Hej, håller på att torka ost för att göra ostpulver men nu under steget att torka osten är jag rädd att den ska dra till sig bakterier eller börja mögla om den står i rumstemperatur. Gjorde en testbit som jag lade i ungen på 50-60 grader i 4 timmar, biten smälte lite och sedan la jag den i frysen i en vecka, tog även bara några skivor och lade direkt i kylen i en vecka, båda smaka likadant och var lika lätta att mala.
Detta var som sagt bara som test, så köpte riven cheddar som jag strödde över en bakplåt och kastade in på 50-60 grader, efter 2 timmar märkte jag att det hade smält lite mycket och en del fett hade skiljt sig från osten. Så jag skrapa upp osten och lade den på en ny bakplåtspapper för att torka, en del fett var jag tvungen att hälla av, hoppas inte mycket smak försvann där :/
Iallafall tänker jag torka den nu, men kan man lägga den löst i köket utan att det förstörs på något sätt, eller ska man kasta in den i kylen? Hur stor är skillnaden att torka från kylen och i rumstemperatur? Inte det vanligaste att göra så kanske inte finns så många som har erfarenhet av detta
Tack!
Mvh Rixius