2015-05-28, 09:23
Medlem
Ålens avatar
Alright. Med era tips tänker jag ta varvet ungefär så här nästa år: Hitta ett lagom tempo, inte för långsamt men inte för hårt, i Slottskogen. Här gäller det väl mycket och skita i hur fort andra springer och komma in i sitt eget mode. Sedan gäller det att kämpa mig friskt uppför Älvsborgsbron och se till och vila ut mig i lagom skön fart nedför sedan in i Eriksberg. Eriksberg och Hisingen kommer bli det snabbaste avsnittet eftersom det är så flackt. Älskade och springa här. Här kommer jag ta i som fan. Lär bli kämpigt uppför Götaälvsbron, men även här finns ju chans att vila ut sig nedför sedan, och man hämtar kraft ur alla andra. Sista biten sedan kommer jag köra som Vemsadudu gav råd om, på känsla. Finns väl typ inte så mycket mer man kan göra än att försöka kämpa och hitta krafterna och ta dem så fort när de kommer.

I dag kör jag igång mitt 1:50 program som en belöning efter lite uppskjutet tråkigt bokföringsarbete. Har varit ute och joggat lätt i veckan och benen känns fräscha.
Citera
2015-05-28, 22:19
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsaduattdusasadu
Precis som rassa skrev så är det svårt att göra negativ split på Göteborgsvarvet. Springer man den andra halvan snabbare än den första på Varvet så har man lagt upp sitt lopp fel!

Annars brukar jag försöka hålla jämn fart hela vägen. Det viktigaste är att man inte springer den första halvan alldeles för fort eller för långsamt. Springer man för fort kommer man få det kämpigt på slutet, och springer man för långsamt utnyttjar man inte sin kapacitet.

Andra halvan av loppet ska man springa på känsla tycker jag, och inte bara kolla på klockan.
Jag sprang också klart långsammare från avenyn och framåt, men det var medvetet just eftersom det går en del uppåt där. Höll ca 4-minuterstempo på Hisingen där det är ganska platt. Det viktiga på slutet tycker jag är att man inte väggar, men att sänka tempot 10 - 15 sek per kilometer tycker jag är okej. Sprang som sagt på 1:27 med knäskador.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in