Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-21, 15:14
  #1
Medlem
Hej! Jag lider av grov HPPD men har det mer eller mindre under kontroll. Men har i stora slag, grov ångest, panik ångest, samt deppression som kommer och går. Jag har lagt av helt med droger nu för att fixa detta, då det är den enda vägen att komma ur det.

Jag var sjukskriven till och med den 28 december. Jag försökte ringa min läkare om och om igen, men han hade semester. När han kom tillbaks så ringde jag receptionen igen och då hade min läkare tydligen sagt "xxxxx ska ej ha mer sjukskrivning" utan att ha prata med mig på ca 30 dagar, inte kollat hur jag mår eller biverkningar på medicin. Helt jävla galet beslut.

Träffade en annan läkare idag när jag fattade att jag behövde en ny, så fick 14 dagar till och sen ska vi ha en träff och göra en riktig planering. Det känns positivt.

Nu är det ju dock så att eftersom min läkare tror att han kan besluta saker utan grund, så har jag ca 14 dagar i januari utan pengar.. För att han ansåg att jag inte skulle vara sjukskriven. När min nya läkare sjukskriver mig direkt då han inser hur dåligt jag mår.

Vad fan ska jag göra? Är ju helt utan pengar nu nästan..
Citera
2015-01-21, 15:31
  #2
Medlem
M1159s avatar
Vad hade du tänkt dig sjukskrivning retroaktivt?
Det kan du allt glömma i så fall.
Citera
2015-01-21, 15:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Vad hade du tänkt dig sjukskrivning retroaktivt?
Det kan du allt glömma i så fall.

Min läkare gjorde ett felaktigt beslut, då han varken hade pratat med mig, frågat hur medecinering går, och ja.. Han valde istället att säga till receptionen att jag inte skulle få någon mer sjukskrivning. Nu när jag träffat en annan läkare, fick jag sjukskrivning direkt.

Jag anser att min första läkare har gjort väldigt väldigt fel. Det har han också. Man kan väl inte göra ett sådant beslut helt utan grund?
Citera
2015-01-21, 17:07
  #4
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Min läkare gjorde ett felaktigt beslut, då han varken hade pratat med mig, frågat hur medecinering går, och ja.. Han valde istället att säga till receptionen att jag inte skulle få någon mer sjukskrivning. Nu när jag träffat en annan läkare, fick jag sjukskrivning direkt.

Jag anser att min första läkare har gjort väldigt väldigt fel. Det har han också. Man kan väl inte göra ett sådant beslut helt utan grund?

Din dåvarande läkare kunde väl knappast sjukskriva dig då h*n inte ens var i tjänst och hade h*n varit i tjänst så har du ej blivit sjukskriven.

Att du och läkaren har skilda uppfattningar angående förlängning av din sjukskrivning är nog ganska vanligt, och som tur är så är det läkaren som har det sista ordet.

Hoppas du är tillfreds med svaret, tyvärr har jag inget mera att komma med.

"Arbete ger hälsa och välstånd"
Citera
2015-01-21, 17:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Din dåvarande läkare kunde väl knappast sjukskriva dig då h*n inte ens var i tjänst och hade h*n varit i tjänst så har du ej blivit sjukskriven.

Att du och läkaren har skilda uppfattningar angående förlängning av din sjukskrivning är nog ganska vanligt, och som tur är så är det läkaren som har det sista ordet.

Hoppas du är tillfreds med svaret, tyvärr har jag inget mera att komma med.

"Arbete ger hälsa och välstånd"

Ej tillfredsställd med ditt svar.
Min läkare var i tjänst, men bestämde för att inte prata med mig, utan lämna ett meddelande till receptionen "han får ingen mer sjukskrivning". Nähe? Han har inte pratat med mig om hur jag mår, om medecinering och framtida planering. Inget. Förstår du grejen?
Citera
2015-01-21, 17:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
Din dåvarande läkare kunde väl knappast sjukskriva dig då h*n inte ens var i tjänst och hade h*n varit i tjänst så har du ej blivit sjukskriven.

Att du och läkaren har skilda uppfattningar angående förlängning av din sjukskrivning är nog ganska vanligt, och som tur är så är det läkaren som har det sista ordet.

Hoppas du är tillfreds med svaret, tyvärr har jag inget mera att komma med.

"Arbete ger hälsa och välstånd"

Vi har alltså inte haft olika uppfattningar. Han har inte skött sitt jobb. Hans jobb är väl att kolla hur min nuvarande medicin fungerat (inte bra), hur jag mår nu (inte bra, panik ångest osv osv). Han har alltså inte pratat med mig ALLS.
Citera
2015-01-21, 17:41
  #7
Moderator
Diablo1118s avatar
Gå till en ny läkare!
Citera
2015-01-21, 17:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Gå till en ny läkare!

Har ju gjort det nu och fick min sjukskrivning FRAMMÅT. Jag anser fortfarande ganska starkt att min läkare har begått tjänstefel, då jag under tiden han "ansåg att jag skulle jobba" fortfarande har panikångest, grov deppression, samt vanlig ångest.. Den andra läkaren fattade direkt.
Citera
2015-01-21, 17:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Men skärp dej! Alla har ångest och depression. Vi fungerar trots det om vi inte tillhör curlinggenerationen. Om du har ork att tjata emot kan du jobba eller åka till byggmax och köpa rep. Vilketsom är problemet ur världen sen.

Men herre jävla gud!
Jag lider av GROV HPPD. Kolla upp saker innan du skriver att jag är en curling unge. Testa lev med HPPD i 4 år du så får du se. Du hade antagligen tagit ditt liv.
Citera
2015-01-21, 17:58
  #10
Medlem
Det är alltså ingen som helst vanlig deppression jag lider av. Jag fattar att alla mår dåligt till och från, det är en del av livet. Men jag har sjukdomen HPPD och den gör jävligt mycket med huvudet ditt om man låter det gå för långt.
Citera
2015-01-21, 22:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visualelite
Det är alltså ingen som helst vanlig deppression jag lider av. Jag fattar att alla mår dåligt till och från, det är en del av livet. Men jag har sjukdomen HPPD och den gör jävligt mycket med huvudet ditt om man låter det gå för långt.

Och den "sjukdomen" har du alltså skaffat dig själv genom att missbruka olagliga substanser? Så om du inte hade brutit mot lagen hade du varit fullt frisk och arbetsför?
Citera
2015-01-21, 23:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekadent
Och den "sjukdomen" har du alltså skaffat dig själv genom att missbruka olagliga substanser? Så om du inte hade brutit mot lagen hade du varit fullt frisk och arbetsför?

Och det har med vad att göra? Människor gör misstag. Skjuter du dig själv i foten, som är olagligt eftersom du ej får ha en pistol, ska inte du få vård?

Jag gör ju allt jag kan för att bli frisk. Jag har knappast valt detta. Det kan hända exakt vem som helst.

Hursomhelst, vem kontaktar jag om jag vill "anmäla" min läkare eller vad man nu gör?
Han gjorde ett beslut helt utan grund, då han ej pratat med mig på lång tid, inte frågat hur jag mår, vilka bieffekter jag har på min medecin och så. Alltså tjänstefel.

Distriktsköterskan jag pratade höll med samt den nya läkaren jag träffad. Båda tycker det är väldigt konstigt att min första läkare gjorde sådär, helt utan någon information från mig. Inte en gång har vi haft uppkoppling, som han lovade efter jag började med medecin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback