Citat:
Ursprungligen postat av
vadsaduattdusasadu
Sprang in på låga 1.29
Sub 90 var målet, och jag är grymt nöjd att jag klarade det! 14 °C och sol var betydligt kallare än de två senaste åren, men ändå alldeles för varmt för min smak. Sprang igenom nästan alla duschar och drack vid alla vätskestationer utom den första.
Kändes ok på uppvärmningen och ställde mig ungefär mitt i startgrupp 2. Öppnade försiktigt, delvis på grund av trängseln i Slottsskogen. Kände mig väldigt pigg första fem.
Tempot ökade något i början av Hisingen, där jag kände att jag hittade ett bra flyt. Någonstans runt 11-12 km började jag bli trött, och när jag började springa upp för Östra Hamngatan kändes det lockande att bryta, men det fanns såklart inte på kartan.
På Avenyn och Vasagatan hade jag det tufft och tempot sjönk med några sekunder per kilometer under den här delen av banan, vilket bara är naturligt med tanke på slakmotan. När jag kom ut på Sprängkullsgatan/Övre Husargatan kände jag att det inte var långt kvar och jag försökte bara hålla uppe farten. Började bli lite snurrig på slutet, och sista kilometern var riktigt jobbig.
Var rejält vinglig när jag kom i mål, men samtidigt riktigt glad att ha tagit mig under drömgränsen, och lyckats i loppet jag tränat för i ett helt år!
Gratis till en grym tid! Själv tog det mig lite mer än 2 timmar.
Tränade dock i bara tre månader innan och längsta passet var på 15 km några veckor innan. Blev helt klart överraskad av hur kroppen skulle reagera efter 15 km. Fy fan! Att avenyn var så jobbig trodde jag inte heller. Lutade svagt uppåt nästan hela vägen, eller inbillade jag mig bara för jag var så utpumpad. Stigningen innan bron över till Slottsskogen var ett helvete att ta sig upp för, inte minst för att det var jävligt trångt där också. Här gick det verkligen sakta in i mål. Ingen spurt alls då fegisen i mig tog över.
Har dock mersmak och ska se till och förberedda mig ordentligt inför nästa år och träna även höst och vinter fram tills vansinnet sätter igång igen. Känner mig förvånansvärt pigg i benen redan. Är rädd att jag mesade. Men men, att springa så långt var orörd mark för mig. Får se det hela som det där långpasset jag aldrig gjorde på träning.
Slänger ut en fråga här till alla löparess här. Om man ska välja träningsprogram inför halvmara, ska man kolla vad man har för träningsmängd och miltid, eller gå efter ett resultat på just halvmara? De program jag tittat på för halvmara under 2 timmar känns inte som att de skulle ge något då de både fart och mängdmässigt verkar i underkant för vad man faktiskt skulle kunna klara av att träna utan att bli skadad.
Om ni var jag och sprang en mil på 53 minuter på träning med en mängd på 3-4 mil per vecka, skulle ni välja träningsprogram halvmara på under 2 timmar eller under 1:50? Nu sprang jag visserligen på varvet på över två timmar, så jag kanske ska träna för under 2 timmar? Eller?