Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-22, 17:29
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Reason har haft dåligt stöd för plug-ins, men har för mig att jag hört att det funkar i nyare versioner. Bör funka bra i andra DAW's som Logic, Pro-Tools, Ableton m.fl.

Kan även tipsa om Native Instruments orkester-pluggar.

http://www.native-instruments.com/en...ral-cinematic/

Är du nybörjare är det tämligen lätt att få fram välljudande produkter med dessa.


Tack ska kolla in det där! Cubase då, funkar de bättre där?
Citera
2015-01-22, 22:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Tack ska kolla in det där! Cubase då, funkar de bättre där?

Jepp!

För en PC där du vill göra något som liknar det snubben i videon gjorde(förutsatt att du har samma talang, kanske en viss skolning och kan spela grundläggande ackord på en klaviatur) så är kanske bästa lösningen faktiskt (om du har möjlighter) att använda Cubase OCH reason tillsammans via något som heter Rewire.
Reason har tex ett skapligt orkesterbibliotek med helt ok ljud.
Och MClass-effekterna i reason låter (tycker jag) riktigt bra (Speciellt Reverbet och kompressorn). Dom effekterna är joinade i combinators på ett smart sätt så att du kan få ett gratis bra sound redan där. Kruxet är att få det rewirat in i Cubase bara via hardware interface på ett smidigt sätt(läs på om det!)
Alternativt kan du köra med Native Instruments Kontakt inne i Cubase där det finns många bibliotek att köpa till.
Inte lika smidigt o lättarbetat som Reason när det gäller den delen tycker jag(o inte mclasseffekterna eller octarex) , men det är som sagt en smaksak. Den ska vara väldigt kraftfull om man nu gillar det!

När du lärt dig grunderna så kan det sen vara värt att satsa på några andra ljudbibliotek (om du känner att det är din grej).
Finns massor som redan nämnts i tråden och på många andra ställen.
Sen det här eviga tjatet med en plattform hit eller dit.

Som andra sagt så är det beroende av vad du har för tillfället, hur mycket pengar du har och vilket program som du redan är van med.
Blir ju alltid nästan en religiös strid om vilka datorer, operativsystem, musikprogram och tom ned på pluggnivå vilka mjukvarusyntar som någon snöar in sig på.
Superkategoriskt tänkande som ingen tjänar på!

Har du redan en PC och inte har råd med Mac så kör på den!
Är PC;n för kass (typ svagare än en Intel i5 quadcore-baserad burk med mindre än 8 GB i sig) så kan det vara en annan sak.
Har du en Mac redan så är det bara att köra på den förstås.

Jag skulle dock lägga mer pengar på en riktigt bra anslagskänslig och aftertouchkänslig midikeyboard i med minst 5 oktaver (61 tangenter).
Ett riktigt bra tips är att kolla in någon gammal midisynth som tex Korg M1 eller Yamaha DX7 som du kan få för inga pengar alls idag om du har tur. Suveränt skön känsla och väldigt robusta och hållbara synthar som du kan använda till att spela mjukvaruinstrumenten med. Och dom har aftertouch och tangentbord som inte känns som suddgummin att spela på.

Aftertouch innebär att du kan påverka ljudet genom att hålla nere en tangent och trycka olika hårt, tex mer eller mindre vibrato, klarare/dovare ton (filter som öppnas stängs) mm. Kort o gott mer känsla (A och O när det gäller performances som snubben i videon sysslar med)!

Sen kan du köpa till en extra controller för att tweka ljud när du böjrat lära dig att skapa ljud via synthar o digitala effekter. Om du får behov och lust till det!

En sak som dock kan vara bra att känna till är att det finns en standard för pluggar (syntar och digitala effekter i mjukvaruform) som kallas för VST.
Den uppfanns av Steinberg och min erfarenhet då jag både testat med Sonar och Ableton Live är att det är mer krångel i dom när man kör VST-instrument jämfört med native i Cubase.
Vissa kan bugga ur vid tung användning och det kan bli vissa andra problem (inte för allt).
Jag gillar Ableton dock, men vissa VST-prylar krashar tyvärr allt för ofta.
(Och den har också rewiremöjligheter. Funkar bäst som slav ).

OBS! Det här gäller PC;n, macen har jag ingen erfarenhet av när det gäller pluggarna. Där fungerar det säkert bra i Logic och där har dom ofta ändå gjorts för det nya formatet som togs fram till OS-X native(vad nu det är) som gällt i en del år. Fast det var väl någon strul med vissa VST-syntar som inte kom till Mac-formatet nu när jag tänker på det. Var det inte så med OP-X ett tag?


Ett tips om du ska ge dig på Cubase dock:
LÄS manualen och kolla in tutorials.

Det kan vara väldigt lätt att komma igång med Cubase (är väldigt traditonellt logiskt spåruppbygt), men tyvär så är det inte det smidigaste programmet när projekten växer. Blir lätt ovanor som man tar till sig som blir ivägen när projekten växer.
Jag har själv lätt för Cubase då jag mer eller mindre växt upp med det sen det dök upp på ATAR-ST för sisådär 25 år sen nu(då var det enbart en midi sequencer och externa syntar som gällde), men när det blivit större så är det lätt att fastna i gamla (o)vanor!

Superviktigt alltså att vara riktigt strukturerad när det gäller Cubase!

Det här gäller de flesta DAW;s men är än mer viktigt för cubase som är mycket kraftfullt, men inte lika "stilren" o smidg som tex Ableton där allt syns på en o samma skärm oftast(som dock har andra brister). Blir mer fönsterhantering i Cubase, tyvärr.

Lägg ned tid på att lära dig vad folder tracks, arranger tracks, workspaces och group tracks är.

Lär dig använda de riktigt bra midifunktionerna som finns i Cubase (bara en sån sak som legato tex är oslagbart smidigt och har funnits sen tidernas begynnelse i Cubase) och hur logical presets kan användas.

Lär dig att skapa lager av fler instrument över midikeyboardet som triggas inne i cubase via inställningar i "Midi modifiers" där du kan mappa upp så att du har tex en synt med arpeggiator (eller varför inte en gitarr eller elbasslinga?) i dom lägre oktaverna tillsammans med lågstråkar o drones i layer, splittat sen med enbart ackordmattor o atmosförer längre upp till höger på klaviaturet och så vidare som ett exempel.
Går snabbt att få uppslag o komma igång på det viset genom att bara låta inspelning pågå samtidigt som du improviserar!
Smart upplagda mappings och om du är någorlunda haj på att lira med vänster o höger hand samtidigt (kunna spela grundton med en oktavs avstånd med vänster hand med lillginer o tumme och ackord med höger som minimum och kunna växla) så kan det låta riktigt häftigt från "the get go", plus att det är extremt roligt!

Lär dig många snabbtangentsvägar (tex för start/stopp och positionering, kvantisering, aktivering av workspaces mm).
Musanvändning och onödigt skärmstirrande ska minimeras!

Skapa sen projektmallar med vanligaste intrumenten, ljudbankerna och en masas grundinställningar för olika projekttyper (generell musikstil tex).

Den tid du lägger ned på saker som det här i början har du igen 10-faldigt sen plus att du "bara" behöver fokusera på det roliga: Att skapa musik!
__________________
Senast redigerad av intheloop 2015-01-22 kl. 23:19.
Citera
2015-01-22, 23:08
  #15
Medlem
Underbart med ett sånt informerande svar! jag tänkte köpa den här synthen.

Vad tror du om den här? https://www.youtube.com/watch?v=Z0MO08sndVE den går väl att koppla in till cubase etc etc? Ska kolla upp dom du tipsa om!
__________________
Senast redigerad av Jannesvanberg 2015-01-22 kl. 23:13.
Citera
2015-01-22, 23:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Underbart med ett sånt informerande svar! jag tänkte köpa den här synthen.

Vad tror du om den här? https://www.youtube.com/watch?v=Z0MO08sndVE den går väl att koppla in till cubase etc etc? Ska kolla upp dom du tipsa om!

Inget fel på den!

Beror på vad du vill lägga ut innan du "kommit igång".
Kom ihåg att du med en kraftfull pc kan göra allt som visas och lite till.
Viktigaste tycker jag då blir att keyboarden i sig känns bra, är hållbar och har tex en bra fungerande aftertouch (som jag skrev om). Onödigt att slänga ut tusentals kronor om det finns ett bättre klaviatur när det gäller dom sakerna.
Blir bara extra onödigt fippel om du ska få in ljuden till PC;n från den externa synten. Du vill kunna påverka torra ljud från den externa synten med digitala effekter på separata spår (helst från separata ingångar på ett ljudkort) inne i sequencern. Onödigt extra krångel och onödig kostnad tycker jag.
Undantag för: Svindyra analoga syntar som blivit samlingsobjekt numera. Den som har råd o vill slänga en massa pengar på det får skillnad i avskalade låtar.
Undantag också för vissa externa effekter (men då snackar vi mer nördnivå).
Undantag också när det gäller mickar o mickförstärkare och en eventuell kompressor på ingångssignalen från tex en preamp.
Citera
2015-01-22, 23:30
  #17
Medlem
vad menas med anslagkänslig och aftertouchkänslig keyboard ?
Citera
2015-01-22, 23:31
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Underbart med ett sånt informerande svar!

Har föresten redigerat (förmodligen) mitt svar medans du läste och skrev din post här.
Var en del stavfel och oklarheter såg jag.
Citera
2015-01-22, 23:34
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
vad menas med anslagkänslig och aftertouchkänslig keyboard ?

Anslagskänsliget :
Som ett piano, spelar du hårt så låter det högre och har klarare klang.
Spelar du mjukt så får du lägre volym och en dovare klang.
Gäller alla ljud på en synt, som är programmerade att svara på det.

After touch:
Efter att du tryckt ned en tangent så så kan du göra lite extra med klangen.
Tex som en violinist som skapar lite vibrato en bit in på tonen. Eller varför inte ett svällande synthljud (hör mycket ett filter öppnas o stängs kan direkt kopplas till after touchen tex) och en massa annat "sköj".
Citera
2015-01-22, 23:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
vad menas med anslagkänslig och aftertouchkänslig keyboard ?

Kolla in Vangelis angående after touch här:
(en video från 80-talet).

https://www.youtube.com/watch?v=zoEkyBX7qsg

(LIte av konceptet med att mappa upp toner på keyboardet via midi modifiers också som jag talade om i Cubase)
Citera
2015-01-23, 00:26
  #21
Medlem
Apropå modernare keyboards som har lite mer känsla så är de här nog något att satsa på:
https://www.youtube.com/watch?v=b0f4KlxzI8g

En 61-tangenters Impulse går för 3000 kr på 4sound

Verkligen prisvärt tycker jag.
Det är alltså en keyboard-controller och har inga egna ljud i sig utan vitsen är att du styr allt i datorn. Du köper till instrumenten vartefter du får råd (Eller ehm tankar "demos" om du är lagd åt det hållet).
Lägg in Spectrasonic Omnisphere med lite extra expansions och komplettera sen med lite andra vst-pluggar (Tex suveräna Lennard Digital Sylenth för mer Dance/trance bitiga ljudtyper och sen Sonic Projects OP-X II för mer retrosyntiga ljud a la 80-tal (Tänk röyksopp!).
Du kan lätt göra saker som i demon på Rolanden då och spara allt i projekten (och som mallar) för instant access.


Annars kan du köpa en begagnad M1;a eller DX7;a för någon tusenlapp(max 2000 skulle jag lägga, troligtvis 1000-1500).
Dom är byggda som tanks och är dom inte helt sönderspelade så ska dom fortfarande hålla väldigt bra, trots åldern
Ljuden i dom i sig är inget att bry sig om. Dom har dock inte samma möjligheter(inga alls troligen förutom pitchbend och modulation wheel förstås då) att styra mjukvarusyntarna i datorn med rattar o spakar eller trigga trummor med pads
__________________
Senast redigerad av intheloop 2015-01-23 kl. 00:37.
Citera
2015-01-23, 12:48
  #22
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Annars kan du köpa en begagnad M1;a eller DX7;a

Avråder från detta. Den är en kult-symbol, absolut, men den är notoriskt svårjobbad. Köper man den så köper man den för ljuden, inget annat.

Satsa på en bra controller och mjukvarusyntar istället, då räcker pengarna MYCKET längre. Skaffar du en kraftig burk kan jag varmt rekommendera U-he Diva. Den låter fantastiskt för att vara mjukvara, på bekostnad av att den ÄTER UPP din processor.
Citera
2015-01-24, 01:02
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Avråder från detta. Den är en kult-symbol, absolut, men den är notoriskt svårjobbad. Köper man den så köper man den för ljuden, inget annat.

Satsa på en bra controller och mjukvarusyntar istället, då räcker pengarna MYCKET längre. Skaffar du en kraftig burk kan jag varmt rekommendera U-he Diva. Den låter fantastiskt för att vara mjukvara, på bekostnad av att den ÄTER UPP din processor.

Håller nog med om en bra controller som den jag länkade till troligen är.
Har hänt en del sen jag hade turen att få en DX7;a i utbyte mot flytthjälp där jag la till 700 i mellan.
Funkat klockrent sen 2005 (och förmodligen sen typ 84).
Byggda som tanks som sagt. Så sett ur den aspekten så är det viktigt.
Vet inte hur många billigare och halvskapliga controllers jag spelade sönder innan. Fast det kan bero till viss del på att jag fortfarande gillar att lägga trummor med keyboarden. Min ide av en baskagge och en virvel är en C eller D-tangnet. Är så jäkla kul, loopar räcker bara så långt. Men då sliter det mera på klaviaturen!

Håller inte med om ljuden som anledning för att köpa M1 och DX7. Både M1 och DX7 som är helt digitala finns i helt emulerade former (M1 av Korg själv i Legacy digital edition). Går ju tom att läsa in ljudbankar från cartdridgar som gjorts till dom.

Sen kan väl dom riktiga "entusiasterna" tvista om det blir perfekt "skitigt" digitalt ljud från DX7;an (dist pga olika bitdjup (kan emuleras), d/a-omvandlare och ljudutgångar (Svårare att emulera, men frågan är om det är värt det). Men okej då. Lite monsterkabelkänning tycker jag (som dom som letar efter detaljer som knappt märks/finns, fast dom svär på det, eftersom dom vill höra det!)

Men, som jag skrivit, just att dom är så robusta och hållbara är en viktig poäng.
En stor nackdel med den annars superspelbara (skön semiweighted) Dx7;an är att den var så tiidg att velocityrange gick från 0-99 istället för 0-127. Jag fixade det med in midiinställning där jag satte velocity compression till 9/7. Kruxet är att det annars ofta blir för låg och dov klang (då tex filter kan vara mer öppet vid starkare toner som kräver 127 i maxvärde.
Men för 700 kr och en enkel flytthjälp till grannen så var det värt det(funkar fortfarande som sagt)!
VAr en annan jag kände som köpte en Yamaha Sy-77 för typ drygt 2000 för sisådär en 5-6 år sen. Där kan det kanske vara intressant med ljuden också!
__________________
Senast redigerad av intheloop 2015-01-24 kl. 01:05.
Citera
2015-01-24, 23:31
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Avråder från detta. Den är en kult-symbol, absolut, men den är notoriskt svårjobbad. Köper man den så köper man den för ljuden, inget annat.

Satsa på en bra controller och mjukvarusyntar istället, då räcker pengarna MYCKET längre. Skaffar du en kraftig burk kan jag varmt rekommendera U-he Diva. Den låter fantastiskt för att vara mjukvara, på bekostnad av att den ÄTER UPP din processor.

"Satsa på en bra controller och mjukvarusyntar istället." vad är en controller? mjukvarusyntar är väl ljud som man köper till cubase tex så man får ett visst ljud?


Ni får ursäkta mig men jag är riktigt noob på detta, spelar bara gitarr. Den synten jag länkade vad tror ni om den? den verkar ha bra piano ljud för träning till låtar osv. Vad har ni för åsikt om den som första synt köpet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback