Citat:
Ursprungligen postat av
bluehill
Jag är inte alltför otränad, men jag går alltid sönder efter ca 15-16 km.
Mitt flås är helt OK, har kört en hel del löpning med intervaller så jag tar milen på 45 minuter, men mitt knä pajar alltid på varvet och jag blir stum i benen, ont i ljumskarna och hälsenan blir överansträngd.
Har kanske 5 kg för mycket o släpa runt på.
Hur fan skall jag lägga upp träningen för att hålla hela varvet nästa år?? Hur tränar jag upp kroppen så den håller. Kondisen är lugn.
Du är kanske som jag, även om jag knappast slår dig på milen, det vill säga slarvar med långpassen och har för lite mil i benen. Ju längre distans desto viktigare, tror jag, det är med en varierad träning. Intervaller är ju bara en del för att kunna kunna träna sig maximalt för en halvmara. Halvmara är ändå en rätt så mastig distans för oss vanliga dödliga där det måste till en rejält grundad uthållighet. Tror vi är många som glömmer att tiden ute ofta är viktigare än hur snabbt man springer.
Måste vara oerhört många som ställer upp på varvet som inte ens närmat sig distansen 21 km förut, även du nu kanske inte tillhör dem. Själv ställde jag upp utan att ens ha varit uppe och nosat på 21 km. Kan knappast därför kalla mig tränad för halvmara. Vore förbannat härligt den dagen man tar en halvmara med samma självklarhet som milen.
Jag kommer satsa på ett träningsprogram tills nästa varv, så man får lite stöd i att ha disciplinen i att inte dra på för mycket vid varje pass och att få till en varierad typ av träning. Jogg.se har ett 1:50 som jag fastnat för som känns passa min nivå. Kika på deras 1:40 eller kanske 1:30 med tanke på din kapacitet på milen.
Ser verkligen fram emot när jag återhämtat mig ifrån detta års varv och kan sätta igång med att bli, inte bara snabbare, men framförallt uthålligare.