Flashback bygger pepparkakshus!
2015-01-31, 13:58
Medlem
j.m-hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shenandoah
Menar du att alla ska ringa markägaren varenda gång man ska ut på en promenad i skogen, och fråga om någon jagar där just då? Ja, det låter ju fullt rimligt...

Ja, men ibland står där en ensam jägare vid någon punkt, det har hänt förut, och då går man ju bara tyst förbi och kan fortsätta sin promenad. Att det var fullt jaktpådrag med ett helt lag kunde vi inte gärna veta och vi vände ju också direkt när vi insåg det.
Nä, vad jobbigt det skulle vara. Förlåt. Han kanske ska ringa dig nästa gång istället, för man vet ju aldrig när du kommer beträda hans mark.
Citera
2015-01-31, 14:17
Medlem
Till TS, har du inte koll på när det är älgjakt? eller annan jakt? jag är svampplockare och det händer ibland att man träffar på jägare i skogen, då frågar jag i vilken riktning jag skall gå i för att inte vara i vägen.
Citera
2015-01-31, 14:25
Medlem
Citat:
Min mamma bor i ett husområde i utkanten av en ort, med mil av bara skog åt "andra hållet". Omkring husområdet finns promenadstråk i skogen som sträcker sig ca 1-2 km bortåt, och här går många med både hundar och barn. Idag, en lördag vid lunchtid då som flest är ute och går, gick vi ut tillsammans med hunden och mina två små systersöner för en skön promenad. Trodde vi..

Så snart vi kommit ut i skogen, då pratar vi kanske 300 meter från det "sista" huset ut mot skogen, står en jägare 20 m från stigen med ett gevär. Vi viker av och tar en annan stig men efter en kurva ser vi att det längre ner står 4-5 jägare mitt på stigen/grusvägen och hör hundskall, förmodligen då jakthundar längre in i skogen. Sedan hör vi två skott på väldigt nära håll och då börjar barnen gråta och vi vänder raskt och går hem igen.

Kan detta verkligen vara okej? Där fanns inga skyltar heller om att jakt pågår, ingenting. Att se en snubbe stå med ett stort gevär precis intill en stig när man går med två småbarn är verkligen inte trevligt, inte heller att höra skott så nära inpå. Jag är bara nyfiken på om detta är tillåtet...eller om dessa jägarna bara hade extremt dåligt omdöme.

Det är tillåtet att jaga så som du beskriver (förutsatt att regler kring jakten uppfylls, såsom jakträtt jakttider etc). Att jakten sker på en lördag är inte så konstigt iom att de flesta är lediga under helgen. Skyltar kan ju vara bra att sätta ut om det rör sig mycket folk i området men det är absolut inget krav.

Angående skotten så är det inget att oroa sig för då skytten måste ha kulfång för att skjuta, förstår dock att man hoppar till om man är oförberedd.
Citera
2015-01-31, 14:45
Medlem
Citat:
Menar du att alla ska ringa markägaren varenda gång man ska ut på en promenad i skogen, och fråga om någon jagar där just då? Ja, det låter ju fullt rimligt...

Om du vill försäkra dig om det inte pågår jakt i skogen där du tänkt promenera är nog enda alternativet att faktiskt fråga den/dem som har jakträtten.
Citera
2015-01-31, 15:35
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoraight
Angående skotten så är det inget att oroa sig för då skytten måste ha kulfång för att skjuta, förstår dock att man hoppar till om man är oförberedd.

Hur fungerar det? Måste man skjuta, så att säga, uppifrån, eller om det finns stenblock eller liknande bakom? Ifall älgen/bocken står uppe på en höjd och jägaren befinner sig lite lägre ner, så det bara är "fri luft" bakom älgen, skjuter man inte då?

Har själv ingen erfarenhet av jakt, men jobbar däremot i skogen (röjare/huggare). Och det inte så jävla skoj när man hör gevärsskott på relativt nära håll och det inte finns någon skjutbana i närheten, även om jag inte direkt räknar med att bli direkt påskjuten, men en förlupen 30-06 kan ju ta sig en ganska bra bit, och det vore sådär lagom skitkul att rätt vad det är få hjälmen avblåst av huvudet, om vi säger så...
Citera
2015-01-31, 16:01
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ja så kan det vara, jag har inte koll på markgränser och arrenderade marker här. Möjligt att jag är extra känslig, men ärligt talat, att helt oförberedd komma ut i skogen och se en man med ett stort gevär precis intill stigen är faktiskt ingen höjdare. Ni som är jägare själva kanske inte kan sätta er in i hur människor som aldrig jagat eller överhuvudtaget har varit i kontakt med jakt uppfattar det, men inte var det trevligt i alla fall. Därav tycker jag att det hade varit väldigt enkelt för jägarna att ställa fram en skylt på de två ingångsstigar som finns, dels för deras egen skull, och dels för alla som tänkt gå ut och ta en promenad och inte har en aning om att skogen kryllar av jägare och jakthundar.

Att äta viltkött må vara miljövänligt ja, men det räcker knappast till alla människor (och alla vill dessutom inte jaga) och de som enbart äter viltkött är tveklöst i en kraftig minoritet. Så ska man tänka hållbart är det mer vettigt att skippa kött helt, som du säkert vet är ett av de i särklass största hoten mot miljön globalt sett.

Men problemet är ju inte jägarna, ingenting de gör är konstigt. Det är ju din syn och bild av jakt som är problemet. Och det är ditt problem att jobba med, inte jägarnas. Så varför ska de anpassa sig till din överkänslighet?
Och jag kan inte förstå vad problemet är. Är det en traumatisk upplevelse att se en jägare på nära håll? Är det då inte lika traumatiskt att läsa en skylt där det står att jakt pågår?
Nu är detta givetvis svårt att praktiskt genomföra, man kan inte gödsla hela jaktmarken med skyltar varje gång man ska jaga. Dels skrämmer man bort alla djur, och beroende på jakt kan det vara liiite svårt att veta var jakten kommer förflytta sig om man använder hund.
Visst skulle det fungera att placera på stigar under vissa omständigheter. Men det fungerar ju t.ex inte på svamp eller bärplockare.

Det finns för övrigt 300 000jägare i detta land. Det är ingenting exotiskt eller ovanligt.
Att ha noll erfarenhet av jakt är däremot ganska ovanligt. Att man jagar i skogen borde inte vara en överraskning.

Känner du samma stress och olustighet om du blir överraskad av fiskare som har glömt att sätta upp skyltar där fiske pågår?

Irrationella rädslor behandlas inte genom att åtgärda det som framkallar rädslan. Man behandlar personen som har rädslan.
Folk som är rädda för hundar blir inte botade genom hundförbud.
Citera
2015-01-31, 17:34
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Nä, vad jobbigt det skulle vara. Förlåt. Han kanske ska ringa dig nästa gång istället, för man vet ju aldrig när du kommer beträda hans mark.

Men snälla du, tänk lite längre. Tror du att markägaren skulle bli glad över att få 20 samtal dagligen från personer som undrar angående jakt? Det är nämligen inte bara jag som går där, och inte heller bara jag som tycker att det är obehagligt att gå mitt bland jägarna.
Citera
2015-01-31, 17:46
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Men problemet är ju inte jägarna, ingenting de gör är konstigt. Det är ju din syn och bild av jakt som är problemet. Och det är ditt problem att jobba med, inte jägarnas. Så varför ska de anpassa sig till din överkänslighet?
Och jag kan inte förstå vad problemet är. Är det en traumatisk upplevelse att se en jägare på nära håll? Är det då inte lika traumatiskt att läsa en skylt där det står att jakt pågår?
Nu är detta givetvis svårt att praktiskt genomföra, man kan inte gödsla hela jaktmarken med skyltar varje gång man ska jaga. Dels skrämmer man bort alla djur, och beroende på jakt kan det vara liiite svårt att veta var jakten kommer förflytta sig om man använder hund.
Visst skulle det fungera att placera på stigar under vissa omständigheter. Men det fungerar ju t.ex inte på svamp eller bärplockare.

Det finns för övrigt 300 000jägare i detta land. Det är ingenting exotiskt eller ovanligt.
Att ha noll erfarenhet av jakt är däremot ganska ovanligt. Att man jagar i skogen borde inte vara en överraskning.

Känner du samma stress och olustighet om du blir överraskad av fiskare som har glömt att sätta upp skyltar där fiske pågår?

Irrationella rädslor behandlas inte genom att åtgärda det som framkallar rädslan. Man behandlar personen som har rädslan.
Folk som är rädda för hundar blir inte botade genom hundförbud.

Nu var det inte en psykologilektion jag behövde, men tack ändå. Jag har sannerligen ingen irrationell rädsla och har aldrig påstått att jakt inte ska pågå i skogen - så varför överdriver du och drar det hela till sin spets? Ditt inlägg vittnar tvärtom väldigt tydligt om att du inte har någon förståelse för att människor reagerar olika på olika saker, och du kan då verkligen inte ha erfarenhet av barn om du tycker att det är konstigt att de blir rädda då det skjuts två skott på mycket nära håll helt oväntat. Du måste dessutom leva i en väldigt snäv krets om du tror att alla människor har erfarenhet av jakt...du skrev själv att det finns ca 300 000 jägare i Sverige och vi är nästan 10 miljoner invånare. Do the math.

För övrigt skrev jag att det finns två ingångsstigar till detta område där folk kommer från husområdena/som har parkerat för att gå, så återigen, ganska onödigt att överdriva och dra till med "gödsla hela jaktmarken med skyltar".
Senast redigerad av Shenandoah 2015-01-31 kl. 17:57.
Citera
2015-01-31, 17:51
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoraight
Det är tillåtet att jaga så som du beskriver (förutsatt att regler kring jakten uppfylls, såsom jakträtt jakttider etc). Att jakten sker på en lördag är inte så konstigt iom att de flesta är lediga under helgen. Skyltar kan ju vara bra att sätta ut om det rör sig mycket folk i området men det är absolut inget krav.

Okej, då vet jag. Tack för faktiska konstruktiva svar på mina frågor (till skillnad från majoriteten av de andra svaren).
Citera
2015-01-31, 17:55
Medlem
Citat:
och du kan då verkligen inte ha erfarenhet av barn om du tycker att det är konstigt att de blir rädda då det skjuts två skott på mycket nära håll helt oväntat.

Om barnen blir rädda av att höra skott i skogen beror det på att du misslyckats med ditt föräldrauppdrag. Det är du som har gjort barnen skotträdda. OM du istället utbildat dina barn i hur världen fungerar, vad som sker i skogen, var mat kommer ifrån osv hade barnens nyfikenhet gjort att de frågat sina föräldrar om det var jägare i närheten istället för att ge utlopp för irrationell, föräldraframkallad rädsla.
Citera
2015-01-31, 18:01
Medlem
Shenandoahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Om barnen blir rädda av att höra skott i skogen beror det på att du misslyckats med ditt föräldrauppdrag. Det är du som har gjort barnen skotträdda. OM du istället utbildat dina barn i hur världen fungerar, vad som sker i skogen, var mat kommer ifrån osv hade barnens nyfikenhet gjort att de frågat sina föräldrar om det var jägare i närheten istället för att ge utlopp för irrationell, föräldraframkallad rädsla.

Det är inte mina barn, vilket du kanske hade sett om du faktiskt läste i tråden och var intresserad av att svara på min fråga och inte bara hitta något att spy lite galla över. Dessutom, barnen är 1,5 och 2,5 år gamla, men jag förstår att du har övernaturliga krafter och säkert kan lära foster som fortfarande är kvar i magen "sunda värderingar"?
Citera
2015-01-31, 18:17
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur fungerar det? Måste man skjuta, så att säga, uppifrån, eller om det finns stenblock eller liknande bakom? Ifall älgen/bocken står uppe på en höjd och jägaren befinner sig lite lägre ner, så det bara är "fri luft" bakom älgen, skjuter man inte då?

Har själv ingen erfarenhet av jakt, men jobbar däremot i skogen (röjare/huggare). Och det inte så jävla skoj när man hör gevärsskott på relativt nära håll och det inte finns någon skjutbana i närheten, även om jag inte direkt räknar med att bli direkt påskjuten, men en förlupen 30-06 kan ju ta sig en ganska bra bit, och det vore sådär lagom skitkul att rätt vad det är få hjälmen avblåst av huvudet, om vi säger så...
Du måste alltid veta var kulan tar vägen efter att den har passerat genom djuret eller om den missar. De flesta passen är konstruerade så att du skjuter nedåt, gör du inte det ser du till att ha ett rejält kulfång bakom viltet. Skog räcker inte utan det skall vara mer som en kulle eller liknande. Är det bara "fri luft" bakom djuret skjuter man inte.

Sedan är det som med allt annat, vissa är mer noggranna än andra. Jag skulle dock hävda att den som skjuter utan kulfång är en riktigt dålig jägare och hade blivit utsparkad ur vårt jaktlag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in