Citat:
Ursprungligen postat av
Spirituality
En upplyst människa kan fortfarande uppleva lidande efter att en älskad går bort.
I ditt fall låter det lite som Chogyam Trungpa Rinpoche skriver i sin bok 'We can deceive ourselves into thinking we are developing spirituality when instead we are strengthening our egocentricity through spiritual techniques', för en upplyst människa är nuet perfektion, att tvätta kläder, laga mat, äta, gå, sträcka på sig, allting har sin mening i livet och är det som anses vara magin. Sen ska vi inte underskatta Kundalini hos en person som inte var redo för det, har du upplevt det? var det påtvingat ifrån dig? om du upplevt det, är du säker på att alla dina chakran var öppna? Jag vet att Kundalini vid fel tillfälle kan ge med sig dessa problem du halvt berättar om.
Jag uppnådde efter en lång kris en nivå som påminde om samadhi. Sen misstar du dig om du tror att jag stärkte min självcentrering istället för att bli mer upplyst. Jag höll mig mest inom den västerländska esoteriska traditionen, trots jag började meditera långt innan jag valde någon inriktning/väg.
Den nivå jag då uppnådde under meditation motsvaras inom kabbalah av Tiferet, solens sfär. Den är inte opersonlig, den är jag men ändå inte. Hur det känns att vara på den nivån, är som att vara Gud. Det finns i varje fall inget annat ord som kan beskriva det, eller upplevelsen är bortom ord. Bortom den finns det absoluta men för att uppnå det måste solen drunkna i västerns hav. Jag är ingen buddhist/hindu så därför förstår du kanske inte helt vad jag talar om.
Kan slutligen nämna att man måste fullända sitt jag, nå förening med Gud och balansera det manliga och det kvinnliga inom sig själv. Det kan ses som delar av själen men brukar precis som arketyperna kallas anima/animus. Efter det kommer den mindre trevliga delen jag inte vill skriva om här. Det är dock så att oavsett vilken väg man väljer, måste man genomgå mörka perioder som nigredo inom alkemi. Man kan aldrig nå ljuset utan att gå genom mörkret. New age-flummare och andra som tror att andlighet bara är något glatt och trevligt, misstar sig kraftigt.