Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-02, 23:45
  #1
Avstängd
fiskarenss avatar
När kommer försvarsbudgeten att presenteras? 3 miljarder extra varje år kräver Försvarsmakten för att kunna upprätthålla kvalitén.

Har för mig att denna budget skulle presenteras redan 2014. Vad i helvete är det som händer nu? Jag hör absolut NADA om budgeten? När får vi ett svar?

Lite andra frågor:

Hur ska detta finansieras?
Mycket blöder i svensk ekonomi, hur ska dem hantera detta faktum att Försvarsmakten kommer behöva betydligt mycket mer pengar?

Jag tycker allt är så extremt oklart och abstrakt.
Citera
2015-02-03, 00:29
  #2
Medlem
Atteros avatar
Mycket bra frågor. Jag har tyvärr heller inga svar men hoppas att det här blir nästa heta samtalsämne nu när invandringspolitiken sakta men säkert börjar ta fart på riktigt. Varför inte ta budgeten vi idag lägger på immigration och istället lägga dessa direkt på försvaret? Förutsatt att vi stänger gränsen då såklart. Nedrustningen och borttagandet av den allmänna värnplikten var i mina ögon helt oförsvarbart av politikerna, det har bara lett till en förslappad generation utan respekt och att vi nu står med byxorna nere när det brakar loss. För braka loss kommer det att göra, frågan är om vi är för sena med att vakna från även detta problem..

Edit: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...er_4243337.svd

Citat:
I dag inleds Folk och Försvars rikskonferens i Sälen och det är en ny värld som infunnit sig sedan förra årets upplaga. 2014 var ett mycket händelserikt år och för första gången sedan andra världskriget utökade ett land i Europa sin areal med hjälp av militärmakt. Frågan är om någon rikskonferens sedan Folk och Försvars tillkomst 1940 varit viktigare än årets med tanke på omvärldsutvecklingen och det försvarsbeslut som ska fattas under våren.
__________________
Senast redigerad av Attero 2015-02-03 kl. 00:38.
Citera
2015-02-18, 00:04
  #3
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Här har ni svar. Försvaret ville ha 4 miljarder extra per år för att i princip kunna existera.
500 miljoner får de, alltså 1/8 del. Att skänka 1,5 miljarder till en terroristgrupp i mellanöstern går bra. Och att bedriva världens mest extrema migrationspolitik för ~250miljarder går bra...
De är seriöst helt jävla tappade. Ukrainakrisen, Putin flexar, IS i mellanöstern, islamistdåden i Frankrike och nu i Danmark.
Det kommer ett nytt*dåd i Sverige snart, sanna mina ord.

(* Ni har väl inte glömt självmordsbombaren i Stockholm för ett par år sedan?)

Det är ett hån mot försvarsmakten och nationen och dess folk som är och kan plötsligt bli väldigt beroende av den. Minst 75 miljarder/år säger jag.

Källa:
http://avpixlat.info/2015/02/16/rege...-okade-anslag/
__________________
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2015-02-18 kl. 00:06.
Citera
2015-02-18, 00:36
  #4
Medlem
Luzurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Här har ni svar. Försvaret ville ha 4 miljarder extra per år för att i princip kunna existera.
500 miljoner får de, alltså 1/8 del. Att skänka 1,5 miljarder till en terroristgrupp i mellanöstern går bra. Och att bedriva världens mest extrema migrationspolitik för ~250miljarder går bra...
De är seriöst helt jävla tappade. Ukrainakrisen, Putin flexar, IS i mellanöstern, islamistdåden i Frankrike och nu i Danmark.
Det kommer ett nytt*dåd i Sverige snart, sanna mina ord.

(* Ni har väl inte glömt självmordsbombaren i Stockholm för ett par år sedan?)

Det är ett hån mot försvarsmakten och nationen och dess folk som är och kan plötsligt bli väldigt beroende av den. Minst 75 miljarder/år säger jag.

Källa:
http://avpixlat.info/2015/02/16/rege...-okade-anslag/

Får hoppas (hemskt att säga men..) då att nån av handdukshuvudena lyckas då, kanske nån vaknar av smällen.
Citera
2015-02-18, 10:55
  #5
Medlem
Politiska frågeställningar får nog bäst svar i politikforumet
Flyttas vapen och militär ==> politik
//moderator
Citera
2015-02-18, 11:06
  #6
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Här har ni svar. Försvaret ville ha 4 miljarder extra per år för att i princip kunna existera.
500 miljoner får de
Den där siffran snurrar runt , men så är det faktiskt inte.
Försvaret får 0.2 miljarder mer per år. Mindre än en halv procents ökning. En timme av det offentlig sektor betalar ut varje timme dygnet runt året om, ska gå till ökade försvarsanslag.

Och det är bara rent löfte, jag tror att regeringen kommer att fortsätta genomföra stora nedskärningar i försvarsanslagen. De ljuger ju om att de ska göra motsatsen, så det är ett säkert bevis. Flottan och/eller armén kommer att avskaffas helt och hållet under denna mandatperiod. Försvarsministern kommer att med straight face stå upp och fortsätta ljuga om sina "storsatsningar".
Citera
2015-02-18, 11:47
  #7
Medlem
500 miljoner per år tillades om.

Glöm inte då att vår nya regering med sin nya budget har gjort det dyrare för försvarsmakten att ha anställda då en stor del av deras organisation består av unga.

Ökningen är i princip noll. Regeringen bryr sig inte längre, att prata om att vi ska höja försvarsanslagen är bara rent populistisk bullshit.

Enda tid vi kommer se ökningar i miljardbelopp för försvarsmakten är när en militär konfrontation är ett faktum och vid den tiden är det för sent.

Att staten ska kunna garantera säkerhet för sina medborgare är A och O då detta är en grundläggande pelare i ett funktionellt samhälle, detta inkluderar både polis och militär.
Citera
2015-02-18, 11:54
  #8
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerulion
Att staten ska kunna garantera säkerhet för sina medborgare är A och O då detta är en grundläggande pelare i ett funktionellt samhälle, detta inkluderar både polis och militär.
Ryska staten verkar vara mycket bättre på den saken. Vi borde anlita dem.
Citera
2015-02-19, 13:16
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Ryska staten verkar vara mycket bättre på den saken. Vi borde anlita dem.

Nej, det borde vi inte alls göra din putler-tönt. Flytta till Ryssland så får vi hur mycket av den ryska staten du vill ha när du tror dig ha rätt att säga och skriva vad du vill.
Citera
2015-02-19, 13:44
  #10
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, det borde vi inte alls göra din putler-tönt. Flytta till Ryssland så får vi hur mycket av den ryska staten du vill ha när du tror dig ha rätt att säga och skriva vad du vill.
Så du är så otriligt dum i huvet att du inte fattar att det är i Sverige som statens skattefinansierade dödspatruller mördar oliktänkande och beskyddar våldsbrottslingar från rättvisa. Jag tror inte Putin har så mycket till övers för klimatpaniklögnarna och feministhatet och islamismen. Jag tror inte att ryska staten betalar miljardbelopp av skattebetalarnas pengar till terroristerna i Gaza.

Starkt försvar och konservativa värderingar verkar vara exakt det som Putin står för. Konservativa svenskar som vill döda sig själva för att skydda dagens kommunistiska svenska politiker som hatar och förtrycker dem, de är så dumma i huvet att de förtjänar att dö. Vi behöver rensa bort det lägsta avskrapet i vår genpool, göra oss av med det mest lättlurade patrasket. Den som tar till vapen för att skydda svenska staten idag, fiendens ockupationsmakt, är en landsförrädare och borde arkebuseras. Vem som helst som invaderar Sverige skulle göra oss en väldigt god tjänst! Invasion är det enda hoppet om en inrikespolitisk förbättring.
Citera
2015-02-20, 08:55
  #11
Medlem
Vi behöver garanterat mer pengar till försvaret men hur mycket beror ju helt på vem vi tänkte försvara oss mot. Är det Norge så har vi garanterat redan allt vi behöver. Men fruktar vi Ryssarna så är är vi körda oavsett och vårt bästa hopp är att alliera oss närmare med USA eller inte kriga alls.

Här är trevlig statistik som visar vad delar av vår omvärld spenderar.
http://www.statista.com/statistics/2...tary-spending/

Lycka till Sverige i krig
Citera
2015-02-20, 10:38
  #12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskarens
När kommer försvarsbudgeten att presenteras? 3 miljarder extra varje år kräver Försvarsmakten för att kunna upprätthålla kvalitén.

Har för mig att denna budget skulle presenteras redan 2014. Vad i helvete är det som händer nu? Jag hör absolut NADA om budgeten? När får vi ett svar?

Lite andra frågor:

Hur ska detta finansieras?
Mycket blöder i svensk ekonomi, hur ska dem hantera detta faktum att Försvarsmakten kommer behöva betydligt mycket mer pengar?

Jag tycker allt är så extremt oklart och abstrakt.

För över Migrationsverkets budget till Försvarsmakten och anställ alla flyktingar i Försvarsmakten, win-win. Det enda problemet som kvarstår är förläggningsfrågan, bostäder måste byggas då de flesta förmodligen kommer att vägra bo på logement.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback