Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-26, 12:59
Medlem
Drozds avatar
Skriv ett "cease and desist"-brev som uppmanar skräpsajten Nyheter24 att ge fan i att använda dina bilder!

Templat (på engelska) finns här, bara att översätta:
http://thompsonhall.com/cease-desist-letter-template-example-sample-forms/#copyright
Citera
2015-01-26, 13:04
Medlem
Hade för mig att en annan i föreningen tagit ett till kort som var med där. Men nu när jag pratade med honom och kompisen så gav de mig cred för den också. Så nu har jag två bilder.

De föreslog att jag skulle begära 10 000 st. Men det kanske är lite väl mycket?

Är journalisten Matilda Andersson samma Matilda Andersson som satt i Feministiskt initiativs ungdomsförbund?

(FB) Gigantisk PK-skandal mörkas: F!:s ungdomsförbund näthatar transsexuell till självmord

Det skulle kunna förklara en del.

EDIT: Bra grävt 862!
Senast redigerad av Torpex 2015-01-26 kl. 13:07.
Citera
2015-01-26, 13:32
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Hade för mig att en annan i föreningen tagit ett till kort som var med där. Men nu när jag pratade med honom och kompisen så gav de mig cred för den också. Så nu har jag två bilder.

Är journalisten Matilda Andersson samma Matilda Andersson som satt i Feministiskt initiativs ungdomsförbund?

(FB) Gigantisk PK-skandal mörkas: F!:s ungdomsförbund näthatar transsexuell till självmord

Det skulle kunna förklara en del.

EDIT: Bra grävt 862!
finns som sagt tabeller för det där, men ta i friskt ändå eftersom de kommer försöka kohandla, så börja högt.
Citera
2015-01-26, 13:36
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Anledningen till att jag startade tråden i mediaforumet och inte i juridikforumet var att jag som sagt är mer ute efter att granska tidningens agerande än upphovsrätten.

Men jag kan nog få bättre råd om hur jag ska agera i det här forumet.

Låter det här som ett ok mail till chefredaktör Henrik Eriksson och journalist Matilda Andersson som skrev artikeln?

"Hej Henrik och Matilda!

Jag ser att ni publicerat en stillbild från när jag filmade *** i *** (bläddra till bild 2 av 3).

(länk)

Detta är ett upphovsrättsbrott så jag fram emot att ni sätter in 7 000 kronor på mitt konto. Sen kan ni behålla bilden.

(kontonr)

Hälsningar ***"

Sakta i backarna. Stryk att dom "kan behålla bilden", de har redan publicerat och brutit mot upphovsrättslagen. De ska inte få "behålla" bilden till något annat. De kanske vill använda den igen, då får de också betala igen.
Citera
2015-01-26, 13:53
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
finns som sagt tabeller för det där, men ta i friskt ändå eftersom de kommer försöka kohandla, så börja högt.

Citat:

N2* läser Flashback dagligen. Inte jättebegåvat att avslöja sin förhandlingsstrategi här.
Citera
2015-01-26, 14:08
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
N2* läser Flashback dagligen. Inte jättebegåvat att avslöja sin förhandlingsstrategi här.
det finns som sagt tabeller att luta sig mot så rent krasst så spelar det ingen roll.

bättre att vi säger att lägga sig högt än att killen går in alldeles för lågt.
sen är ju hela tråden synlig så va fan gör man.
Citera
2015-01-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige

Som sagt, att jag startade tråden i mediaforumet var för att jag inte var ute efter pengarna utan att jag ville ställa tidningen/journalisten mot väggen för att de sprider så extremt vinklade nyheter.

Nu när 862 outat oss kan jag lika gärna visa ett klipp från kommunfullmäktige: https://www.youtube.com/watch?v=1CMzoDappUQ

Döm själva om det är journalisterna eller de som säger till henne som har fel.
Senast redigerad av Torpex 2015-01-26 kl. 15:44.
Citera
2015-01-26, 15:28
Medlem
cunthunters avatar
1: Läs avtalen för dina klipp på youtube
2: Vet inte hur det är i Sverige men i USA har man något som heter Fair-trade. Där kan media använda sig av screenshot från youtube om det är i allmänhetens intresse. T.ex politiker, terrorism osv osv..
Dvs, det bror på syftet bakom publiceringen. Är det i allmänhetens intresse ?

Men framförallt handlar det om att en mediakanal har använt ett screenshot från ett publikt youtube klipp.
Citera
2015-01-26, 15:41
Medlem
CureMes avatar
I Sverige tillämpas svensk lag.
Citera
2015-01-26, 15:53
Medlem
s
Citat:
Ursprungligen postat av cunthunter
1: Läs avtalen för dina klipp på youtube
"Standardlicens för youtube" Alltså inte "creative commons".
Citera
2015-01-26, 16:37
Medlem
lectrs avatar
Om de tog den ifrån youtube, kan det inte vara så att det är youtube som äger bilden i så fall, kanske något man godkänner när man laddar upp?
Jag vet inte alls, men det känns inte omöjligt.
Citera
2015-01-26, 16:42
Medlem
Noidbergs avatar
Är den på facebook har de copyright för den, och då kan n24 ha gått den via dem istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in