Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-22, 00:30
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon stor skillnad mellan Mac och PC när det gäller musikproduktion. Min dator börjar bli gammal och jag behöver köpa ny. Jag har aldrig hållit på med musikproduktion förut men det är en sak jag vill lära mig. Jag är gamer och musiker och undrar om det verkligen är stor skillnad mellan Mac och PC?
Citera
2015-01-22, 01:18
  #2
Medlem
Det finns redan tvåhundrafemtielva trådar om Mac vs PC på fler forum än både du och jag kan räkna till.
Rekommenderar t ex:

http://www.soundonsound.com/sos/nov1...notes-1111.htm
https://www.gearslutz.com/board/musi...mac-vs-pc.html

Mac är generellt för folk som inte klarar av datorer och vill betala mer för likvärdig prestanda. Jag personligen skulle aldrig köpa Mac och producerar således enbart på PC. Du begränsar dessutom ditt programutbud på det sättet.Det inetsade dravlet om att studios kör Mac och Pro Tools hör bakåtsträvarna till, och ngt som bara görs på slentrian nuförtiden tycks det. Utgå i stället från det program och det ljudkort du ska använda, sedan kan du se om det exkluderar användandet av en "PC" eller inte. Troligtvis inte.
Citera
2015-01-22, 01:23
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Det finns redan tvåhundrafemtielva trådar om Mac vs PC på fler forum än både du och jag kan räkna till.
Rekommenderar t ex:

http://www.soundonsound.com/sos/nov1...notes-1111.htm
https://www.gearslutz.com/board/musi...mac-vs-pc.html

Mac är generellt för folk som inte klarar av datorer och vill betala mer för likvärdig prestanda. Jag personligen skulle aldrig köpa Mac och producerar således enbart på PC. Du begränsar dessutom ditt programutbud på det sättet.Det inetsade dravlet om att studios kör Mac och Pro Tools hör bakåtsträvarna till, och ngt som bara görs på slentrian nuförtiden tycks det. Utgå i stället från det program och det ljudkort du ska använda, sedan kan du se om det exkluderar användandet av en "PC" eller inte. Troligtvis inte.

Har du nåt program som du rekommenderar? vet ej ifall detta hjälper men jag vill göra "filmmusik" orchestra osv. Den här snubben inspirerar mig nåt sjukt! http://vimeo.com/21339058 han verkar använda mac men det kanske går att utföra detta med en PC med?
__________________
Senast redigerad av Jannesvanberg 2015-01-22 kl. 01:26.
Citera
2015-01-22, 05:19
  #4
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Har du nåt program som du rekommenderar? vet ej ifall detta hjälper men jag vill göra "filmmusik" orchestra osv. Den här snubben inspirerar mig nåt sjukt! http://vimeo.com/21339058 han verkar använda mac men det kanske går att utföra detta med en PC med?

För att balancera upp det inte allt för lysande första svar du fick. Prestandamässigt är det ingen egentilg skillnad på pappret.

Men när det kommer till mjukvaror så är min erfarenhet att vissa tillverkare av mjukvaror har olika mycket kompetens beroende på vilket OS de började utveckla sitt program.

Pro Tools på Windows var för ett antal år sedan inte alltid jättebra i windowsmiljö, uppdateringarna kom betydligt senare än för OSX, de hade helt enkelt bättre kompetens på det OS:et då de börjat i Mac milljö och byggt upp sin kompetens på det.

Personligen bytte jag för ett par år sedan till just Mac för musikproduktion då de mjukvaror jag använde var utveclade på Mac först och är fortfarande supernöjd med prestandan trots att den är lite till åren nu. Mina windowsburkar hade en klar tendens att tappa prestanda över tid.

Och innan någon annan ska gnälla om min okunnighet så kör jag både Windows, OSX och Linux i mitt dagliga arbete och alla tre presterar det som de ska.

Men hur ska du välja, ja har du en windows dator idag så ladda olika program och testa, funkar det bra kör på och skaffa programmet på riktigt.

Programmet i videon är Logic som bara finns för OSX men man kan absolut,göra samma saker rent musikalsikt och ljudmässigt på andra program, det handlar mer om talang och att lägga tid och energi på det.

Lycka till.
Citera
2015-01-22, 08:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Mac är generellt för folk som inte klarar av datorer och vill betala mer för likvärdig prestanda. Jag personligen skulle aldrig köpa Mac och producerar således enbart på PC. Du begränsar dessutom ditt programutbud på det sättet.
Vad jag set har det aldrig varit någon begränsning för programutbud för vare sig OS X eller Windows. Det är Logic som bara finns för OS X och FL som bara finns för Windows, andra större program stödjer båda plattformarna. Till exempel Pro Tools, Cubase, Reason, Ableton Live, NI Maschine Studio är några exempel som fungerar oavsett vad du kör.

Mina personliga erfarenheter av Windows är att om man vill ha bra och pålitlig hårdvara som fungerar lika länge som en Mac så får man ändå betala motsvarande summa, de billigare pc man hittar har inte samma livslängd så då måste man köpa ny oftare och det blir i slutändan samma kostnad.
Jag har även upplevt OS X som en stabilare plattform vilket jag behöver när jag använder datorn för mjukvaruinstrument när jag spelar live, eller för ljudbibliotek när jag är DJ. Jag tycker även att det har fungerat smidigare med Mac när det gäller att få ljudkort och programvara att samarbeta. Detta är mina personliga erfarenheter och då har jag haft Mac i många år och jobbat med Windows både i arbete och privat ännu längre tid. Slutsatsen av mina erfarenheter är att det går fortare att få allt att fungera rent tekniskt med Mac, det blir mer pillande med inställningar för PC, men vissa ser ju det som en charm genom att de kan modifiera med själva också.

Även om min rekommendation alltid är Mac så skulle jag i ditt fall faktiskt säga PC eftersom du säger att du även är gamer. Om du vill vara ekonomisk och ha en dator till både musikproduktion och spel, eftersom utbudet av spel för OS X är sämre. Det går ju att köra Windows på en Mac parallellt med OS X genom Bootcamp, men det är ju smidigare att ha samma plattform för bägge.
Så länge det bara är på hobbynivå så är skillnaderna i plattform inte så stora att det spelar någon roll. Kolla istället in olika program för att skapa musiken (DAW, Digital audio workstation) och när du ser ett som ser ut att passa dig så kolla vilka plattformar det stödjer. De flesta plugins finns även de för både Windows och OS X, men inte alla så där får man också se upp.
Citera
2015-01-22, 08:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Har du nåt program som du rekommenderar? vet ej ifall detta hjälper men jag vill göra "filmmusik" orchestra osv. Den här snubben inspirerar mig nåt sjukt! http://vimeo.com/21339058 han verkar använda mac men det kanske går att utföra detta med en PC med?

Alla DAW's eller musikprogram kan i princip utföra samma sak, så det är enkom en fråga om arbetsflöde och vad du känner dig bekväm i. Jag har använt SONAR i snart 20 år och är mer än nöjd med det.
Andra gillar Cubase, och det har generellt varit poppis på den europeiska marknaden, medan Cakewalk som gör SONAR har huvudsäte i Boston och tar den amerikanska. För Mac finns Logic, som sägs ska vara lättjobbat. Sedan har du Pro Tools, Ableton, Magix Sequoia (populärt hos BBC), Digital Performer, Reason/Record etc.

Vill du lägga penagar på MAC, gör så. Vill du lägga pengar på PC, gör så. MAC är ju i grunden proprietary så svårare att ändra, medan du får ha lite mer koll om du ska bygga eget eller köpa nytt på PC-fronten, men det ger dock fler utökningsmöjligheter.

KK ovan sade i princip samma sak som jag sade i mitt tidigare inlägg, men krävde dessvärre dubbla utrymmet för det.
Citera
2015-01-22, 09:14
  #7
Medlem
rosacykels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon stor skillnad mellan Mac och PC när det gäller musikproduktion. Min dator börjar bli gammal och jag behöver köpa ny. Jag har aldrig hållit på med musikproduktion förut men det är en sak jag vill lära mig. Jag är gamer och musiker och undrar om det verkligen är stor skillnad mellan Mac och PC?

Jag körde PC i några år och bytte för ett år sedan till Mac vilket jag inte ångrar en sekund.
Det beror förvisso på om du ska ha femtioelva effekter på, då kan en stationär PC vara att rekommendera men jag har än så länge aldrig gjort något min Macbook Pro retina 13 inte klarar av och det är ändå bara en 2,6 ghz i5 i den.
Dessutom har jag aldrig varit med om att logic pro som jag kör med har hängt sig medan program till PC har en benägenhet att krasha när man minst önskar det

Så tror du att en Macbook skulle orka med det du ska göra skulle jag alla dagar i veckan rekommendera en sån.
Citera
2015-01-22, 09:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosacykel
Dessutom har jag aldrig varit med om att logic pro som jag kör med har hängt sig medan program till PC har en benägenhet att krasha när man minst önskar det



Självklart kommer alla att lämna rekommendationer utifrån sina personliga erfarenheter, så objektiviteten är dessvärre svävande. Som motvikt kan jag inom parentes nämna att en stor studio här nere nyss klappade ihop under inspelningssession, och den var inte PC-baserad.
Citera
2015-01-22, 09:20
  #9
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Mac är generellt för folk som inte klarar av datorer och vill betala mer för likvärdig prestanda.

Trams av den högre skolan. Lika vettigt inlägg som att PC är för fattiga stackare.

Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
Som rubriken lyder så undrar jag om det är någon stor skillnad mellan Mac och PC när det gäller musikproduktion. Min dator börjar bli gammal och jag behöver köpa ny. Jag har aldrig hållit på med musikproduktion förut men det är en sak jag vill lära mig. Jag är gamer och musiker och undrar om det verkligen är stor skillnad mellan Mac och PC?

Som redan skrivet hänger mycket på vilket program och vilken hårdvara du vill använda. Vill du använda Logic som används i filmen du länkade till är det Mac som gäller. Dock finns många andra program på marknaden. Personligen har jag länge använt PC men gick över till Logic och Mac för några år sen. Det var det bästa jag gjort. Jag tycker Logic är ett riktigt grymt och lättarbetat program som passar mig bra, men mycket hänger på tycke och smak.

En sak att betänka är att du, liksom jag, spelar spel. Där har Mac som bekant långt kvar. Väljer du att testa Mac får köpa två datorer om din PC dessutom börjar bli till åren...

Sök på filmer om hur de olika programmen på marknaden funkar och fundera över vilken du tror passar dig bäst. Hittar du program till PC som känns intressanta så testa innan du byter, du kan säkert köra dom på den dator du har idag.

Gällande plug-ins och mjukvara finns i princip allt till allt, så där finns inga begränsningar.
Citera
2015-01-22, 11:24
  #10
Medlem
gött att man fått massa svar såhär på morgonen! okej så om jag köper tex sånt här http://www.soundsonline-europe.com/CCC3-GOLD så funkar detta på vilket program som helst?
Citera
2015-01-22, 13:11
  #11
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Hackintosh, för det bästa av båda världar. Min presterar bättre än polarens Mac som var bra mycket dyrare.
Citera
2015-01-22, 14:42
  #12
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannesvanberg
gött att man fått massa svar såhär på morgonen! okej så om jag köper tex sånt här http://www.soundsonline-europe.com/CCC3-GOLD så funkar detta på vilket program som helst?

Reason har haft dåligt stöd för plug-ins, men har för mig att jag hört att det funkar i nyare versioner. Bör funka bra i andra DAW's som Logic, Pro-Tools, Ableton m.fl.

Kan även tipsa om Native Instruments orkester-pluggar.

http://www.native-instruments.com/en...ral-cinematic/

Är du nybörjare är det tämligen lätt att få fram välljudande produkter med dessa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback