2015-01-24, 11:05
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur vet du det?
Troligast den vettigaste orsaken.

Därför att de flesta religioner har sysslat med olika tabun kring mat och dessa grundar sig inte i medicinska övervägande som gememsam nämnare. Inget talar alltså i sig för att någon sorts övervägande av den typen skulle vara anledningen. Den grundläggande anledningen till matreglerna är att urskilja gruppen av religiösa uttövare från andra. Som en annan skribent i tråden skrev handlar det om vad som kallats signaletik.

Citat:
Du menar att skaldjur som levde på att äta mänskliga extremiteter som krabbor kan göra inte skulle ses som "orena" djur? Eller grisar som bökar efter fluglarver i mänsklig avföring? Tror om det skett idag hade dessa djur setts som orena även av oss i väst.

Ål är ju en fisk jag vet att yrkesfiskare jag känt inte äter då den setts som en asätande fisk och historier om hur lik som fiskats upp haft ålar krypandes ur dem.

Det är inte helt lätt att veta varför man från början ansett ett djur orent och det är klart att sådana faktorer kan ha spelat in, men det viktiga är att funktionen med att klassa viss mat som oren är signaletisk. Jag menar inte att orationell i den meningen att något skulle vara ologiskt utan att tabut inte är grundat i vetenskapliga kausalsamband utifrån att man observerat att intagandet av viss föda hade vissa konsekvenser och därför skrev in det i sina religiösa föreskrifter, utan utvecklats av andra skäl i enlighet med hur religioner fungerar.

Citat:
Du får gärna ge exempel på vad du menar i fråga om mat.

Ja, förbudet mot fläskkött som vi diskuterar är ju ett mycket bra exempel. Det beror inte på det är logiskt att inte äta upp grisar i ett varmt klimat, för det går som sagt utmärkt utan större konsekvenser, utan förbudet kunde lika gärna inte ha uppkommit och man kunde istället haft andra förbud än de man har.

Att förklaringen om hygienska skäl uppkommit har nog dels att göra med att det sedan upplysningen blivit viktigare och viktigare att inte framstå som irrationell och lite stolligt religiös så där och dels att det är lockande att söka sådana förklaringar då vi fungerar på det sättet. Ingen kan ju heller definitivt motbevisa en uppkomstteori vi inte kan har insyn i.

Citat:
Det håller jag med om.

Ja, och anser du då inte att det i sig talar emot teorin att det skulle utgöra ett sådant problem att religionsstiftare var tvungna att lösa det genom att fungera som en tidig motsvarighet till folkhälsomyndigheten?

Fast det är klart att man kan se det hela som ett evigt exempel på att överheten alltid velat lägga sig i och bestämma över hur folk lever, äter och dricker.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-01-24 kl. 11:07.
Citera
2015-01-24, 11:21
Medlem
Jareds avatar
Äter du sopor? Nej det gör du inte men grisar gör det. Så du konsumerar soppor indirekt. Ett av många anledningar till att mussar inte käkar fläsk, djuret är smutsigt för Guds skull

https://www.youtube.com/watch?v=x-NMKytt9cM
Citera
2015-01-24, 11:41
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Därför att de flesta religioner har sysslat med olika tabun kring mat och dessa grundar sig inte i medicinska övervägande som gememsam nämnare. Inget talar alltså i sig för att någon sorts övervägande av den typen skulle vara anledningen. Den grundläggande anledningen till matreglerna är att urskilja gruppen av religiösa uttövare från andra. Som en annan skribent i tråden skrev handlar det om vad som kallats signaletik.
Du hävdar det ja men det blir just inget mer av dina inlägg.
Citat:
Det är inte helt lätt att veta varför man från början ansett ett djur orent och det är klart att sådana faktorer kan ha spelat in, men det viktiga är att funktionen med att klassa viss mat som oren är signaletisk. Jag menar inte att orationell i den meningen att något skulle vara ologiskt utan att tabut inte är grundat i vetenskapliga kausalsamband utifrån att man observerat att intagandet av viss föda hade vissa konsekvenser och därför skrev in det i sina religiösa föreskrifter, utan utvecklats av andra skäl i enlighet med hur religioner fungerar.
Du pratar om 2-4-5 tusen år gamla religioner och sedan trycker du in ""grundat i vetenskapliga kausalsamband "", du kan inte gnälla på en avsaknad av något som man inte hade ens en begreppsvärld om...
Citat:
Ja, förbudet mot fläskkött som vi diskuterar är ju ett mycket bra exempel. Det beror inte på det är logiskt att inte äta upp grisar i ett varmt klimat, för det går som sagt utmärkt utan större konsekvenser, utan förbudet kunde lika gärna inte ha uppkommit och man kunde istället haft andra förbud än de man har.

Att förklaringen om hygienska skäl uppkommit har nog dels att göra med att det sedan upplysningen blivit viktigare och viktigare att inte framstå som irrationell och lite stolligt religiös så där och dels att det är lockande att söka sådana förklaringar då vi fungerar på det sättet. Ingen kan ju heller definitivt motbevisa en uppkomstteori vi inte kan har insyn i.
Att du tycker det gör det hela inte till ett bra exempel. I dagens värld vet vi om vad trikiner är och hur vi skall undvika att smittas. Ändå smittas folk och dör tom av det hela. Hur tror du det var för 2-3000 år sedan när man inte visste ett skit vad man har att göra med? Allt är inte så jävla enkelt. Kan vara att Judarna gjorde t.ex korv eller skinka en gång i tiden något som andra kulturer inte gjorde och när de använde griskött vart de sjuka. Det är omöjligt imho att uttala sig med säkerhet vad förbudet grundat sig på.
Citat:
Ja, och anser du då inte att det i sig talar emot teorin att det skulle utgöra ett sådant problem att religionsstiftare var tvungna att lösa det genom att fungera som en tidig motsvarighet till folkhälsomyndigheten?

Fast det är klart att man kan se det hela som ett evigt exempel på att överheten alltid velat lägga sig i och bestämma över hur folk lever, äter och dricker.
Ger samma svar som ovan, det är omöjligt att ge ett korrekt svar på frågan.
Citera
2015-01-24, 11:59
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Du hävdar det ja men det blir just inget mer av dina inlägg.
Du pratar om 2-4-5 tusen år gamla religioner och sedan trycker du in ""grundat i vetenskapliga kausalsamband "", du kan inte gnälla på en avsaknad av något som man inte hade ens en begreppsvärld om...

Att du tycker det gör det hela inte till ett bra exempel. I dagens värld vet vi om vad trikiner är och hur vi skall undvika att smittas. Ändå smittas folk och dör tom av det hela. Hur tror du det var för 2-3000 år sedan när man inte visste ett skit vad man har att göra med? Allt är inte så jävla enkelt. Kan vara att Judarna gjorde t.ex korv eller skinka en gång i tiden något som andra kulturer inte gjorde och när de använde griskött vart de sjuka. Det är omöjligt imho att uttala sig med säkerhet vad förbudet grundat sig på.
Ger samma svar som ovan, det är omöjligt att ge ett korrekt svar på frågan.

Och vad är i så fall beläggen för att det religiösa förbudet mot att äta svinkött skulle bero på rationella överväganden om trikiner och skämt kött?
Citera
2015-01-24, 12:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Och vad är i så fall beläggen för att det religiösa förbudet mot att äta svinkött skulle bero på rationella överväganden om trikiner och skämt kött?
Nu var det du som hävdade motsatsen så det var det vi pratade om.

Sedan är det enda vi vet med säkerhet att det kan ha rationella orsaker bakom. Då ingen var där och videofilmade hur samtalen gick till, vet vi ju inte. Så därför är det förhastat att hävda det ena eller det andra eller hur?
Citera
2015-01-24, 12:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nu var det du som hävdade motsatsen så det var det vi pratade om.

Sedan är det enda vi vet med säkerhet att det kan ha rationella orsaker bakom. Då ingen var där och videofilmade hur samtalen gick till, vet vi ju inte. Så därför är det förhastat att hävda det ena eller det andra eller hur?

Nej, inte riktigt. Genom jämförelse med andra religioner och deras förhållningssätt till tabun av olika slag kan vi slå fast att dessa högst troligen inte grundar sig i rationella skäl. Det finns ingen anledning till att man skulle använda en sådan förklaringsmodell när den för tabun gemensamma modellen räcker för att förklara varför det är så.

Här förklarar en judisk församling själva vad förbudet är till för:

Citat:
De judiska matreglerna anses vara till för att lära oss att välja. Alla djur måste stilla sin hunger. Djuren äter vad som helst (som just sådana djur kan äta). Människan är det enda djur som kan välja. Genom att vi väljer vad vi äter, visar vi att vi inte bara är djur, utan också människor. Genom att vi bara väljer att äta det som Gud befallt att vi får äta, höjer vi ätandet till att bli en religiös handling. De har inget med hygien eller sjukdomar (t.ex. trikiner) hos djuren att göra. Kosher-lagarna (5 MB 14:3-21) avslutas med ”ty du är ett folk som är helgat åt den Evige, din Gud”, vilket tolkas som att kosher är till för att höja oss till helighet.

http://www.judiskaforsamlingen.se/kosher.php
Citera
2015-01-24, 12:38
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag har läst lite genom Google-sökning och det stod att de (grisarna) vältrar sig i smuts och äter ex-krementer (vet inte vad det betyder) sen enligt gamla testamentet eller moseböckerna så är det för att de tvetydiga klöver och inte idisslar, men vad gör ett djur så bra för att den idisslar? Kossor rullar runt i smuts också som sin egen avföring , jag har sett det själv.
Någon kanske redan har skrivit det, men griskött ruttnar inifrån, medans oxkött ruttnar utifrån, börjar en bit oxkött ruttna så är det bara till att skära bort det dåliga, men på grisköttet så blir köttet förstört inifrån och därför oätbart så fort det börjar bli gammalt. Oxkött lämpar sig perfekt i såna klimat där judarna och muslimerna bodde, de kunde hänga ut ett stort oxstycke och sen bara skära bort det dåliga. Därför så har det blivit så, mer en kulturell grej än någon religiös/ritualistisk grej.
Citera
2015-01-24, 15:22
Medlem
Snubben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Äter judar inte gris? Det vore kul att veta varför har jag aldrig hört talas om. Muslimer gör det inte för att dom tycker att grisar är smutsiga

för att du inte är allmänbildad, Vet ingen annan anledning varför du inte visste att judar inte äter gris, några förslag?
Citera
2015-01-24, 16:23
Avstängd
Knivur-273s avatar
Jag har någon gång läst att det fanns ett folk i nuvarande Israel, eller i närheten, som på något sätt hade svinet eller grisen som en viktig del av sin kultur. Detta folk skulle sedan ha fördrivits eller dödats av invaderande folkstammar. Detta skulle ha lett till förbudet att äta griskött. Det finns en liknande hypotes om Hinduernas tabu mot att äta ko / oxe.

Några säger att det har med rädslan för trichinosis att göra. Den hypotesen stödjer jag inte, eftersom koscher / halal även omfattar många andra inskränkningar i kosten.

Jag tror att koscher / halal främst handlar om att distansera den egna folkgruppen gentemot andra.
Citera
2015-01-24, 16:52
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Jag har någon gång läst att det fanns ett folk i nuvarande Israel, eller i närheten, som på något sätt hade svinet eller grisen som en viktig del av sin kultur. Detta folk skulle sedan ha fördrivits eller dödats av invaderande folkstammar. Detta skulle ha lett till förbudet att äta griskött. Det finns en liknande hypotes om Hinduernas tabu mot att äta ko / oxe.

Några säger att det har med rädslan för trichinosis att göra. Den hypotesen stödjer jag inte, eftersom koscher / halal även omfattar många andra inskränkningar i kosten.

Jag tror att koscher / halal främst handlar om att distansera den egna folkgruppen gentemot andra.

Ja, vi vet från arkeologiska utgrävningar att filisteerna åt gris i en stor utsträckning någonting som israeliterna inte gjorde. Filisteerna och israeliterna var fiender så det här förbudet kan mycket väl ha att göra med skilja "oss" från "dem."
Citera
2015-01-24, 16:53
Medlem
Jag vet inte om det redan har besvarats då jag inte orkat läsa hela tråden, men min stora fråga är vad fan dessa människor hade/har grisar till över huvud taget om dom inte har för avsikt att äta dem?!
Citera
2015-01-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frukthandlaren.
Jo men den hästkötten som fanns i lasagnen var ifrån medicinerade hästar, vilket resulterar i ett du får i dig samma mediciner, vilket inte är så bra för dig.
Men stör inte det dig så ät på, du kan nog få köttet riktigt billigt heheheheheheh.

(rent häst kött går att äta och är gott, men vi har känslomässiga band till hundar/hästar nog därför vi inte vill äta våra vänner och älskade hus djur, grisar kossor har man ofta inte som husdjur, och då blir det inget känslo mässigt band, och därför kan ni äta kossor, med gott samvete, men att äta en hund som är så söt/gullig det kan man inte äta, skulle inte förvåna mig om hund kött och häst kött är nyttigare, vissa asiater är ju rena jävlar på att leva länge, så något vet dom som vi inte vet, kanske är det köttet? )

Sen alla micro luncher innehåller den sämsta maten du kan få för pengar, den skiten affärer inte kan sälja för att det är för dåligt,köper felix upp och gör billiga micro luncher för, och kryddar skiten ur det, så att ni tror det smakar gott, likt kebab kött, utan alla kryddor skulle ni spy av den maten, men det är ju billigt

Jo men vad jag menade var att vi tycker det är skrämmande om det finns 1% hästkött och vägrar då äta hela lasagnen... eller hur? Hästköttet har gjort maten "oren" för oss eftersom vi tycker det är äckligt att äta häst.

Men vi hånar muslimer för att de vägrar äta något som innehåller griskött.

Huruvida du/vi i Sverige tycker att hästar är våra "vänner" och det är orsaken känns lite långsökt, att man rättfärdigar ätandet av söta kossor för de är "inte" våra vänner medan hästar "är" våra vänner...

Muslimer och judar äter inte skaldjur heller. Men detta ansågs "orent" i Sverige fram till slutet av 1800-talet bland vanligt folk också, de som vet vad skaldjur livnär sig på.

Om muslimer tycker att grisar och skaldjur är "orena" eller vad vet jag är det väl deras val, tycker jag. Vi kanske skulle kunna vänja oss vid att äta hundar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in