Citat:
Ursprungligen postat av
Shuffles
Jag skulle påstå att inte en enda utav dessa rapporterade "slöjryckningar" ägt rum, slöjryckningen som skapade hijabupproret var ju fejk och med spektaklet som det skapade så är det inte svårt att tänka sig att andra också fejkar dessa incidenter.
Jag kan tänka mig att det här hänt vid något enstaka tillfälle. Men inte att det är så utbrett som en del vill få det att verka som. Sedan måste man också fråga sig under vilka omständigheter det isåfall har skett? Min gissning är att det är någon på fyllan, ungdomsstreck eller liknande. Har svårt att se att det skulle ske beräknat från någon som ses som mentalt frisk.
Antalet anmälda hatbrott mot muslimer de senaste åren är annars som följer.
http://www.sst.a.se/download/18.2fd7...elarapport.pdf
Antalet anmälda islamofobiska brott:
2009 - 194
2010 - 272
2011 - 278
2012 - 306
2013 - 327
Där får man också tänka på att det är just anmälda sådana. Det behöver inte innebära att det ligger uppsåt bakom eller att det ens finns någon "islamofobisk" tanke. Eller att de ens har hänt, ta branden i Eskilstuna som visade sig med största sannolikhet vara en olycka.
Från rapporten:
Citat:
De
vanligaste brottstyperna är olaga hot/ofredande, hets mot folkgrupp, våldsbrott
och ärekränkning. Vanligast är att brotten sker direkt mot person men utan fysisk
kontakt, ofta på allmän plats, offentliga transporter eller på internet. Andelen
personuppklarade brott år 2013 var tre procent.
En enkät som besvarades av 105 svenska muslimska församlingar visade att 40
procent av församlingarna hade drabbats av ”kriminella former av motstånd
(våld, hot, vandalisering, inbrott etcetera)” (Borell och Gerdner 2010, 35). Dessa
händelser kunde sammankopplas med olika situationer då islam gjorts synligt i
lokalsamhället, främst genom internationella händelser bortom svenska muslimers
kontroll samt förändringar rörande en församlings eller bönelokals synlighet och
närvaro. Motståndet förekom framför allt i små kommuner med många utrikes
födda.
Det innebär att någon ser en islamistisk terrorattack på tv och skriver "jävla muslimjävlar" på internet kan bli anmäld och därmed en siffra i ovanstående statistik. Något som gör att man med sannolikhet kan skriva ned siffran över allvarliga incidenter rätt så rejält.
Citat:
I mataffärens kö där en tidnings framsida visade en bild på Usama bin Ladin säger
sig en person ha fått frågan ”känner du honom?” (Fridenäs, Christiansson och
Holmberg 2010, 69).
Plumpt, ouppfostrat och korkat? Ja, men man bör knappast se det som ett hatbrott eller islamofobiskt uttalande.
Citat:
En särskild kategori av utsatthet som ägnats visst intresse är den som drabbar
kvinnor med huvudduk. Johanna Sixtensson genomförde år 2008 intervjuer med
19 slöjbärande muslimska kvinnor i Malmö om deras upplevelser av bemötande i
offentliga rum. Kvinnorna berättade om många erfarenheter av både direkta
påhopp/kränkningar och mer svårbestämbara eller svårtydda förhållningssätt och
bemötanden.
Det fetade gör även det att det går att skriva upp antalet incidenter, anmälda såväl som oanmälda, rejält. Den klassiska "han glodde fel på mig" är väl rätt bra applicerbart.