-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentrogne
Har slutat med schampoo jag också, dock kör jag med balsam. aka "balsammetoden" funkar klockrent. Nu har jag ganska långt hår också. Men vilken skillnad det är efter jag slutat med schampoo. Håret blir mycket snyggare, naturligare. Ser bara fördelar med det

jag kör också med balsammetoden. funkar kanon!
istället för frissigt och sprött hår som jag hällde oljor i, så har jag nu lugnt, vågigt och friskt hår.

min dotters kompis, som har haft riktiga problem med torr o kliande hårbotten och krusigt hår, har numer frisk hårbotten och härliga lockar!

alla kemikalier för hår som säljs i butikerna är endast ett sätt för företag att tjäna pengar!
Citera
2015-02-04, 23:35
Medlem
wastaahs avatar
Jag slutade använda schamoo och tvättar allt med duschtvål, jag har amazing hår och märker fan ingen skillnad med duschtvål mot schampoo allt pga lathet (halvlångt hår, dude)
Citera
2015-02-04, 23:38
Medlem
ArvidEkesparres avatar
Då jag varit på långvariga expeditioner utomlands har det inträffat att jag inte haft tillgång till schampo under en förhållandevis lång tid. Jag har förvisso alltid funnit att jag återgått till att använda schamponeringsmedel när så blivit möjligt.

Jag kommer särskilt ihåg en färd från Ulan Bator till Irkutsk tillsammans med kommendörkapten Carlsson. Jag befann mig i Ulan Bator i ärende av affärer, men som västeuropé var jag måttligt uppskattad i Mongoliet under denna tid. Affärsresan avslutades med att jag olckligtvis retade upp en lokal gangster som satte ett pris på mitt huvud. Samma natt begav sig kommendörkapten Carlsson ut och stal en gammal föredetta militärbil och hämtade upp mig och vår ledsagare Batbayar vid hotellet. Vi begav oss norrut mot ryska gränsen för brinnande livet. Jag upphör aldrig att förvånas över kommendörkapten Carlsson snillrikedom. Emedan bilen hade varit en sovjetisk militärbil, visserligen kunde endast ett mycket tränat öga se att det var just en föredetta militärbil, tog vi oss obemärkt förbi sovjetiska militärer på vägarna. Faktum var att det fanns väldigt få bilar på dessa vägar, och en civil bil hade otvivelaktigt uppmärksammats. Hade vi blivit stoppade av soldater hade de enligt vår ledsagare antingen krävt anskrämligt höga mutor, satt oss i arresten eller bäggedera.

Vi stannade endast särdeles kortvariga stunder och en av oss befann sig ständigt bakom ratten. Efter två utdragna dagar nådde vi Irkutsk och köpte varsin biljett till Moskva via transsibiriska järnvägen. Väl ombord på tåget kunde vi äntligen andas ut. Jag har inte rest med transsibiriska järnvägen sen dess, men då hade de i varje fall inget schampo. Inte fanns det ens något schampo i de ryska städerna längs järnvägen, först i Moskva fick jag möjlighet att schamponera mitt hår under en duschkrans varma strida vattenstrålar, jag glömmer tvivelsutan aldrig det tillfället.

Jag ser schamponeringsmedel som en lyx i vardagen som jag inte tar förgiven. Just nu har jag inte synnerligen inte lika mycket hår som förut, men jag använder mig av schampo alltjämt likväl.
Citera
2015-02-04, 23:38
Medlem
Wheatstacks avatar
Mitt hår har börjat bli tunnare högst upp på mitten av huvudet de senaste två åren. Är närmare 30 och för att undvika en snabb tunnhårighet har jag använt dyra schampon och balsam som ska främja tillväxt osv. ni vet.

Men det här låter som en kul grej att testa. Raka motsatsen helt enkelt. Det låter ju logiskt att man tvättar bort kroppens naturliga återfettning och att kroppen därför vill kompensera för det. Och att de starka kemikalierna i schampon sliter på håret.

Efter att ha läst runt lite verkar det som att många använder bikarbonat + vinäger istället. Vissa använder ägg, eller ett "godkänt" balsam, vilka som nu är det (någon med tips?). Och hur ofta ska man tvätta året då?

Dessutom, hur fungerar det med vax och andra hårprodukter? Använder du sånt TS?

Ganska förvirrande. Jag testar nog bara att "go natural" och köra endast vatten som TS. Idoti eller genialiskt? Det är frågan.
Senast redigerad av Wheatstack 2015-02-04 kl. 23:50.
Citera
2015-02-04, 23:42
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag trodde att det var viktigt att borsta håret noga i så fall, för att få bort smuts och att mjuka upp håret med fett från hårbotten.
Citera
2015-02-04, 23:51
Medlem
herrgurkas avatar
Jag har kört balsammetoden i ett år och kommer aldrig använda schampoo igen. Jag har långt hår (ca 50 cm) och tidigare var jag tvungen att tvätta håret varannan dag för att det började klia och mjälla och ha sig.

Nu tvättar jag håret med ett balsammetodgodkänt balsam (Coop's fulbalsam 12:50kr/500ml) en gång i veckan.

Håret har fått mer lyster, är luftigare och hårbotten kliar aldrig. Jag har även slutat kamma mig (eftersom det inte längre behövs, håret är aldrig trassligt). Håret har blivit naturigt vågigt.

Kan tillägga att övergångsperioden till balsammetoden var lite kämpig. Första månaden blev håret väldig fett och såg närmast förjävligt ut. Talgkörtlarna i hårbotten jobbade 3-skift. Andra månaden blev det bättre och efter tre månader hade hårbotten helt återhämtat sig från schampooknarket.

Edit: På denna sida kan ni läsa om vilka balsam och sista-schampoon som är godkända. http://www.lockig.se/
Senast redigerad av herrgurka 2015-02-05 kl. 00:05.
Citera
2015-02-05, 00:04
Medlem
Också slutat att använda tensider i mitt hår. Blir inte lika torrt och får färre dåliga hårdagar. Fick frågan "har du färgat håret" efter att jag gjorde det.
Citera
2015-02-05, 00:07
Medlem
framtands avatar
Tjejen kör balsam (no poo-godkänt) och äppelcidervinäger ibland. Det är en rejäl skillnad, håret är tjockt och glansigt och slits betydligt mindre än förr. Det tog två veckor innan effekten small till och hon var precis påväg att ge upp. Nu är hon stor nopoo-ambassadör och predikar metoden för alla, hela tiden. Hon är frälst!
Citera
2015-02-05, 00:10
Medlem
Vitsigs avatar
wow, ska fan hoppa på detta tåget jag med och se hur det går.
Citera
2015-02-05, 00:17
Medlem
Mattelols avatar
Det är inget alternativ att sluta med schampo helt för min del, mitt hår blir flottigt och fett bara efter en natt och då har jag inte ens speciellt långt hår. Jag har förvisso en oöppnad balsamflaska som jag kan försöka testa istället för schampot för att se hur det utvecklar sig.

Jag förstår inte vad ni som endast tvättar med vatten har för mirakelhår, det skulle se helt sjukt ut för min del. Det är ju dessutom uteslutet att gå runt som en fullständig slusk i ett par månader innan håret "vant sig".
Citera
2015-02-05, 00:22
Medlem
Har också goda erfarenheter av att skippa schampoo. Har kört i stort sett helt utan schampoo i drygt ett år nu och med gitt resultat. Upplever håret som mer formbart, bättre lyster och helt mjällfritt.
Tidigare kunde jag i perioder få lättare problem med mjäll, testade massor av schampon även rätt så dyra. Men så fick jag tips om att sluta med schampoo.
Var lite skeptisk till en början men ser bara fördelar med att skippa schampot.
Tar i balsam varannan helg och nån gång emellanåt, kanske 2 ggr per månad, max 2-3 droppar schampoo - vet egentligen inte varför :-)
Citera
2015-02-05, 00:25
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jag förstår inte vad ni som endast tvättar med vatten har för mirakelhår, det skulle se helt sjukt ut för min del. Det är ju dessutom uteslutet att gå runt som en fullständig slusk i ett par månader innan håret "vant sig".

Under min se-ut-som-en-slusk-tid så satte jag upp håret i en knut så det syntes knappt att håret såg sunkigt ut. Hade jag det utsläppt såg jag dock ut som en uteliggare. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in