• 1
  • 2
2005-09-24, 21:23
Medlem
GlittrigaGullans avatar
I det här inlägget http://forum.flashback.info/scandina...9&postcount=30 använder CodeMAN biatch/bitch om PiLLerILLer och övriga tjejer på forumet. Är bitch ett positivt ord? de övriga adjektiven han sprider tolkar jag som positiva.

Den översättningen jag hittills använt mig av är slyna, och tja, den som skulle få den befängda idén att använda det i verkligheten skulle nog få sig en dorving!

Vad säger ni? Vad menar ni killar med orden och hur uppfattar ni tjejer att bli kallade för bitch?
Citera
2005-09-24, 21:30
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Jag är nog tio år för gammal, lyssnar på alltför litet kvinnoföraktande hiphop och bor i alltför lugna kvarter för att kunna begripa riktigt vad de menar. Om jag någon gång använt uttrycket har det varit i starkt nedsättande betydelse - ett mycket, mycket fult ord!

Är det månne ett försök att återerövra ordet och fylla det med nytt innehåll, ā la bög, nigger och fitta?
Citera
2005-09-24, 22:34
Medlem
GlittrigaGullans avatar
*puh* andas ut. Då är jag inte ensam om att tycka att det är negativt och nedlåtande.

Någon synpunkt från de som använder orden?
Citera
2005-09-24, 22:38
Moderator
Ruskigbusss avatar
Hmmm ... en bitch är ju i grunden en negativ beskrivning, en elak och påstridig kvinna.

Men, jag tror att det är ett sånt där motsatsord, som t ex värst.

Värsta prylen - är inte den sämsta, utan faktiskt den bästa.

Och om en kvinna kallar sej själv för bitch - så kan hon nog också mena att hon inte tar skit från nån. Att hon är självständig, självsäker och frigjord.

Och då kanske betydelsen börjar glida, så att det också kan bli en komplimang även om en kille säger det, om en kvinna.

Risken är nog stor att man blir missuppfattad - och den man säger det om blir förolämpad, dock.
Citera
2005-09-24, 23:13
Medlem
PiLLerILLers avatar
Jag reagerade inte över det förrän du påpekade det för mig, främst eftersom jag vet att det var en komplimang från Codys sida.

Det är ett klurigt ord att hantera, då det lika gärna kan vara nedsättande när det kommer från en okänd person, eller som här ett uttryck för att jag smiskar skitungar så att de skall veta sin plats.

Den svenska motsvarigheten torde väl vara subba, vilket har en mycket mer negativ klang. Dock har jag märkt hos min 17-åriga kusin och hennes väninnor att de är på god väg att adaptera uttrycket och göra det till sitt eget. En "Hårdsubba" i hennes kretsar är en tjej ingen trampar på.

Jag får känslan av att ju mer vi använder orden, desto mer fråntar vi dem dess negativa klang. Sedan kan man ju tänka på ordens verkliga betydelse också. Jag gillar hundar, inte grinar jag om någon kallar mig tik

Det här blev svamligt och poänglöst ser jag. Måste fundera på saken lite till.
Citera
2005-09-24, 23:17
Medlem
a4swes avatar
Jag kallar min flickvän bitch dagligen, hon är min bitch!
Så är det och inget fel i det, jag älskar henne mycket.
Citera
2005-09-24, 23:19
Medlem
Det hela beror nog på hur det sägs. Det mesta kan sägas med glimten i ögat och detta är inget undantag.
Om (när) jag använder det har det betydelsen kvinna och det skulle endast vara till någon jag känner och som vet att jag absolut inte menar något illa.
Citera
2005-09-24, 23:30
Medlem
rvindebros avatar
beror på sammanhanget...
bland ett kompisgäng så är det synonymt med flickvännen, typ "ska fa en sväng till bitchen ikväll"

och i ett annat kompisgäng så är det ett väldigt fult ord som man blir ledsen av...

så rätt svar på frågan är: beror på vem man pratar med
Citera
2005-09-25, 00:21
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Den översättningen jag hittills använt mig av är slyna, och tja, den som skulle få den befängda idén att använda det i verkligheten skulle nog få sig en dorving!

Vilken betydelse lägger du in i ordet "slyna"? Jag har fått lära mig att det ordet används om ouppfostrade / obildade damer, vilket är en förolämpning som i mina ögon inte räcker för att rättfärdiga en eventuell misshandel.
Citera
2005-09-25, 02:58
Medlem
CodeMANs avatar
Biaaaaatch!

Jag skrev följande om PiLLerILLer:
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN

- En skarp biatch med oooootrolig skön stil, och mycket kunskap och livserfarenhet i bagaget (till skillnad från andra bitches på FB). Och ett stort hjärta!

De som läser mina inlägg i andra trådar borde ha förstått jag är en person som kallar kvinnor för "människor", och inte "tanter", "slynor", "fittor", osv...

Det är varken min stil eller människosyn. Jag t o m hatar alla möjliga sexistiska kommentarer, t ex "kvinnor är dumma i huvudet för att...", osv.

Dessutom är ingen tjej "min bitch"... (Minus poäng till a4swe där)...

Nu till topic:

Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Och om en kvinna kallar sej själv för bitch - så kan hon nog också mena att hon inte tar skit från nån. Att hon är självständig, självsäker och frigjord.

Och då kanske betydelsen börjar glida, så att det också kan bli en komplimang även om en kille säger det, om en kvinna.

Bussens förklaring var exakt vad jag menade med ordet "biatch", för vem kan (eller vågar) påstå någonting annat om PiLLerILLer än att "hon inte tar skit från nån och att hon är självständig, självsäker och frigjord."...

Ord som "sylna" eller "subba" är, i mina ögon, inte bra synonymer som motsvarar ordet "bitch":s användning. Orsaken är att bägge orden har viss negativ klang, även om det kan i vissa fall användas som PiLLerILLer beskriver (se "hårdsubba"):
http://susning.nu/Slyna

Citat:
Slyna är en nedsättande beteckning på flickor och unga kvinnor som anses vara lösaktiga. I tonårsvärlden förekommer inte alltför sällan att flickor kallar varandra så i kamratlig? mening.

Ordet "slyna" betyder oftast "dålig flicka" med glimtet i ögat, dvs. någorlunda positivt, som i "Good girls go to heaven, bad girls (dvs. slynor) go everywhere!"...

Jag skulle dock inte chansa och kalla någon tjej för "slyna" eftersom då är risken att man uppfattas fel större, särskilt om det kommer från en kille. Det verkar dock fungera bättre tjejer emellan.

Så, om vi nu går tillbaka till det jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN

- En skarp biatch med oooootrolig skön stil, och mycket kunskap och livserfarenhet i bagaget (till skillnad från andra bitches på FB). Och ett stort hjärta!

Det finns flera tjejer på FB, som "inte tar skit från nån och är självständiga, självsäkra och frigjorda", men än så länge är ingen av dem på samma nivå som PiLLerILLer...

Några oklarheter?

/Cody, the bitch!
Citera
2005-09-25, 08:38
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
I det här inlägget http://forum.flashback.info/scandina...9&postcount=30 använder CodeMAN biatch/bitch om PiLLerILLer och övriga tjejer på forumet. Är bitch ett positivt ord? de övriga adjektiven han sprider tolkar jag som positiva.

Vad säger ni? Vad menar ni killar med orden och hur uppfattar ni tjejer att bli kallade för bitch?

Bitch? Tik...ungefär som att kalla någon brud för hona. Jag vet inte varför någon skulle ta illa upp för det egentligen. Det är snarare samhället som gett ordet dess negativa klang. Men om brudar sket i att ta illa upp så skulle ingen använda ordet längre. Och det lär ju ske
Citera
2005-09-27, 20:41
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Tack för alla svar. Några reflektioner.

För mig är bitch oerhört ett oerhört nedsättande tillmäle och som jag skrev i inledningsinlägget, skulle någon kalla mig så skulle resultatet bli ett mentalt blåöga och det är inte beroende av situationen eller vem som säger det.

Några håller med mig och andra använder bitch lite kärleksfullt eller kamratligt. Ordet håller med andra ord på att få en ny betydelse. Hoppas hora går samma väg.

Jämförelsen bitch - tik - hona, jag skulle vilja översätta det till hynda istället och då får ordet en annan betydelse mycket närmare slyna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in