• 1
  • 2
2015-02-04, 01:48
Medlem
Hur gör man gitarr roligt? Jag försöker varje dag men misslyckas konstant. Vad gjorde ni? Ibland kollar jag på tabs men då jag är en nybörjare kan jag inte spela sånger. Att lära sig skalor verkar vara tråkigt och poänglöst då man lika gärna kan lära sig all noter istället, men det är också tråkigt. Ska det vara så tills man är extremt bra?
Citera
2015-02-04, 01:57
Medlem
Antivalents avatar
Hitta en låt du verkligen vill lära dig, en enkel låt. För mig var det Fire Water Burn. Tränade 3-4 timmar om dagen, enbart på att få ackorden att låta bra och efter en vecka började det likna något. Att lära sig ett instrument tar ett jäääävla tag, så det är bara att nöta och nöta och nöta. När du väl kommit en bit kommer det att löna sig, jag lovar!
Citera
2015-02-04, 02:04
Medlem
Elementarts avatar
Lär dig spel- eller filmmusik (från gamla favoritserier osv).
Citera
2015-02-04, 02:09
Medlem
kinesarsles avatar
Det är lite tråkigt innan man har kommit över gränsen att precis allt man gör är övning. Lär dig hela låtar.

Om man jämför med cykel så har du inte lärt dig hålla balansen än. Då är det förstås inte kul.
Citera
2015-02-04, 02:18
Medlem
Hitta någon att jamma tillsammans med, det är skitskoj!
Citera
2015-02-04, 08:03
Medlem
Lär dig moll penttonik skalan o jamatill backingtracks... Lär dig maj ackord 9 or 6 or osvosv... Lär dig "rytma" ordentligt... Fingerspel..... Sitter man o lirar pop så håller jag med om att det blir jävligt tradigt
Citera
2015-02-04, 18:31
Medlem
Tack för inläggen. Bestämde mig för att köra van halens running with the devil. Ganska kul än så länge i alla fall.
Citera
2015-02-06, 13:30
Medlem
zerxezs avatar
Idag finns det iaf helt sanslöst bra gratis resurser för att lära sig låtar, tekniker, skalor, teori etc, som youtube och songsterr, när jag började med gitarr på 90-talet fick man hålla till godo med betydligt sämre grejer
Citera
2015-02-06, 13:50
Medlem
KalleXLs avatar
Det är bara du som får öva tills det låter bra, så andra ber dig spela, det finns inga andra genvägar.

Dom här killarna tyckte det var roligt att spela på sina gitarrer och lyssnarna njöt. Jag med.
https://www.youtube.com/watch?v=_rQh...s&spfreload=10
Citera
2015-02-07, 18:45
Medlem
Peripheryys avatar
Jag har spelat elgitarr ungefär i tre månader nu. Kan väl säga att jag har lärt mig en del om det där.
Jag kan ackorden till The River med Springsteen. Den låten är väl den enda jag kan och jag kände bara att jag ville kunna spela den. Ackorden är väldigt enkla och plockar man upp gitarren då och då och försöker öva in ackorden så blir det enkelt efter två veckor.

Jag har ingen tidpress på mig att lära mig spela gitarr så jag har inte tagit några kurser. Sitter mest och tittar runt på youtube om saker man kan göra på gitarren.
Senast redigerad av Peripheryy 2015-02-07 kl. 18:55.
Citera
2015-02-16, 15:25
Medlem
Man byter från akustisk till elgitarr. Om man redan har en elgittar så införskaffar man en massa effekter.
Citera
2015-02-17, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Man byter från akustisk till elgitarr. Om man redan har en elgittar så införskaffar man en massa effekter.

Njae.

Förstår dock att det dryper av en smula ironi i ditt inlägg.
Du har delvis rätt dock.

Jag började spela gitarr i skolan. Inte under lektioner, men jag ville verkligen lära mig, så jag brukade tigga min musiklärare att jag skulle få ha en gitarr i skåpet. Eftersom jag var en fjäskare av rang samt skötte mig gudomligt så hade jag gitarren i mitt skåp i 2 år. Det var en nylonsträngad skönhet och jag började bara med att knäppa på den som en efterbliven.
Jag började skriva ut tablaturer under datorkunskap-lektionerna som jag hade med mig när jag satt och knäppte. Rena grekiskan i början, men när man ser sambandet mellan noterna på tablaturen med den låt man lyssnar på som man samtidigt försöker spela så faller pusselbitarna på plats rätt snabbt.
Men själva vändningen kom när jag fick en krallig Levin-strata i födelsedagspresent.
Satt hela kvällarna efter hockeyträningarna och hela helgerna efter matcherna. När jag började gymnasiet så var jag riktigt duktig på att spela.

För mig var det lättaste att lyssna på mina favoritband, skriva ut tablaturer och försöka att spela ikapp med dom. Så hitta några låtar du älskar, och försök spela som dom du lyssnar på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in