Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2015-01-21, 15:44
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
De vill kolla kontoutdraget varje gång man söker. Min vän brukar tömma kontot så att det blir tomt innan det är dags att söka.
Pengar tas ut i matbutiker i samband med att det handlas mat. Då står det ju bara en summa som betalades på ICA. Att dessa pengar inte gick till mat syns då inte.

Vi var på Willys och hon köpte kakor för 15kr och tog ut 1700kr i kontanter. På kontot står det ju 1715kr på Willys, men att 1700 av dessa hamnade i byrålådan vet ju inte Soc.
Men personen i kassan tyckte det var märkligt

Soc borde ju naturligtvis kräva att få se ett kvitto också och inte bara ett kontoutdrag. Då syns det att det bara handlades för 15kr.

Så funkar det inte.
Källa skulle jag vilja ha.
Att dom kollar kontodraget har inget med om att kalle köpt två korvar med mos, utan dom vill se om du fått en inkomst som du ej har talat om.

Om du plockar ut pengar som du fått av socialen, det ska inte behöva bevisas vad det gått till. Du ska dock uppvisa att du betalar el och hyra.

om jag väljer att plocka ut pengar för att sedan köpa 5 öl på krogen ska inte behöva redovisas.
Om du däremot sparar och du erkänner att du har 5 lök hemma, ja då är det en sak. Men att uppvisa om jag vill handla en kebab hos Muhammed utan kortläsare. Tveksamt.

Detta är första gången jag hört det.
Citera
2015-01-21, 17:24
  #50
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Skryter knappast, säger bara att det är så.

Tror du morsan blivit tacksammare om du använt hela tusingen?

Om hon hade gett mig den för att jag inte hade en enda spänn att köpa mat för - ja.

F ö har du fel.

Citat:
Bistånd enligt socialtjänstlagen (1980:620) och liknande ersättningar samt bistånd enligt lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl. är inte skattepliktiga. För att fånga upp liknande bistånd men som inte lämnas med stöd av socialtjänstlagen har orden "och liknande ersättningar” lagts till i 11 §.
__________________
Senast redigerad av ArturoBandini 2015-01-21 kl. 17:33.
Citera
2015-01-21, 19:54
  #51
Medlem
Vodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtrooper
Så funkar det inte.
Källa skulle jag vilja ha.
Att dom kollar kontodraget har inget med om att kalle köpt två korvar med mos, utan dom vill se om du fått en inkomst som du ej har talat om.

Om du plockar ut pengar som du fått av socialen, det ska inte behöva bevisas vad det gått till. Du ska dock uppvisa att du betalar el och hyra.

om jag väljer att plocka ut pengar för att sedan köpa 5 öl på krogen ska inte behöva redovisas.
Om du däremot sparar och du erkänner att du har 5 lök hemma, ja då är det en sak. Men att uppvisa om jag vill handla en kebab hos Muhammed utan kortläsare. Tveksamt.

Detta är första gången jag hört det.
ja. soc struntar i vad som köpts. men finns det 2000 kvar på kontot när månaden är slut och det ska sökas nytt bidrag så får man inget eftersom det finns pengar kvar på kontot... Därför tar min vän ut pengarna i matbutiken och gömmer hemma. 2000 i kontanter och ett tomt konto, bara att lämna in en ny ansökan till soc. som då blir godkänd.... ska man även lämna med kvittot som man fått så syns det att man inte köpt mat för hela summan. men det behöver man inte göra idag.
Citera
2015-01-22, 12:26
  #52
Medlem
xtrftw1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghozzt29
hej vet inte om det är rätt plats förr detta men kör på ändå. jag har haft försörjningsstöd i snart ett år nu. och nu har jag börjat spela på unibet (satsat på fotbolls matcher osv) och vunnit runt 1500 på det. jag är 20 och pga vissa omständigheter kan inte söka jobb för tillfället och är inte registrerad som arbetssökande längre. min soc sekreterare är väl medveten om detta och har inte brytt sig heller när jag har kanske fått 200 eller 400 kr av min mor insatt på mitt kontot innan. hon har alltså inte dragit av någonting från bidraget. men nu med 1500 som jag vill ta ut från unibet så är jag lite osäker vad jag ska göra. :/ kommer dom dra av den summan? eller riskerar jag något annat med att ta ut det? tex bli återbetalningsskyldig?

Du kan ju alltid göra uttaget till en polares konto.. sen kan hen bara ge dig kontanter och ta en hundring som tack för hjälpen.

Har en vän som också har försörjningsstöd.. jag brukar sköta hans "affärer" på nätet pga. soc. Så får jag en liten del av kakan bara, win-win för oss båda.
Citera
2015-01-22, 21:30
  #53
Medlem
Casings avatar
Du har spelat med pengar som Soc har gett dig. Nu vill du undvika att betala tillbaka?
Citera
2015-01-22, 22:01
  #54
Medlem
snappps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
ja. soc struntar i vad som köpts. men finns det 2000 kvar på kontot när månaden är slut och det ska sökas nytt bidrag så får man inget eftersom det finns pengar kvar på kontot... Därför tar min vän ut pengarna i matbutiken och gömmer hemma. 2000 i kontanter och ett tomt konto, bara att lämna in en ny ansökan till soc. som då blir godkänd.... ska man även lämna med kvittot som man fått så syns det att man inte köpt mat för hela summan. men det behöver man inte göra idag.

Fel.
Ekonomisk beräkning görs vid första utredningen då du gör en beräkning bakåt i tiden.
Ekonomiskt bistånd betalas sedan ut månadsvis och beräknat på vad du förväntas göra av med enligt gällande norm för försörjningsstöd.

Insättningar på konto eller annat som gör att "behovet kan tillgodoses på annat sätt" innebär minskning av ditt ekonomiska bistånd.

Din kompis behöver därför INTE ta ut alla pengar. Om du får pengar som ska täcka ditt uppehälle (mat, hygien, fritid etc) och du väljer att köpa det billigaste som finns så att du har pengar kvar i slutet av månaden är det pengar du kan spara undan på ditt konto. Socialtjänsten har ingen rätt att beräkna redan utbetalt försörjningsstöd som en inkomst inför nästa månad.

Till trådskaparen.

Se till att inte få det insatt på ditt konto så säger soc inget.
Citera
2015-01-23, 09:23
  #55
Medlem
puckots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Vad är det för slapp socialsekreterare du har? Kollar hon inte kontot varje månad vid ny ansökan? Så har det varit för mig. Dessutom har hen dragit 500 kr nästa månad när jag fått det insatt av min mor.

Det är därför man ska spela nätpoker på en vän eller släktings konto. Vinner ett par lax extra varje månad som soc aldrig får se röken av.

Det där verkar lite olika vad jag förstår beroende på vilken socialsekreterare man får. Min är en såndär relativt snäll och "slapp" socialsekreterare som inte bryr sig så mycket om sånt där. Trots att jag ibland kanske har fått in lite extra pengar utöver bidraget då och då vissa månader, som kan ha varit i form av ett lån eller en gåva eller liknande och vid något tillfälle hade jag fått lite pengar från ett företag som kompensation för ett fel dom hade begått.

Hon har aldrig dragit av dom summorna, fast det har synts klart och tydligt på kontoutdraget som jag skickar in varje månad. Nu har det visserligen inte handlat om några jättestora summor, det kan vara allt från några kronor till ett par enstaka hundralappar. Så det kan ju hända att hon skulle resonera annorlunda om det var en betydligt större summa eller att man hade fått pengarna från spel eller ett arbete eller liknande.

Ibland har jag dock valt att ta bort vissa poster från kontotutdraget för säkerhets skull, ifall hon mot all för modan plötsligt skulle få för sig att dra av vissa pengar. För om man skriver ut kontoutdraget själv hemma så kan man ju alltid välja själv vilka datum och vilka transaktionsposter som ska synas på utdraget. Jag inser att det finns en risk att sånt där kan komma fram senare, men jag har insett med tiden att jag inte verkar behöva dölja sånt där för henne i allafall, eftersom hon uppenbarligen inte verkar bry sig.
Citera
2015-01-23, 10:55
  #56
Medlem
Vodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snappp
Din kompis behöver därför INTE ta ut alla pengar. Om du får pengar som ska täcka ditt uppehälle (mat, hygien, fritid etc) och du väljer att köpa det billigaste som finns så att du har pengar kvar i slutet av månaden är det pengar du kan spara undan på ditt konto. Socialtjänsten har ingen rätt att beräkna redan utbetalt försörjningsstöd som en inkomst inför nästa månad.

Ja, nu förstår jag vad du menar. Det är klart man inte kan bli tvingad att göra av med hela summan för att få pengar nästa månad.
I det här fallet så får hon pengar från en annan myndighet också. Den största delen av månadsinkomsten kommer från denna myndighet. Detta räcker till hyra och det nödvändigaste, Så soc betalar bara en liten del. Men sparas det då flera tusen så vill inte soc betala ut eftersom det ändå kommer en inkomst från annat håll som räcker.
Därför måste kontot vara tomt när det ska ansökas om mera pengar nästa månad.

Även en insättning på 50Kr/per arbetsdag räknas som tillgång. Det är ju vad som betalas i dagligverksamhet.
Så en spelvinst måste döljas på något sätt. Typ ta ut allt i kontanter från ett annat konto.
Citera
2015-01-23, 12:22
  #57
Medlem
snappps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Ja, nu förstår jag vad du menar. Det är klart man inte kan bli tvingad att göra av med hela summan för att få pengar nästa månad.
I det här fallet så får hon pengar från en annan myndighet också. Den största delen av månadsinkomsten kommer från denna myndighet. Detta räcker till hyra och det nödvändigaste, Så soc betalar bara en liten del. Men sparas det då flera tusen så vill inte soc betala ut eftersom det ändå kommer en inkomst från annat håll som räcker.
Därför måste kontot vara tomt när det ska ansökas om mera pengar nästa månad.

Även en insättning på 50Kr/per arbetsdag räknas som tillgång. Det är ju vad som betalas i dagligverksamhet.
Så en spelvinst måste döljas på något sätt. Typ ta ut allt i kontanter från ett annat konto.

Nu börjar du prata om något helt annat, och vi är väldigt off topic. Men för att klargöra:
Ja, alla former av inkomst räknas, och har de redan räknats som inkomst en gång kan inte soc räkna det som inkomst igen. Får hon (din kompis) insättningar, förmodligen aktivitetsersättning, så räknas dessa av från det beviljade ekonomiska biståndet. Som jag skrev tidigare beviljas det månadsvis och har hon fått dessa pengar avräknade en gång kan hon gärna spara dem till kommande månader. Soc kommer INTE att räkna dessa pengar som tillgång vid beräknande av försörjningsstöd eftersom de redan (förhoppningsvis) räknats bort från det beviljade biståndet.

Om din kompis får ett avslag på sin ansökan på ekonomiskt bistånd eftersom hon har sparat det tidigare biståndet (och ersättningen från försäkringskassan) ska hon överklaga.

Inkomst är något du får.
Tillgångar är något du har. Begreppen blir viktiga i fallet som trådskaparen talar om.

Inkomsten är vinsten han eventuellt får in på sitt konto.
Tillgångar är om han hade ansökt om försörjningsstöd och hade dessa på sitt konto vid sin första ansökan.
Citera
2015-01-23, 12:34
  #58
Medlem
Gå på a- kassa istället, då är det ju din medlemsavgift som du får tillbaka och lite till (Eller?)
Citera
2017-11-20, 12:32
  #59
Medlem
Bumpar.
Om du lämnar kontoutdrag mellan det datum du får pengar tills det datum du är på nästa möte, ex. 26 maj - 15 juni. Då har du 11 dagars glapp där du kan ta ut pengarna på, funka för en polare!
Citera
2017-11-20, 20:37
  #60
Medlem
man visar inte kontoudrag varje månad jag gjorde det bara första gången sen har dom inte brytt sig.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback