Citat:
Ursprungligen postat av
Shenandoah
Ja så kan det vara, jag har inte koll på markgränser och arrenderade marker här. Möjligt att jag är extra känslig, men ärligt talat, att helt oförberedd komma ut i skogen och se en man med ett stort gevär precis intill stigen är faktiskt ingen höjdare. Ni som är jägare själva kanske inte kan sätta er in i hur människor som aldrig jagat eller överhuvudtaget har varit i kontakt med jakt uppfattar det, men inte var det trevligt i alla fall. Därav tycker jag att det hade varit väldigt enkelt för jägarna att ställa fram en skylt på de två ingångsstigar som finns, dels för deras egen skull, och dels för alla som tänkt gå ut och ta en promenad och inte har en aning om att skogen kryllar av jägare och jakthundar.
Att äta viltkött må vara miljövänligt ja, men det räcker knappast till alla människor (och alla vill dessutom inte jaga) och de som enbart äter viltkött är tveklöst i en kraftig minoritet. Så ska man tänka hållbart är det mer vettigt att skippa kött helt, som du säkert vet är ett av de i särklass största hoten mot miljön globalt sett.
Men problemet är ju inte jägarna, ingenting de gör är konstigt. Det är ju din syn och bild av jakt som är problemet. Och det är ditt problem att jobba med, inte jägarnas. Så varför ska de anpassa sig till din överkänslighet?
Och jag kan inte förstå vad problemet är. Är det en traumatisk upplevelse att se en jägare på nära håll? Är det då inte lika traumatiskt att läsa en skylt där det står att jakt pågår?
Nu är detta givetvis svårt att praktiskt genomföra, man kan inte gödsla hela jaktmarken med skyltar varje gång man ska jaga. Dels skrämmer man bort alla djur, och beroende på jakt kan det vara liiite svårt att veta var jakten kommer förflytta sig om man använder hund.
Visst skulle det fungera att placera på stigar under vissa omständigheter. Men det fungerar ju t.ex inte på svamp eller bärplockare.
Det finns för övrigt 300 000jägare i detta land. Det är ingenting exotiskt eller ovanligt.
Att ha noll erfarenhet av jakt är däremot ganska ovanligt. Att man jagar i skogen borde inte vara en överraskning.
Känner du samma stress och olustighet om du blir överraskad av fiskare som har glömt att sätta upp skyltar där fiske pågår?
Irrationella rädslor behandlas inte genom att åtgärda det som framkallar rädslan. Man behandlar personen som har rädslan.
Folk som är rädda för hundar blir inte botade genom hundförbud.