Det debatteras ju mycket kring ett eventuellt rökförbud på offentliga platser. Jag kan å ena sidan förstå detta och tycker att vi rökare till stor del får skylla oss själva som inte tar tillräckligt stor hänsyn.
Jag är duktig flicka och försöker ta så mycket hänsyn till andra som jag någonsin kan när jag röker. Jag röker aldrig utanför entrén till ett köpcenter eller en affär, utan går iväg en lång bit innan jag tänder den där ciggen som är så god efter att ha storhandlat. Vid busshållplatser och på tågperronger går jag också iväg en bra bit för att inte utsätta övriga väntande passagerare för passiv rökning. Sitter jag på en uteservering röker jag, men frågar alltid bordsgrannar (som jag inte ser röka) om det är ok att jag röker osv.
Går alltid iväg en bit och fösöker blåsa röken så den inte tar vind mot folk (ibland omöjligt när det är mycket folk så klart).
Röker faktiskt inte vid uteserveringar om det finns annat folk där som inte röker, kan bara tänka mig hur mycket den kan förstöra ens goda morgonkaffe!
Jag röker in min bil med aromatiska irländska tobaksblandningar som doftar nybakta bullar och morfar. Uppskattas mer än wunderbaum. (Röker endast när jag åker själv förstås)
Går iväg en bit om jag umgås med grupper som röker, håller mig till rökarna just då. Går det förbi barn så gömmer jag alltid ciggen bakom ryggen och blossar absolut aldrig för att inte riskera att de får nån rök på sig. Typ så.
Beror väl på om det är en sur gammal gubbjävel som säger att jag inte "får" röka på min balkong, då händer det att jag kedjeröker 3 cigg och blåser röken uppåt.
Är det en fin kärring som undrar om jag kan backa några meter så kan det gå för sig...
Vadå ta hänsyn? Folk är så jävla barnsliga så fort de får se någon som nyttjar tobak. Men att de i själva verket får i sig mer gifter om de står vid en vältraffikerad gata inne i stan eller grillar en flintastek på kolgrillen har de inte en susning om.
Brukar riktigt sikta så jag träffar förbipasserande i ansiktet, sen så fimpar jag alltid genom att skjuta fimpen på resterande gäster på ute serveringar.
Jag försöker att respektera att folk inte uppskattar min rök och därför går jag oftast iväg en bit om jag röker i närheten av folk. Finns det soptunnor släcker jag alltid cigaretten och slänger den i den - finns det inte så slänger jag den dock på marken.
Vidare röker jag aldrig utanför gallerior, affärer eller andra ingångar av ren princip.
Överlag så tycker jag att jag är ganska respektfull och hänsynsfull som rökare men folk stör sig säkert på mig ändå. Som nämnts ovan blir många människor extremt gnälliga så fort som de ser någon röka även om man egentligen inte gör något fel.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!