2015-01-31, 21:26
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Eufori är bra. Men alla populära droger ger positiva effekter av olika slag under ruset. Det är ju därför de används. Problemet med ett beroende är att man då drabbas av en massa andra negativa konsekvenser. Någon som skulle kunna hålla sig till att använda heroin bara någon gång ibland, skulle naturligtvis kunna säga ärligt att euforin överväger de negativa konsekvenserna. Men det är ett problem att vara beroende av heroin.
Läser du ens vad jag skriver? Jag har inte tagit ställning till hur många människor som har resurser som räcker för både heroinbruk och uppehållande av ett i övrigt hälsosamt, normalt liv; jag påpekar bara att det finns sådana personer och att heroinberoende i sig självt inte skadar kroppen.

Alkoholberoende förstör däremot din kropp väldigt fort, så där uppväger de positiva sidorna inte de negativa.
Citera
2015-01-31, 21:27
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Läser du ens vad jag skriver? Jag har inte tagit ställning till hur många människor som har resurser som räcker för både heroinbruk och uppehållande av ett i övrigt hälsosamt, normalt liv; jag påpekar bara att det finns sådana personer och att heroinberoende i sig självt inte skadar kroppen.

Alkoholberoende förstör däremot din kropp väldigt fort, så där uppväger de positiva sidorna inte de negativa.
den är för söt
Citera
2015-01-31, 22:05
Medlem
Hulls avatar
Att hjälpa andra och känna sig lycklig och bekräftad för att ha räddat barn ur exempelvis brinnande hus är väl ett bra beroende.

Överhuvudtaget att hjälpa andra kan vara väldigt beroendeframkallande eftersom du får hjältestatus och därmed mycket välvillighet.
Citera
2015-01-31, 22:06
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:

Jag har ofta hört att heroinister får dåliga tänder. Är det en myt?
Citera
2015-01-31, 22:25
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Heroinister tenderar väl inte att leva särskilt hälsosamt (knarket är dyrt), vilket kan leda till dålig tandvård och brist på de mineraler och vitaminer som krävs för bra tänder.

Att heroinet skulle ha tandskadande egenskaper är däremot mig veterligen inte sant.
Citera
2015-01-31, 23:16
Medlem
Citat:
... att heroinberoende i sig självt inte skadar kroppen.
Om du har fri tillgång till rent heroin, behöver det inte skada kroppen. Men det är inte många som har fri tillgång till heroin. För dessa spelar det roll att de måste ägna tid och pengar åt att få tag på heroin, som dessutom kan tänkas ha annan skit i sig som skadar. Man måste ju ändå ta hänsyn till verkligheten. Där ingår normalt sett inte fritt heroin.
Citera
2015-01-31, 23:18
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Om du har fri tillgång till rent heroin, behöver det inte skada kroppen. Men det är inte många som har fri tillgång till heroin. För dessa spelar det roll att de måste ägna tid och pengar åt att få tag på heroin, som dessutom kan tänkas ha annan skit i sig som skadar. Man måste ju ändå ta hänsyn till verkligheten. Där ingår normalt sett inte fritt heroin.
Det har jag aldrig påstått heller. Vad jag villa påpeka var att man med tillräkliga finansiella resurser kan upprätthålla en heroinvana utan att förstöra sin kropp.
Citera
2015-02-01, 00:25
Medlem
Citat:
Det har jag aldrig påstått heller. Vad jag villa påpeka var att man med tillräkliga finansiella resurser kan upprätthålla en heroinvana utan att förstöra sin kropp.
Fast tråden handlar ju om ifall det finns bra beroenden. Du har fortfarande inte visat att heroinberoendet skulle vara något bra. Endast att det inte nödvändigtvis måste vara så skadligt som det i allmänhet är.
Citera
2015-02-01, 02:38
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub

Snarare amfetaminet som tar knäcken på tänderna, speciellt om du dricker läsk eller energidryck samtidigt.. Fast å andra sidan tror jag inte en inbiten heroinist tänker på tandhygienen i första taget heller..
Citera
2015-02-01, 02:49
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
De flesta heroinister (säg, 99.999%) är inte ekonomiskt oberoende och således finns väl inte särskilt många som klarar av det. Poängen var att det rent medicinskt är möjligt att regelbundet bruka heroin utan att kroppen tar skada. Något du inte förstår i det resonemanget?
Det säger sig självt. Angående vad jag inte förstår... nja. Det skulle i sådana fall vara din inställning gentemot heroin i allmänhet. Om vi ser till samtliga av dina inlägg i tråden så är du i överlag extremt apologetisk (om inte de facto positivt inställd - som i egenskap av personligt missbruk i form av självbevarelsedriften jag nämnde tidigare), så ditt resonemang behöver det inte vara något problem med. Din person, dock. Men det hör säkerligen till en annan tråd.
Citat:
Man brukar heroin på ett icke-negativt sätt genom att inte låta bruket gå överstyr; man måste kunna ta hand om sin hälsa och inte endast koncentrera sig på att jaga efter nästa fix. Detta lyckas enklast om man är rik.
Gott. Du besvarar min poäng tämligen väl. Det finns således i princip ingen som kan bruka heroin utan negativa aspekter (eller "bieffekter"; många av vilka jag avsiktligen låtit bli att nämna).
Citera
2015-02-01, 09:38
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Fast tråden handlar ju om ifall det finns bra beroenden. Du har fortfarande inte visat att heroinberoendet skulle vara något bra. Endast att det inte nödvändigtvis måste vara så skadligt som det i allmänhet är.
Heroin ger mycket eufori och skadar inte kroppen. Mera positiva än negativa sidor till beroendet, såvida man har råd med det.
Citera
2015-02-01, 09:42
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Det säger sig självt. Angående vad jag inte förstår... nja. Det skulle i sådana fall vara din inställning gentemot heroin i allmänhet. Om vi ser till samtliga av dina inlägg i tråden så är du i överlag extremt apologetisk (om inte de facto positivt inställd - som i egenskap av personligt missbruk i form av självbevarelsedriften jag nämnde tidigare), så ditt resonemang behöver det inte vara något problem med. Din person, dock. Men det hör säkerligen till en annan tråd.
Varför skulle jag INTE vara apologetiskt inställd till heroin? Drogen är bevisligen inte något som tär på kroppen och leder till en tidig grav såvida pengaproblemen inte leder till desperata handlingar och möjlig överdos. Cigg är mera beroendeframkallande.

Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Gott. Du besvarar min poäng tämligen väl. Det finns således i princip ingen som kan bruka heroin utan negativa aspekter (eller "bieffekter"; många av vilka jag avsiktligen låtit bli att nämna).
Det finns massvis med rika människor i världen som har råd med att skjuta heroin regelbundet för resten av deras liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in