Citat:
Jag är mycket väl medveten om att nikotin är extremt beroendeframkallande, och många anser det värre än heroin på den punkten. Det är dock inte helt konsekvent att konstatera det, och kollar man runt så anses det fortfarande i allmänhet att just opiater (rättare sagt heroin) är den svåraste drogen att lägga av med. Inte minst för dess abstinenssyndrom som ju också måste vara bland de värsta. Man skulle alltså kunna argumentera för att det är den starkast beroendeframkallande drogen, och vad det betyder för hjärnan vet väl både du och jag.Psykologiska sjukdomar till följd av tungknark som t ex heroin är inte direkt ovanligt heller, oavsett hur mycket man har råd med. Det säger också sig självt. Men din idé om ett bra beroende blir väl i praktiken då att en extremt liten del av befolkningen kan köpa sig ett livsförråd av heroin för att sedan stänga in sig och skjuta dagarna ända.
Jag har som sagt sett hur heroinpundare ser ut, och jag vet hur de resonerar. Ditt försök att göra det till en fråga om ekonomi (och semantik) är väl sekundärt eller tertiärt i frågan om huruvida beroendet är "bra" eller "dåligt".
Det är skrattretande att nämna heroin i en tråd som ska avhandla bra beroenden. Jag kan bara deducera att du antingen pundar heroin själv, eller har en väldigt skev uppfattning om världen.