Jag skrev följande om
PiLLerILLer:
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
- En skarp biatch med oooootrolig skön stil, och mycket kunskap och livserfarenhet i bagaget (till skillnad från andra bitches på FB). Och ett stort hjärta!
De som läser mina inlägg i andra trådar borde ha förstått jag är en person som kallar kvinnor för "människor", och inte "tanter", "slynor", "fittor", osv...
Det är varken min stil eller människosyn. Jag t o m hatar alla möjliga sexistiska kommentarer, t ex "kvinnor är dumma i huvudet för att...", osv.
Dessutom är ingen tjej "min bitch"... (Minus poäng till
a4swe där)...
Nu till topic:
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Och om en kvinna kallar sej själv för bitch - så kan hon nog också mena att hon inte tar skit från nån. Att hon är självständig, självsäker och frigjord.
Och då kanske betydelsen börjar glida, så att det också kan bli en komplimang även om en kille säger det, om en kvinna.
Bussens förklaring var exakt vad jag menade med ordet "biatch", för vem kan (eller vågar) påstå någonting annat om
PiLLerILLer än att "
hon inte tar skit från nån och att hon är självständig, självsäker och frigjord."...
Ord som "sylna" eller "subba" är, i mina ögon, inte bra synonymer som motsvarar ordet "bitch":s användning. Orsaken är att bägge orden har viss negativ klang, även om det kan i vissa fall användas som
PiLLerILLer beskriver (se "hårdsubba"):
http://susning.nu/Slyna
Citat:
Slyna är en nedsättande beteckning på flickor och unga kvinnor som anses vara lösaktiga. I tonårsvärlden förekommer inte alltför sällan att flickor kallar varandra så i kamratlig? mening.
Ordet "slyna" betyder oftast "dålig flicka" med glimtet i ögat, dvs. någorlunda positivt, som i "Good girls go to heaven, bad girls (dvs.
slynor) go everywhere!"...
Jag skulle dock inte chansa och kalla någon tjej för "slyna" eftersom då är risken att man uppfattas fel större, särskilt om det kommer från en kille. Det verkar dock fungera bättre tjejer emellan.
Så, om vi nu går tillbaka till det jag skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
- En skarp biatch med oooootrolig skön stil, och mycket kunskap och livserfarenhet i bagaget (till skillnad från andra bitches på FB). Och ett stort hjärta!
Det finns flera tjejer på FB, som "
inte tar skit från nån och är självständiga, självsäkra och frigjorda", men än så länge är ingen av dem på samma nivå som
PiLLerILLer...
Några oklarheter?
/Cody, the bitch!