Citat:
Ursprungligen postat av
Sultan
Problemet med tristess är väl snarare att man börjar fundera över varför ens liv är så tråkigt? Då kommer man fram till, exempelvis i mitt fall, att det i grund och botten är ganska innehållslöst med varken förhållande, barn eller några framtidsmål(ej heller förhoppningar om att något av dessa tre ska infinna sig senare i livet). Så länge man har saker att sysselsätta hjärnan med så dyker ju inte dessa tankar upp- lika lätt iaf.
Däremot tar jag ju hellre tristess framför existentiell ångest, åldrande, dödsångest osv.
Jo, man kan bli deppad om man tänker på det trista i tillvaron. Visst är någon form av distraktion eller eskapism något som hjälper.
Jag är dock en andlig person som höll på med bl.a. meditation under många år. Efter lång tid så kom en insikt till mig om mitt vardagliga liv (och alla andras). Det var att vad jag gör till vardags egentligen saknar betydelse. Det var alltså vad jag insåg under meditationen, men man kan såklart inte leva efter det. Fast man kan ha lite distans till tillvaron och inte dras in för mycket i drama och trams en del håller på med. Världen är full av idioter tyvärr och dem kan man inte hjälpa. Lev i världen men var inte en del av den, är ett råd värt att begrunda.