Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-31, 12:05
  #1
Medlem
Shenandoahs avatar
Min mamma bor i ett husområde i utkanten av en ort, med mil av bara skog åt "andra hållet". Omkring husområdet finns promenadstråk i skogen som sträcker sig ca 1-2 km bortåt, och här går många med både hundar och barn. Idag, en lördag vid lunchtid då som flest är ute och går, gick vi ut tillsammans med hunden och mina två små systersöner för en skön promenad. Trodde vi..

Så snart vi kommit ut i skogen, då pratar vi kanske 300 meter från det "sista" huset ut mot skogen, står en jägare 20 m från stigen med ett gevär. Vi viker av och tar en annan stig men efter en kurva ser vi att det längre ner står 4-5 jägare mitt på stigen/grusvägen och hör hundskall, förmodligen då jakthundar längre in i skogen. Sedan hör vi två skott på väldigt nära håll och då börjar barnen gråta och vi vänder raskt och går hem igen.

Kan detta verkligen vara okej? Där fanns inga skyltar heller om att jakt pågår, ingenting. Att se en snubbe stå med ett stort gevär precis intill en stig när man går med två småbarn är verkligen inte trevligt, inte heller att höra skott så nära inpå. Jag är bara nyfiken på om detta är tillåtet...eller om dessa jägarna bara hade extremt dåligt omdöme.
Citera
2015-01-31, 12:38
  #2
Medlem
j.m-hs avatar
Vems är marken? Att gå med småbarn på någon annans mark under pågående jakt tyder enligt mig på extremt dåligt omdöme.

Förlåt om jag låter otrevlig.
Citera
2015-01-31, 12:42
  #3
Medlem
garm76s avatar
Det är tillåtet i icke tätbebyggda områden så beror på vad det räknas till där och om det är ett av kommunen anlagt stråk eller bara ett där ni går ändå.

Annars har jägarna precis lika mycket rätt att jaga som ni att promenera i skogen, och nästa gång så passa på att fråga om inte barnen får hjälpa till vid jakt/urtagning av vilt och lära sig hur kött ser ut innan ica.
Citera
2015-01-31, 12:52
  #4
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Vems är marken? Att gå med småbarn på någon annans mark under pågående jakt tyder enligt mig på extremt dåligt omdöme.

Förlåt om jag låter otrevlig.

Och hur skulle vi veta att det var pågående jakt innan vi gick ut i skogen, menar du?
Citera
2015-01-31, 12:58
  #5
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Det är tillåtet i icke tätbebyggda områden så beror på vad det räknas till där och om det är ett av kommunen anlagt stråk eller bara ett där ni går ändå.

Annars har jägarna precis lika mycket rätt att jaga som ni att promenera i skogen, och nästa gång så passa på att fråga om inte barnen får hjälpa till vid jakt/urtagning av vilt och lära sig hur kött ser ut innan ica.

Ja nu vet jag inte vad kriterierna för ett tätbebyggt område är, men här är ju tveklöst ett "hussamhälle". Kommunen har inte anlagt stråket, det är stigar som funnits länge eftersom så många människor går där. Kan tycka att det är mycket märkligt att välja att jaga så nära inpå hus och där människor går, när det finns hur mycket skog som helst längre bort med vad jag har förstått samma ägare en bra bit. I synnerhet när man inte sätter ut några skyltar där stigarna börjar så att folk kan vända igen.

Tack men nejtack, vi är vegetarianer och jag har sannerligen ingen lust att låta ungarna se något sådant. Jag hoppas att de ska bli lite mer begåvade än så både ur etiska och miljömässiga synpunkter.
Citera
2015-01-31, 13:00
  #6
Medlem
M1159s avatar
För att få en hyfsad bedömning av denna jakt, så tipsar jag din mamma att ringa polisen när jakten pågår.

Är det olämplig jakt så kommer jägaren att bli varse detta, förmodligen den hårda vägen.
Citera
2015-01-31, 13:32
  #7
Medlem
KometenKommers avatar
Nyttjanderätten går före allemansrätten så jägarna går självklart först. Fast jagar man vid ett välkänt promenadstråk kan det vara på sin plats att sätta upp varningsskyltar eller dylikt.
Citera
2015-01-31, 13:36
  #8
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Och hur skulle vi veta att det var pågående jakt innan vi gick ut i skogen, menar du?
Nu vet jag att det inte finns någon tradition i norden att fråga först, men ägaren bor troligtvis på orten, så det är ju ett alternativ. Annars var väl jägaren ni såg "kanske 300 meter" från huset vara en tydlig signal.
Citera
2015-01-31, 13:40
  #9
Medlem
garm76s avatar
Då tar vi det lite djupare. Jägarna har inte rätt att jaga i all skog utan hänvisad till sin egen mark eller arrenderad dito. Och olyckligtvis för dig så kan det vara så att skogen ovanför era hus är den enda plätt dom får jaga på.
Sedan brukar vi jägare vanligtvis ta mycket mer hänsyn till övriga friluftsmänniskor i skogen än tvärt om så du kan vara lite extra känslig bara?

För övrigt är viltkött det mest miljövänliga mat du kan äta i alla kategorier och det är obestridd faktum.
Citera
2015-01-31, 13:47
  #10
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Nu vet jag att det inte finns någon tradition i norden att fråga först, men ägaren bor troligtvis på orten, så det är ju ett alternativ. Annars var väl jägaren ni såg "kanske 300 meter" från huset vara en tydlig signal.

Menar du att alla ska ringa markägaren varenda gång man ska ut på en promenad i skogen, och fråga om någon jagar där just då? Ja, det låter ju fullt rimligt...

Ja, men ibland står där en ensam jägare vid någon punkt, det har hänt förut, och då går man ju bara tyst förbi och kan fortsätta sin promenad. Att det var fullt jaktpådrag med ett helt lag kunde vi inte gärna veta och vi vände ju också direkt när vi insåg det.
Citera
2015-01-31, 13:47
  #11
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
För att få en hyfsad bedömning av denna jakt, så tipsar jag din mamma att ringa polisen när jakten pågår.

Är det olämplig jakt så kommer jägaren att bli varse detta, förmodligen den hårda vägen.

Ja, det kan ju vara en idé faktiskt. Tack!
Citera
2015-01-31, 13:54
  #12
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Då tar vi det lite djupare. Jägarna har inte rätt att jaga i all skog utan hänvisad till sin egen mark eller arrenderad dito. Och olyckligtvis för dig så kan det vara så att skogen ovanför era hus är den enda plätt dom får jaga på.
Sedan brukar vi jägare vanligtvis ta mycket mer hänsyn till övriga friluftsmänniskor i skogen än tvärt om så du kan vara lite extra känslig bara?

För övrigt är viltkött det mest miljövänliga mat du kan äta i alla kategorier och det är obestridd faktum.

Ja så kan det vara, jag har inte koll på markgränser och arrenderade marker här. Möjligt att jag är extra känslig, men ärligt talat, att helt oförberedd komma ut i skogen och se en man med ett stort gevär precis intill stigen är faktiskt ingen höjdare. Ni som är jägare själva kanske inte kan sätta er in i hur människor som aldrig jagat eller överhuvudtaget har varit i kontakt med jakt uppfattar det, men inte var det trevligt i alla fall. Därav tycker jag att det hade varit väldigt enkelt för jägarna att ställa fram en skylt på de två ingångsstigar som finns, dels för deras egen skull, och dels för alla som tänkt gå ut och ta en promenad och inte har en aning om att skogen kryllar av jägare och jakthundar.

Att äta viltkött må vara miljövänligt ja, men det räcker knappast till alla människor (och alla vill dessutom inte jaga) och de som enbart äter viltkött är tveklöst i en kraftig minoritet. Så ska man tänka hållbart är det mer vettigt att skippa kött helt, som du säkert vet är ett av de i särklass största hoten mot miljön globalt sett.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback