2015-02-01, 12:43
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Varför skulle jag INTE vara apologetiskt inställd till heroin? Drogen är bevisligen inte något som tär på kroppen och leder till en tidig grav såvida pengaproblemen inte leder till desperata handlingar och möjlig överdos. Cigg är mera beroendeframkallande.
Jag är mycket väl medveten om att nikotin är extremt beroendeframkallande, och många anser det värre än heroin på den punkten. Det är dock inte helt konsekvent att konstatera det, och kollar man runt så anses det fortfarande i allmänhet att just opiater (rättare sagt heroin) är den svåraste drogen att lägga av med. Inte minst för dess abstinenssyndrom som ju också måste vara bland de värsta. Man skulle alltså kunna argumentera för att det är den starkast beroendeframkallande drogen, och vad det betyder för hjärnan vet väl både du och jag.
Psykologiska sjukdomar till följd av tungknark som t ex heroin är inte direkt ovanligt heller, oavsett hur mycket man har råd med. Det säger också sig självt. Men din idé om ett bra beroende blir väl i praktiken då att en extremt liten del av befolkningen kan köpa sig ett livsförråd av heroin för att sedan stänga in sig och skjuta dagarna ända.

Jag har som sagt sett hur heroinpundare ser ut, och jag vet hur de resonerar. Ditt försök att göra det till en fråga om ekonomi (och semantik) är väl sekundärt eller tertiärt i frågan om huruvida beroendet är "bra" eller "dåligt".

Det är skrattretande att nämna heroin i en tråd som ska avhandla bra beroenden. Jag kan bara deducera att du antingen pundar heroin själv, eller har en väldigt skev uppfattning om världen.
Citera
2015-02-01, 14:16
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Jag är mycket väl medveten om att nikotin är extremt beroendeframkallande, och många anser det värre än heroin på den punkten. Det är dock inte helt konsekvent att konstatera det, och kollar man runt så anses det fortfarande i allmänhet att just opiater (rättare sagt heroin) är den svåraste drogen att lägga av med. Inte minst för dess abstinenssyndrom som ju också måste vara bland de värsta. Man skulle alltså kunna argumentera för att det är den starkast beroendeframkallande drogen, och vad det betyder för hjärnan vet väl både du och jag.
Psykologiska sjukdomar till följd av tungknark som t ex heroin är inte direkt ovanligt heller, oavsett hur mycket man har råd med. Det säger också sig självt. Men din idé om ett bra beroende blir väl i praktiken då att en extremt liten del av befolkningen kan köpa sig ett livsförråd av heroin för att sedan stänga in sig och skjuta dagarna ända.

Jag har som sagt sett hur heroinpundare ser ut, och jag vet hur de resonerar. Ditt försök att göra det till en fråga om ekonomi (och semantik) är väl sekundärt eller tertiärt i frågan om huruvida beroendet är "bra" eller "dåligt".
Alkoholabstinens är värre och benzoabstinens är ungefär lika dåligt.

Citat:
Det är skrattretande att nämna heroin i en tråd som ska avhandla bra beroenden. Jag kan bara deducera att du antingen pundar heroin själv, eller har en väldigt skev uppfattning om världen.
Jag upprepar: ett "bra beroende" tillför mer positivt än negativt till en persons liv. Är man rik så är heroinberoende en vinstaffär sett ur ett lyckomaximerande (euforimaximerande) perspektiv. Pillertrillande är mycket vanligt bland fotbollsmorsor i USA och blir allt vanligare för samma klientel i Sverige; tar de inte opiater så går de på benzo eller andra ångestdämpande som leder till beroende men även ett mer uthärdligt liv.
Citera
2015-02-01, 15:56
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Alkoholabstinens är värre och benzoabstinens är ungefär lika dåligt.
Värre för att man kan dö eller? Jag syftar på den rentav horribla situationen man befinner sig i när man är tungt beroende (som av heroin), och eventuellt om man inte får sitt knark. Dessutom har väl heroin - precis som alkohol och andra droger - egenskapen att ombilda hjärnan. Inte direkt positivt det heller.
Citat:
Jag upprepar: ett "bra beroende" tillför mer positivt än negativt till en persons liv. Är man rik så är heroinberoende en vinstaffär sett ur ett lyckomaximerande (euforimaximerande) perspektiv. Pillertrillande är mycket vanligt bland fotbollsmorsor i USA och blir allt vanligare för samma klientel i Sverige; tar de inte opiater så går de på benzo eller andra ångestdämpande som leder till beroende men även ett mer uthärdligt liv.
Du menar att livet är vedervärdigt och att det är "positivt" att fly verkligheten med knark. Jag håller förvisso med om att livet är vedervärdigt, mer eller mindre, men det är ju minst sagt patetiskt (för att inte nämna håglöst) att så skenbart självbelåtet avstå den existentiella självrannsakning som krävs för den konsekventa åsikten, samtidigt som man konstaterar det du skriver som allomfattande fakta när det uppenbarligen till hög grad baseras på subjektivitet.
Och det är enbart din subjektiva uppfattning som är anledningen till varför du anser att en heroinpundares vanor står upp i dialektiken, om vilken det positiva skulle överväga det negativa... vilket är en extremt vansklig åsikt, både fysiologiskt och filosofiskt. Inte jättesvårt att argumentera den ståndpunkten visserligen, men inte svårt att blotta den heller.
Senast redigerad av retrospective 2015-02-01 kl. 16:00.
Citera
2015-02-01, 18:33
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Värre för att man kan dö eller? Jag syftar på den rentav horribla situationen man befinner sig i när man är tungt beroende (som av heroin), och eventuellt om man inte får sitt knark. Dessutom har väl heroin - precis som alkohol och andra droger - egenskapen att ombilda hjärnan. Inte direkt positivt det heller.
Nej, värre för att avtändningssymptomen för alkoholabstinens är värre än för heroin dito.

Alla droger ombildar inte hjärnan, såvida du inte menar att opioidreceptorerna ändras om man brukar opiater men det orsakar å andra sidan inte de (antagligen) negativa förändringarna som du syftar på.
Citat:
Du menar att livet är vedervärdigt och att det är "positivt" att fly verkligheten med knark. Jag håller förvisso med om att livet är vedervärdigt, mer eller mindre, men det är ju minst sagt patetiskt (för att inte nämna håglöst) att så skenbart självbelåtet avstå den existentiella självrannsakning som krävs för den konsekventa åsikten, samtidigt som man konstaterar det du skriver som allomfattande fakta när det uppenbarligen till hög grad baseras på subjektivitet.
Och det är enbart din subjektiva uppfattning som är anledningen till varför du anser att en heroinpundares vanor står upp i dialektiken, om vilken det positiva skulle överväga det negativa... vilket är en extremt vansklig åsikt, både fysiologiskt och filosofiskt. Inte jättesvårt att argumentera den ståndpunkten visserligen, men inte svårt att blotta den heller.
Jag har inte uttryckt en endaste subjektiv åsikt i denna tråd.
Citera
2015-02-01, 20:11
Medlem
Citat:
Jag har inte uttryckt en endaste subjektiv åsikt i denna tråd.
Din åsikt om att fördelen med eufori gör att det är bättre att vara beroende av heroin än att inte vara det, är en i allra högsta grad subjektiv åsikt. Personligen anser inte jag att denna eufori är värd risken att fastna i ett heroinberoende.
Citera
2015-02-01, 21:18
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Din åsikt om att fördelen med eufori gör att det är bättre att vara beroende av heroin än att inte vara det, är en i allra högsta grad subjektiv åsikt. Personligen anser inte jag att denna eufori är värd risken att fastna i ett heroinberoende.
Man kan väl inte förvänta sig att en heroinist ska använda konsekvenstänk som andra. Jag ger upp nu.
Citera
2015-02-01, 21:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Jag har aldrig påstått det fetade. Mina påståenden gäller endast då man är rik nog att inte behöva förstöra sitt liv p.g.a. ett heroinberoende. I det långa loppet (helt objektivt sett) har beroendet (givet de tidigare nämnda parametrarna) flera positiva än negativa sidor sålänge som man utgår ur en utilitaristisk hållning.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2015-02-01 kl. 21:55. Anledning: e
Citera
2015-02-01, 23:29
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Ja det är väl klart att det är en subjektiv åsikt och det är ju dessutom själva poängen. Som Aftonbadet uttrycker det; vi gillar olika! Det finns människor som uppskattar heroin, även om heroin inte är en del av tallriksmodellen. Han argumenterar väl inte för att DU ska bli pundare eller att heroin är bra överlag!
Citera
2015-02-01, 23:44
Bannlyst
Den som lider av kronisk depression botas vanligen inte av lagliga preparat utom i Socialstyrelsens propaganda. Det måste till olagliga substanser, inte nödvändigtvis heroin, men beroende på personlighet kan en person med kronisk depression fungera "normalt" genom självmedicinering med cannabis, amfetamin, kodein, tramadol etc, naturligtvis då i relativt låga doser, för det som är sant i skräckpropagandan mot droger är att stora doser kan öka toleransen väldigt mycket.

Men som anonym.hedonist säger så gör ju inte en rik person som knarkar på heroin någon skada mot någon annan än sig själv och då bara om han dör i en överdos, vilket ju också bara drabbar honom själv.
Citera
2015-02-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja det är väl klart att det är en subjektiv åsikt och det är ju dessutom själva poängen. Som Aftonbadet uttrycker det; vi gillar olika! Det finns människor som uppskattar heroin, även om heroin inte är en del av tallriksmodellen. Han argumenterar väl inte för att DU ska bli pundare eller att heroin är bra överlag!
Jag argumenterade alltså mot ett påstående som anonym.hedonist gjorde, nämligen "Jag har inte uttryckt en endaste subjektiv åsikt i denna tråd." Det är klart att det finns människor som uppskattar heroin. Jag kan tänka mig att risken är stor att jag också skulle uppskatta den drogen om jag prövade. Då jag inte vill fastna i ett beroende, tycker jag det är säkrast att avstå.
Citera
2016-03-14, 03:03
Medlem
Jag tror inget beroende är "bra" endast beroende för att överleva. Och jag har erfaranhet med beroende som, cannabis, tobak, datorspel. Dock har dem tre varit lite positivt givande när jag var beroende men om nackdelar överväger positiva är det inget bra beroende

Som t.ex. Datorspelande lärde jag mig 99% av engelskan (Spelade mycket när jag gick i högstadiet)
Tobak gav mig energi och ett liten skön kick men sen efter ett tag i beroendeträsket så ga

Och det här med beroenden är att man inte riktigt vet hur de påverkar en tills man lägger av /tar paus från w/e man är beroende av i min erfaranhet. Slutade med snus för några dagar sedan. Och då kom jag på att snus ger mig ingenting förutom en snabbare puls, även smått ångest av det konstigt nog och även mindre stressad

Jag försöker jobba bort alla mina beroende jag känner påverka mig negativt man blir friare då
Senast redigerad av hanarlugn 2016-03-14 kl. 03:24.
Citera
2016-03-14, 14:25
Medlem
MissTortoises avatar
Inget beroende är farligt. Det är bara konsekvenser av fel saker och val som är farligt. Anser jag.
Låter lite som "det är inte pistolen som dödar, det är människan" vilket är ett uttryck jag ALDRIG använder. Däremot så finns det en gråzon i det tänkandet, och där finns jag.

Heroin är farligt, dödligt farligt, men det beror på att substansen i sig är farlig och inte pgr av beroendet.
De flesta människor har mer eller mindre en förmåga att avgöra om något är olämpligt eller inte.
Visst, finns mycket som kan leda till beroende trots att man inte tänker på det, men nästan alla "uppenbara" saker känner majoriteten till.

Den människan som väljer att begå en handling som riskerar konsekvenser har egentligen skrivit på ett osynligt kontrakt: JA, jag ansåg att det var värt konsekvenserna och jag står för mitt val.
Jag tycker till exempel inte att man kan säga "jag gjorde dumma val för jag drack så jag behöver inte skämmas och jag kan göra om det av Den anledningen ", vilket majoriteten gör men uttrycker det lite mildare.
Men det känns inte särskilt relevant.

Givetvis behöver inte droger vara aktuella även om det ofta klingar fint med "beroende". Men ändå ett bra exempel.

BEROENDE är detsamma om det är bra eller dåligt, beroende är oskyldigt. Framför allt människor mår bra av trygghet och fastnar lätt i saker. Det behöver inte vara dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in