Citat:
Ursprungligen postat av
freethespeech
om vi bortser från den uppenbara anledningen till varför Ryssland:s annektering av Krim.
dvs gas/olje-resurser*
Varför bråkas det så mkt i Ukraina?
jag har svårt att separera alla jävla tomtar och vilken sida de spelar för...
än krångligare blir det för mig att försöka få fakta på varför de startade bråka...
Vilka är de goda kontra bad-guys?
Informations/deinformations krig ... fungerar väl måste jag säga...
Enligt ryssarna(?): Ukraina vanvårdar sina innevånare och måste räddas
Enligt ukr: ???
För mig är motiveringen varför Ryssland invaderar... lite konstigt?
40-60% av Rysslands befolkning lever på typ 2 kr/dag?
*naturresurser eller avsaknad av naturresurser stärker/försvagar ett land.
fö tror jag att Rysslands oljetillgångar inte är så stora som alla andra tror... jag är övertygad om att de är på väg att ta slut inom en snar framtid
Olja, gas, andra naturresurser och annan ekonomi, har ingen betydelse i konflikten. Det som har betydelse är säkerhetspolitik. Eftersom Ryssland ser kontrollen över Ukraina som avgörande för att Ryssland skall kunna överleva som stat i en fientlig Europeisk omvärld, kommer Ryssland aldrig att släppa denna kontroll. Därför "beefar" Kreml – dvs. Kreml gör exakt vad som krävs för att behålla kontrollen. Något annat avser man inte åstadkomma. Därför gör man så små insatser som möjligt. Hur stora de blir beror på vad Kiev företar sig.
En historisk parallell i vår närhet är Finland i slutet av 30-talet. Stalin "beefade" Finland 1938, meddelade att Ryssland ville köpa/hyra vissa landområden därför att ww2 nalkades. Finland sade nej, lierade sig med tiden med NaziTyskland. Stalin gjorde bara vad som krävdes för att behålla kontrollen. Tog några strategiska landområden både 1939 och 1945, slöt en vänskapspakt med Finland efter ww2, såg till så att de finska gränsjägarna bevakade Finlands gränser och Stalin var nöjd och Finland kan tacka sin lycklig stjärna att Moskva styrs av realpolitiker och inte av ideologer.
Putin är samma skolas barn som Stalin. Han är realpolitiker. Han drivs av säkerhetstänkande. Om man inte fattar det, då kommer man att ha svårt i sin relation med Ryssland - vilket Brussels och Kiev nu har; och om inte Finland och Sverige fattar det utan går med i NATO, då är våra länder officiellt i fara då det skulle upplevas som ett hot riktat mot Ryssland.
Så vad man än gör i relation till Moskva, måste man beakta Rysslands säkerhetstänkande. Detta gör inte Kiev och Ukrainas befolkning måste därför betala priset för detta ända tills den stund Kiev kapitulerar och gör som Finland gjorde efter ww2.