Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-26, 05:22
Medlem
Jag har varit politiskt engagerad och har tagit kort på saker vi gjort.

För kanske 2 år sen dök det upp en ny kvinna i föreningen som menade att kvinnor var diskriminerade och när några andra kvinnor sa emot henne så slutade det med att hon trackade dem så att två av dem hoppade av. Det kunde vara rätt skumma inlägg på Facebook tex att hon ogillade kvinnor som såg upp till starka män, men att Adolf Hitler var klok som visste hur han skulle utnyttja det för att få makt.

Jag minns speciellt det med Hitler för att det gjorde att hennes facebooksida fick en massa hatkommentarer.

Lokaltidningen hade ett reportage där hon berättade om mobbningen mot henne och att det var min kompis som styrde i bakgrunden. En annan person som blivit utsparkad ur föreningen och inlåst på psyket startade en flashbacktråd om honom där denne ljög ganska friskt (omöjligt att bemöta pga 1.06).

Nyheter24 skrev ett reportage där vi skildrades som att vi var antifeminister för att vi skällt ut henne för hennes nasseinlägg på Facebook.

Tänkte inte på det då men av olika anledningar blev den här kvinnan aktuell igen och någon påpekade att det faktiskt var jag som hade upphovsrätten till bilden som Nyheter24 hade som illustration.

Så vad bör jag göra nu?
Citera
2015-01-26, 05:58
Medlem
James91s avatar
Skicka en räkning.
Citera
2015-01-26, 06:48
Bannlyst
Ett par tusen kronor kostar det väl att sno någon bild och sätta den i tryck så länge det inte handlar om reklamsammanhang..
Citera
2015-01-26, 06:57
Medlem
vart inte SD stämda på typ 300tusen för att ha snott en bild av någon? om du kollar upp vad h*n fick i summa kräv de på samma summa som han fick.

(FB) SD stäms av stjärnfotograf på 300.000 för upphovsrättsintrång

Du kanske inte anses som professionell så det bör inte bli nå 300tusen, men 5-10tusen bör du nog få
Senast redigerad av ewmpe 2015-01-26 kl. 06:59.
Citera
2015-01-26, 07:39
Bannlyst
Vad du ska göra nu? Somna om och hoppas på mild bakfylla.

Har en känsla av att denna tråden inte kommer att följas upp av TS. Kanske rent av glömt bort den i eftermiddag.
Citera
2015-01-26, 08:05
Medlem
blackmetalboyboys avatar
Va fan har hela bakgrundshistorien med upphovsrätten att göra? Har du plåtat någon bredvid ett Hitlerporträtt eller vad?
Citera
2015-01-26, 09:08
Medlem
Anmäl!
Citera
2015-01-26, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ewmpe
Du kanske inte anses som professionell så det bör inte bli nå 300tusen, men 5-10tusen bör du nog få
Skickar ett mejl där jag begär 7.

Citat:
Ursprungligen postat av blackmetalboyboy
Va fan har hela bakgrundshistorien med upphovsrätten att göra?

Att jag tog med bakgrundshistorien var för att jag var upprörd över att artikeln i Nyheter24 var så extremt vinklad och att de inte brydde sig om att kolla upp varför kvinnan som grät ut blev "mobbad". De såg henne som "tuff invandrartjej" och inte till vad hon faktiskt hade för åsikter.

Jag är inte intresserad av upphovsrätten i sig, men det skulle vara skönt om Nyheter24 fick böta lite som straff för att de sprider lögner.

Det obehagligaste i den här historien var dock att han jag tog kort på har en son som blev retad i skolan när lokaltidningen hängde ut honom. Men den kommer vi inte åt.
Citera
2015-01-26, 09:55
Moderator
skunkensunes avatar
Medier och journalistik --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-01-26, 10:23
Medlem
Anledningen till att jag startade tråden i mediaforumet och inte i juridikforumet var att jag som sagt är mer ute efter att granska tidningens agerande än upphovsrätten.

Men jag kan nog få bättre råd om hur jag ska agera i det här forumet.

Låter det här som ett ok mail till chefredaktör Henrik Eriksson och journalist Matilda Andersson som skrev artikeln?

"Hej Henrik och Matilda!

Jag ser att ni publicerat en stillbild från när jag filmade *** i *** (bläddra till bild 2 av 3).

(länk)

Detta är ett upphovsrättsbrott så jag fram emot att ni sätter in 7 000 kronor på mitt konto. Sen kan ni behålla bilden.

(kontonr)

Hälsningar ***"
Citera
2015-01-26, 12:17
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jag håller tummar och tår för att du får igenom detta Ts. Denna avart till journalistik är en skamfläck för svensk media, värre än Aftonbladet. Hoppas verkligen att de skadas lite ekonomiskt pga. detta tjuvknep.
Citera
2015-01-26, 12:18
Medlem
Det finns tabeller som beskriver hur mycket det kostar att publicera en bild där man räknar in antal sålda tidningar/visningar samt hur stor del av sidan som bilden tar upp.

BLF.se bör kunna ge dig svaret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in