Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-11, 19:35
  #613
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ethina
Jag tror att det är lättare som kille att låta bli att tvätta håret. Mitt hår är EXTREMT fett. Redan samma dag som jag tvättat håret börjar det bli fett igen. 3 dagar utan tvätt, då är det så fett så att det ser blött ut i hårbotten 😂 Och ja, jag har provat att stå ut i 3 månader. Ingen förändring.
Du kan torka ut håret(och skalpen) utan några kemikalier genom att bara köra hett vatten om du tycker att ditt hår är superfettigt. Gnugga lätt med fingrar i hårbotten medan du sköljer skalpen med ganska varmt vatten. Om ditt hår fortfarande är fettigt efter det så är du unik.
Citera
2016-06-11, 21:01
  #614
Medlem
Isnatts avatar
Jag slutade använda schampo för kanske 4 år sedan. Använder det nån gång ibland, som idag. Första gången på säkert 3-4 månader. Nu det märkliga, mitt hår ligger vanligtvist rätt platt då jag har rakt svenskt hår. Idag när jag använde schampo så står håret 'på ända', ser ut som Robert Broberg.

Från: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/...robergshow.jpg

Till: http://img.dn.se/remote/d1.dn-static...leHeaderTablet
Citera
2017-02-03, 13:44
  #615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Har under de senaste två veckorna prövat på metoden "no-poo", säkert en del som hört talas om det. Det innebär att man slutar tvätta håret med shampoo och istället tvättar det grundligt med vatten varje dag och om man vill kan man även emellanåt tvätta med natriumbikarbonat och återfukta efteråt.

Jag har än så länge under dessa två veckor bara kört vatten och mitt hår har aldrig sett bättre ut. Mitt annars medeltunna hår har nu blivit något tjockare och lenare. Håret skiner på ett naturligt sätt som man bara kunde få till med oljor innan.

Detta är något fler borde åtminstone pröva innan man gnäller på att det skulle vara "äckligt". Mitt hår luktar inte äckligt, det luktar dock mer "naturligt" om det verkar logiskt. Jag har även fått komplimanger för mitt hår och tjejer vill gärna röra i det osv.


Jag tänkte bara höra med er, hur många är det som slutat använda schampoo? Och varför är det inte fler som slutar? Är det för att man helt enkelt inte vet hur dåligt det är för hårbotten och håret? Har funderat på att köpa ett hälsobalsam och shampoo med naturliga ingredienser istället men eftersom det gått bra med bara vatten än så länge så känner jag att inget behövs för tillfället.
Jag har även hört på nätet att sluta med shampoo även förebygger tunnhårighet men det finns inga bevis såvitt jag vet.

Resultaten jag upplevt är iaf:

*Tjockare/fylligare hår
*Mjukare, nästan som sidenbomull
*Mina tidigare mjällproblem är borta
*Håret växer snabbare
*Lättare att "styla"

Åsikter och tankar?


Jag har nu bestämt mig för att inte använda schampo något mer.

En fråga - Läste om balsammetoden, och man skall låta balsam komma ner i hårbotten och ligga där ett tag innan man sköljer det.

Jag läste någon annanstans om att håret mår dåligt av att ha balsam ner i hårbotten och dessutom ha det för länge.

Vilket skall man köra på?

Jag har nyligen duschat och använde ingen schampo för att prova detta. Jag känner mig dock smutsig i håret och det kliar. När jag Googlade, så är detta tydligen normalt i början. Men! Betyder även detta att mitt hår luktar illa också?
Citera
2017-02-05, 19:59
  #616
Medlem
Captinheros avatar
Mitt hår har blivit riktigt torrt och slitet märker jag.Funderar på att undvika schampo ett tag något mer man ska tänka på? Tänkte testa den där balsam metoden, är den effektiv eller?
Citera
2017-02-19, 17:23
  #617
Medlem
Efter att bara använt balsam, så har jag noterat att håret känns tyngre, det känns också som om det finns lite balsam kvar i håret, trots att jag stått i duschen och spolat håret längre tid. Jag är egentligen osäker om det verkligen är balsam som sitter kvar i håret eller om detta är vanligt.

Någonting annat som är mer sllvarligare för min del, är att mjällbildning har förekommit oftare i mitt hår. Bara några dagar framåt, så ser jag en hel del mjäll i håret.

Nör jag använde schampo, så fann det inget som helst av dessa problem. När jag läser tråden, verkar alla känna sig nöjda, efter att använt skippat schampo och bara använt balsam.

Jag har hållit på såhär i kanske cirka två veckor, om inte mer.

Kan någon förklara för mig exakt hur man använder balsam på korrekt sätt, så skall jag se om jag gör exakt samma sak.

Jag har tjockt och vågigt hår, om det kanske är bra att veta.
Citera
2017-06-16, 13:09
  #618
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koncentration
Efter att bara använt balsam, så har jag noterat att håret känns tyngre, det känns också som om det finns lite balsam kvar i håret, trots att jag stått i duschen och spolat håret längre tid. Jag är egentligen osäker om det verkligen är balsam som sitter kvar i håret eller om detta är vanligt.

Någonting annat som är mer sllvarligare för min del, är att mjällbildning har förekommit oftare i mitt hår. Bara några dagar framåt, så ser jag en hel del mjäll i håret.

Nör jag använde schampo, så fann det inget som helst av dessa problem. När jag läser tråden, verkar alla känna sig nöjda, efter att använt skippat schampo och bara använt balsam.

Jag har hållit på såhär i kanske cirka två veckor, om inte mer.

Kan någon förklara för mig exakt hur man använder balsam på korrekt sätt, så skall jag se om jag gör exakt samma sak.

Jag har tjockt och vågigt hår, om det kanske är bra att veta.


Hoppas du kör längre, typ 1 månad är minimum
Citera
2017-06-16, 18:13
  #619
Medlem
Kan man få mer hår om man skippar schampoo?
Citera
2017-06-16, 23:07
  #620
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briklin
Kan man få mer hår om man skippar schampoo?
Om det fanns ett medel som funkade mot hårlöshet o mot hårbortfall så skulle det vara en världsnyhet som skulle vara väldigt känd överallt, så glöm "mirakelkuren".
Citera
2017-06-17, 05:12
  #621
Medlem
Mosbulles avatar
Det är viktigt att köpa bra hårprodukter annars får man problem.
var inte snåla.
Citera
2017-06-20, 11:37
  #622
Medlem
Dille24s avatar
Jag slutade med shampoo och andra kemiska duschprodukter för snart 10 år sedan. Duschar och "tvättar" håret två-tre gånger i veckan.

Hemligheten bakom att undvika fett hår är (mycket) varmt vatten. När jag sköljt kroppen brukar jag skruva upp värmen så högt jag klarar och skölja igenom håret ordentligt.

Tjockt och fint utan att vara fett!
Citera
2017-07-20, 21:39
  #623
Medlem
Håller med shampoo suger en riktig kemikaliebomb och helt onödigt. Om man har långt hår så kan man göra inpackningar för att vårda håret.
Citera
2017-07-22, 10:32
  #624
Medlem
15minFames avatar
Många som inte använder schampoo pga kemikalier. Men använder balsam, inpacking och hårprodukter med minst (om inte mer) kemikalier... Så hur tänkter ni igentligen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback