Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-02-17, 21:04
  #13
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Man byter från akustisk till elgitarr. Om man redan har en elgitarr så införskaffar man en massa effekter.

Tycker tvärtom att man tröttnar fortare på elgitarr. Det kräver också mycket mer i form av dyr utrustning för att låta någorlunda bra, och oftast krävs ett band med trummor och bas till.

Mitt tips är väl att kolla runt på youtube tills du hittar någon kanal med låtar du gillar och bra lektioner etc, men det måste ju finnas en grundmotivation där. Sedan att ha tillgång till flera instrument är också positivt i min mening, för variationens skull.
Citera
2015-02-20, 13:30
  #14
Avstängd
Lavemangnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kreativtnamn123
Hur gör man gitarr roligt? Jag försöker varje dag men misslyckas konstant. Vad gjorde ni? Ibland kollar jag på tabs men då jag är en nybörjare kan jag inte spela sånger. Att lära sig skalor verkar vara tråkigt och poänglöst då man lika gärna kan lära sig all noter istället, men det är också tråkigt. Ska det vara så tills man är extremt bra?
Stäm guran i drop d så kan du spela alla punklåtar som finns med ett finger. Träning behövs ej :-D
Citera
2015-02-20, 13:34
  #15
Medlem
farfars avatar
Ju mer man väsnas, desto roligare
Citera
2015-02-21, 21:47
  #16
Medlem
Gingers avatar
Såhär gör du gitarr roligt!

Jag utmanar dig att lära dig denne låt:

https://www.youtube.com/watch?v=ULEBSxP725w

på 12 månader!
Kom ihåg nu vad Gunde Svan sade: -Inget är omöjligt
Citera
2015-02-22, 00:41
  #17
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Såhär gör du gitarr roligt!


Varken roligt att lyssna på eller lära sig.

Eventuellt lite kul lär man väl kan det.
Citera
2015-02-22, 21:14
  #18
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Varken roligt att lyssna på eller lära sig.

Eventuellt lite kul lär man väl kan det.

Med den inställningen så lär man sig ju aldrig gitarr...
Citera
2015-02-22, 21:26
  #19
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Med den inställningen så lär man sig ju aldrig gitarr...

EVH är helt enkelt inte någon bra förebild, tokrunka kan man göra till porr, man behöver inte stå på scen med gitarr och göra det.
Citera
2015-02-22, 21:36
  #20
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
EVH är helt enkelt inte någon bra förebild, tokrunka kan man göra till porr, man behöver inte stå på scen med gitarr och göra det.

Asså.... Avundsjukan stänker ända hit....

Nej, inte för att Eddie Van Halen är något bra band överhuvudtaget. Men du måste inse att han har lagt ner många timmar på att lära sig det solot, och det borde han väl få lite beröm för?

Det var just denne låt som fick mig att vilja lära mig "tapping" på gitarr.


Rock on dude
Citera
2015-02-22, 21:44
  #21
Medlem
farfars avatar
Njae, avundsjuk är jag på typ Robbie Basho, Jack Rose eller någon annan lirare. Yngwie, Satriani, EVH och andra runkare föraktar jag bara.
Citera
2015-02-22, 21:50
  #22
Medlem
Swe1227s avatar
Skulle rekommendera att, som jag själv gjorde, skaffa en bok med låtar och ackord!

Denna bok kan jag rekommendera för nybörjare då den hade ett riktigt bra upplägg. I början är det nån låt med bara ett ackord och sen får man lära sig nya ackord desto längre fram i boken man kommer http://www.adlibris.com/se/bok/kompl...-9789188496232
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback