• 4
  • 5
2016-03-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Jag har aldrig påstått det fetade. Mina påståenden gäller endast då man är rik nog att inte behöva förstöra sitt liv p.g.a. ett heroinberoende. I det långa loppet (helt objektivt sett) har beroendet (givet de tidigare nämnda parametrarna) flera positiva än negativa sidor sålänge som man utgår ur en utilitaristisk hållning.
Av alla som beskriver sina upplevelser av heroin, handlar det oftast om rena helveteshistorier, är detta en slump, anser du? Är du en sådan som anser att "jaja, men det är ju bara att hålla sig i kragen och inte dö av drogerna"?

För helvete. Ditt liv förstörs inte av brist på pengar, ditt liv förstörs av ett sjukt extremt beroende till en fruktansvärd drog. Jag är ingen att ge moralkakor, men fan vad du argumenterar.

Vidare, vid obegränsad tillgång av en sådan drog, är ju risken för total bortkoppling med omvärld och verklighet uppenbar. Ett såpass starkt beroende och ett oändligt lager fixar. Låter som en bra buildup? Men utifrån ditt perspektiv, vad skulle man någonsin behöva mer än drogens eufori, och mat och vatten, för att vara lycklig? Man kan sitta i en opiatdimma resten av sitt liv och bara vara "lycklig".

Fast, det är klart, om du utgår ifrån premissen att personen ifråga har obegränsade tillgångar, och inte har något behov av någonting vad gäller sociala relationer med vänner och familj, så visst. Men väldigt få delar denna verklighetsidé som en positiv sådan.

Annars finns det hyfsat många kändisar/rika människor, som spottar på vad du säger. De som faktiskt varit inne i skiten beskriver det oftast som en balans mellan liv och död, verklighet och fantasi, och antingen så lägger de ner det i extrema smärtor, ångest och allt vad sjuk avtändning innebär, eller så kolar de. Det finns alltid undantag, men detta tycks onekligen vara ett vanligt mönster.

Jag anser att din envist kvarhållna definition av "bra beroende" är sjuk, och grymt destruktiv. Att förespråka heroin är ju bokstavligt talat att skicka människor i både grav och helvete. Don't do it.
Citera
2016-03-16, 17:17
Bannlyst
Per automatik är inte beroende bra, men att vara beroende av någonting bra är alltid väl. Fel beroende finns, det gäller att hitta ett eget bra beroende.
Citera
2016-03-16, 17:20
Medlem
Visst finns det beroenden med goda effekter. Ta t ex människans behov av att sova. Det har resulterat i sängar med hög kvalitet, såsom Hästens säng. Vi har också skönaste sexet av alla djuren när vi har tillgång mjuka sköna sängar att spendera vår tid i.

Alla människor behöver sova och det har resulterat att vi har byggt upp våra hus och städer för att ha någonstans att sova. Man märker direkt hur primitivt livet blir utan en säng.
Citera
2016-03-16, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Visst finns det beroenden med goda effekter. Ta t ex människans behov av att sova. Det har resulterat i sängar med hög kvalitet, såsom Hästens säng. Vi har också skönaste sexet av alla djuren när vi har tillgång mjuka sköna sängar att spendera vår tid i.

Alla människor behöver sova och det har resulterat att vi har byggt upp våra hus och städer för att ha någonstans att sova. Man märker direkt hur primitivt livet blir utan en säng.
Men var händer om vi inte sover?
Citera
2016-03-16, 17:56
Det beror nog vad som klassas som beroende. Tror det inte att det är hälsosamt att vara beroende av något. Allt måste väll intas i " lagom " dos. Annars ger det tillslut negativa konsekvenser.

Tar man för mycket socker, jobbar för mycket, spenderar för mkt tid framför datorn. Så påverkas övriga livet negativt.
Citera
2016-03-16, 19:29
Medlem
Frostflakess avatar
Beroenden i sig är ofarligt, vad som är farligt är just VAD du blir beroende av.
Jag hade ju sagt att t.ex ett alkohol beroende inte är sunt för din psykiska och fysiska kropp.
Men samtidigt så ser jag inget fel med att vara beroende utav fysisk och psykiska övningar i form av t.ex lyfta skrot, yoga eller valfri sport.

Allt handlar ju om hur du själv mår. Mår du utav att dra en lina kokain och ditt personliga liv inte blir drabbat så får du uppenbarligen ut något positivt utav det. Men precis som med ALLT här i livet så finns det för o nackdelar med allt. Kan du balansera ut dem så kan du, om inte så kanske de där psykiska övningarna kanske är något för dig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in