2015-05-18, 15:02
Medlem
vadsaduattdusasadus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Någon som har koll på maxtiden? Hur gott om tid har man om man börjar i sista startgruppen? Typ tre timmar?
Tror målet stänger vid 19, så om du startar i den sista startgruppen har du tre timmar på dig.

Sen dras ju också repet i Frihamnen vid 17:40, så passera innan dess!
Citera
2015-05-24, 14:32
Avslutad
Första gången jag sprang det. Riktigt härligt lopp. Hade inte ens sprungit 1.5 mil tidigare, så det var kul att jag tog mig i mål. När jag startade träningen förra året så var målet att springa precis under 1.40. Men jag var lite slapp på hösten, så nu inför var målet bara att springa under två timmar - och det lyckades jag med. Så målet till nästa år är att förbättra tiden med minst 15 minuter, vilket jag ser som realistiskt.

Tycker absolut inte att det är dyrt med anmälan. Var ju hur kul som helst! Lite deppig att det är över. Så jag siktar nu på att springa 15 kilometers Lidingöloppet. 3-milen kändes högmodigt att ta mig an nu, eftersom att jag hört att hela Lidingöloppet skall vara jobbigare än Stockholm Maraton. Och ett maraton har jag verkligen inte i kroppen! Kände hur krafterna var på väg ur mig redan vid milsmarkeringen, men att jobba in en mil till är inga problem - men tre! Nej, nej.

Tycker förresten inte att Avenyn var som jobbig så jag hört folk säga. Var ju t.o.m. trevligt att springa uppför och nedför. Klart jobbigast för mig var Göta Älvbron, då var jag lite mör uppför. Och av de sista 500 metrarna så var de första 300 av dem riktigt tunga - då kände jag hur kroppen sa att detta kanske är övermäktigt. Men jag kunde ju banne mig inte stanna där! Och så helt plötsligt fick jag ny energi och halvspurtade in i mål.

Skall bli skönt med en bättre startgrupp nästa år. Var väl några tillfällen som det var lite knökat. Och så gick det inte så smidigt som jag hade hoppats vid vätskestationerna. Jag gillar inte att stå still när jag springer - känns som ett tabu (av samma anledning kommer jag aldrig springa sådana lopp som är över dagar. Jag fattar verkligen inte charmen med att springa om det är okej att stanna. Ett lopp för mig är löpning konstant från start till mål. Allt annat känns supergay och superhipster och superonödigt. Men men, vissa gillar ju bl. a. att klyva sin kuk, så jag får väl vara glad för deras skull - typ).

Nu skall jag slänga skorna och investera i ett par nya. Cleant.
Citera
2015-05-24, 17:15
Medlem
Sprang för första gången och har aldrig tidigare sprungit längre än 1,2 mil och knappt tränat alls. Men jag tog mig fan i mål, riktigt stolt över mig själv! Tyvärr på en riktig jävla skittid (2.15) men ändå!

Höll faktiskt ett bra tempo tyckte jag fram till 12km-skylten sen gick det bara utför. Började suga ordentligt i benen. Efter 19km kom min gamla knäskada och spökade och jag kunde inte springa alls på nästan en kilometer.

Men trots att man haltar som bara den idag och har ont precis överallt så tyckte jag det var en riktigt härlig dag, vilken folkfest! Alla band och allt folk som stod brevid och peppade en. En go upplevelse!
Citera
2015-05-24, 18:22
Medlem
Sprang in på låga 1.29

Sub 90 var målet, och jag är grymt nöjd att jag klarade det! 14 °C och sol var betydligt kallare än de två senaste åren, men ändå alldeles för varmt för min smak. Sprang igenom nästan alla duschar och drack vid alla vätskestationer utom den första.

Kändes ok på uppvärmningen och ställde mig ungefär mitt i startgrupp 2. Öppnade försiktigt, delvis på grund av trängseln i Slottsskogen. Kände mig väldigt pigg första fem.

Tempot ökade något i början av Hisingen, där jag kände att jag hittade ett bra flyt. Någonstans runt 11-12 km började jag bli trött, och när jag började springa upp för Östra Hamngatan kändes det lockande att bryta, men det fanns såklart inte på kartan.

På Avenyn och Vasagatan hade jag det tufft och tempot sjönk med några sekunder per kilometer under den här delen av banan, vilket bara är naturligt med tanke på slakmotan. När jag kom ut på Sprängkullsgatan/Övre Husargatan kände jag att det inte var långt kvar och jag försökte bara hålla uppe farten. Började bli lite snurrig på slutet, och sista kilometern var riktigt jobbig.

Var rejält vinglig när jag kom i mål, men samtidigt riktigt glad att ha tagit mig under drömgränsen, och lyckats i loppet jag tränat för i ett helt år!
Citera
2015-05-24, 19:47
Avslutad
Hur funkar spurtpriset? Gäller det alla, eller bara eliten (som får delta)?
Citera
2015-05-24, 21:22
Medlem
bosseblommans avatar
Jag gjorde 1:27 med knäskydd pga trasigt knä.
Citera
2015-05-24, 21:22
Medlem
bosseblommans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsaduattdusasadu
Sprang in på låga 1.29

Sub 90 var målet, och jag är grymt nöjd att jag klarade det! 14 °C och sol var betydligt kallare än de två senaste åren, men ändå alldeles för varmt för min smak. Sprang igenom nästan alla duschar och drack vid alla vätskestationer utom den första.

Kändes ok på uppvärmningen och ställde mig ungefär mitt i startgrupp 2. Öppnade försiktigt, delvis på grund av trängseln i Slottsskogen. Kände mig väldigt pigg första fem.

Tempot ökade något i början av Hisingen, där jag kände att jag hittade ett bra flyt. Någonstans runt 11-12 km började jag bli trött, och när jag började springa upp för Östra Hamngatan kändes det lockande att bryta, men det fanns såklart inte på kartan.

På Avenyn och Vasagatan hade jag det tufft och tempot sjönk med några sekunder per kilometer under den här delen av banan, vilket bara är naturligt med tanke på slakmotan. När jag kom ut på Sprängkullsgatan/Övre Husargatan kände jag att det inte var långt kvar och jag försökte bara hålla uppe farten. Började bli lite snurrig på slutet, och sista kilometern var riktigt jobbig.

Var rejält vinglig när jag kom i mål, men samtidigt riktigt glad att ha tagit mig under drömgränsen, och lyckats i loppet jag tränat för i ett helt år!
Grattis!
Citera
2015-05-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseblomman
Grattis!
Tack! Och grattis till din fina tid.
Citera
2015-05-24, 23:08
Avslutad
Hur mycket är det vettigt att dricka under loppet? Att dricka vid varje station känns som galenskap!
Citera
2015-05-25, 08:57
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hur mycket är det vettigt att dricka under loppet? Att dricka vid varje station känns som galenskap!

Inte då. Så mycket tid tappar man inte jag brukar ha som tradition att, förutom att se till att dricka ordentligt med vatten innan, dricka vid varje station utom möjligen de 1-2 första. Sportdryck så ofta det finns. Nästa år funderar jag på att ha med mig extra socker, det var faktiskt sportdryckens sockerkick som förmådde mig att hålla uppe tempot de sista kilometrarna. Placebo eller ej, gött var det.
Citera
2015-05-25, 11:40
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsaduattdusasadu
Sprang in på låga 1.29

Gratis till en grym tid! Själv tog det mig lite mer än 2 timmar.

Tränade dock i bara tre månader innan och längsta passet var på 15 km några veckor innan. Blev helt klart överraskad av hur kroppen skulle reagera efter 15 km. Fy fan! Att avenyn var så jobbig trodde jag inte heller. Lutade svagt uppåt nästan hela vägen, eller inbillade jag mig bara för jag var så utpumpad. Stigningen innan bron över till Slottsskogen var ett helvete att ta sig upp för, inte minst för att det var jävligt trångt där också. Här gick det verkligen sakta in i mål. Ingen spurt alls då fegisen i mig tog över.

Har dock mersmak och ska se till och förberedda mig ordentligt inför nästa år och träna även höst och vinter fram tills vansinnet sätter igång igen. Känner mig förvånansvärt pigg i benen redan. Är rädd att jag mesade. Men men, att springa så långt var orörd mark för mig. Får se det hela som det där långpasset jag aldrig gjorde på träning.

Slänger ut en fråga här till alla löparess här. Om man ska välja träningsprogram inför halvmara, ska man kolla vad man har för träningsmängd och miltid, eller gå efter ett resultat på just halvmara? De program jag tittat på för halvmara under 2 timmar känns inte som att de skulle ge något då de både fart och mängdmässigt verkar i underkant för vad man faktiskt skulle kunna klara av att träna utan att bli skadad.

Om ni var jag och sprang en mil på 53 minuter på träning med en mängd på 3-4 mil per vecka, skulle ni välja träningsprogram halvmara på under 2 timmar eller under 1:50? Nu sprang jag visserligen på varvet på över två timmar, så jag kanske ska träna för under 2 timmar? Eller?
Citera
2015-05-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Gratis till en grym tid! Själv tog det mig lite mer än 2 timmar.

Tränade dock i bara tre månader innan och längsta passet var på 15 km några veckor innan. Blev helt klart överraskad av hur kroppen skulle reagera efter 15 km. Fy fan! Att avenyn var så jobbig trodde jag inte heller. Lutade svagt uppåt nästan hela vägen, eller inbillade jag mig bara för jag var så utpumpad. Stigningen innan bron över till Slottsskogen var ett helvete att ta sig upp för, inte minst för att det var jävligt trångt där också. Här gick det verkligen sakta in i mål. Ingen spurt alls då fegisen i mig tog över.

Har dock mersmak och ska se till och förberedda mig ordentligt inför nästa år och träna även höst och vinter fram tills vansinnet sätter igång igen. Känner mig förvånansvärt pigg i benen redan. Är rädd att jag mesade. Men men, att springa så långt var orörd mark för mig. Får se det hela som det där långpasset jag aldrig gjorde på träning.

Slänger ut en fråga här till alla löparess här. Om man ska välja träningsprogram inför halvmara, ska man kolla vad man har för träningsmängd och miltid, eller gå efter ett resultat på just halvmara? De program jag tittat på för halvmara under 2 timmar känns inte som att de skulle ge något då de både fart och mängdmässigt verkar i underkant för vad man faktiskt skulle kunna klara av att träna utan att bli skadad.

Om ni var jag och sprang en mil på 53 minuter på träning med en mängd på 3-4 mil per vecka, skulle ni välja träningsprogram halvmara på under 2 timmar eller under 1:50? Nu sprang jag visserligen på varvet på över två timmar, så jag kanske ska träna för under 2 timmar? Eller?
Tack!!

Skulle definitivt välja 1:50-programmet. Om du känner dig motiverad och målet är nästa års Göteborgsvarv vore det inte alls orealistiskt att då satsa på en tid ner mot 1:50-1:45. Jag är ingen expert men anser att det är rimligt med tanke på att du klarade årets varv utan större förberedelser. Se bara till att lyssna på kroppen så du inte drar på dig skador.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in