2015-01-20, 20:59
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghozzt29
hej vet inte om det är rätt plats förr detta men kör på ändå. jag har haft försörjningsstöd i snart ett år nu. och nu har jag börjat spela på unibet (satsat på fotbolls matcher osv) och vunnit runt 1500 på det. jag är 20 och pga vissa omständigheter kan inte söka jobb för tillfället och är inte registrerad som arbetssökande längre. min soc sekreterare är väl medveten om detta och har inte brytt sig heller när jag har kanske fått 200 eller 400 kr av min mor insatt på mitt kontot innan. hon har alltså inte dragit av någonting från bidraget. men nu med 1500 som jag vill ta ut från unibet så är jag lite osäker vad jag ska göra. :/ kommer dom dra av den summan? eller riskerar jag något annat med att ta ut det? tex bli återbetalningsskyldig?

Tycker du inte själv att du borde betala tillbaka pengar som skattebetalare arbetar för att du sen ska få gratis samtidigt som du inte arbetar?

Förstår om din situation inte tillåter dig att arbeta och då har jag inga större problem med att hjälpa men då du har pengar nog för att spela verkar du inte vara i någon knipa med pengar och då borde din vinst betalas åter för de pengar du får.
Citera
2015-01-20, 21:56
Bannlyst
Fattar inte hur idioter kan bli butthurt över att en 20 åring (småglin) spelat lite smått medans han är arbetslös då han ej KAN arbeta. Måste vara så att ni inte vet hur jävla knapert man får det med socialbidrag.
Det är meningen att man ska kunna köpa kläder för dom där pengarna och ändå får man bara 2000 kronor allt som allt att köpa mat för och annat som hör till för att överleva när hyran väl är betald.

Killen har råd med ett par jeans, för sina vinstpengar sen är hans pengar slut. Där sitter horungar och tycker att han ska betala tillbaka till folk som arbetar. Vilket förövrigt inte går att göra.
Hör och häpna! Det finns inget system så att man kan ge tillbaka pengar till socialen om man nu skulle vilja så att skattebetalarna får tillbaka sina korvören dom sitter och gnäller om.
Socialen kommer neka pengarna om ni går dit med tvåtusen och vill känna er moraliskt duktiga.

Och FORTFARANDE betalar man skatt när man går på socialen, det kommer man ej ifrån hur lite pengar man än har att leva på. Alltså betalar denna killen exakt lika mycket skatt som er. Och har mindre att överleva på, och det vill ni ha betalt för? get the fuck outta here...

Passa er så att inte era syskon blir rullstolsbundna isåfall. För att pengarna som kommer hjälpa er familj då, är skattebetalarnas pengar. 40 tusen i månaden ska du betala till staten för att din syster är rullstolsbunden din jävel. Bara att punga ut och se till att vi andra får våra pengar också.. Och fan heller att du tar henne till disneyland för dom pengarna! Det ska gå till sugrör och blöjor.
Ställningen ni måste använda för att lyfta upp henne i sängen varje dag kostar runt 20 000, det får ni väl skramla ifrån farmors pensionspengar isåfall.

Dumjävlar..
Senast redigerad av therefore 2015-01-20 kl. 22:00.
Citera
2015-01-21, 09:59
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Vad är det för slapp socialsekreterare du har? Kollar hon inte kontot varje månad vid ny ansökan? Så har det varit för mig. Dessutom har hen dragit 500 kr nästa månad när jag fått det insatt av min mor.

Det är därför man ska spela nätpoker på en vän eller släktings konto. Vinner ett par lax extra varje månad som soc aldrig får se röken av.

Som sagt när jag gick på soc så fick jag rätt ofta 800-1000~kr av min mor för att kunna köpa kläder eller så. Blev aldrig avdrag för det.

Alla som klagar på folk som går på bidrag, ja.. tragiskt är det. Tycker ni de är ok att invandrarna får ut mer per månad med eller?
Citera
2015-01-21, 12:12
Medlem
Du riskerar ett dåligt samvete eftersom du lever på oss andra som arbetar. Hur får du pengar att spela för förresten när du går på soc?
Citera
2015-01-21, 12:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Fattar inte hur idioter kan bli butthurt över att en 20 åring (småglin) spelat lite smått medans han är arbetslös då han ej KAN arbeta. Måste vara så att ni inte vet hur jävla knapert man får det med socialbidrag.
Det är meningen att man ska kunna köpa kläder för dom där pengarna och ändå får man bara 2000 kronor allt som allt att köpa mat för och annat som hör till för att överleva när hyran väl är betald.

Killen har rå.............

Och FORTFARANDE betalar man skatt när man går på socialen, det kommer man ej ifrån hur lite pengar man än har att leva på. Alltså betalar denna killen exakt lika mycket skatt som er. Och har mindre att överleva på, och det vill ni ha betalt för? get the fuck outta here...

Passa er så att inte era syskon blir rullstolsbundna isåfall. För att pengarna som kommer hjälpa er familj då, är skattebetalarnas pengar. 40 tusen i månaden ska du betala till staten för att din syster är rullstolsbunden din jävel. Bara att punga ut och se till att vi andra får våra pengar också.. Och fan heller att du tar henne till disneyland för dom pengarna! Det ska gå till sugrör och blöjor.
Ställningen ni måste använda för att lyfta upp henne i sängen varje dag kostar runt 20 000, det får ni väl skramla ifrån farmors pensionspengar isåfall.

Dumjävlar..

"Och FORTFARANDE betalar man skatt när man går på socialen"
Det tror jag inte på.
Citera
2015-01-21, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Och FORTFARANDE betalar man skatt när man går på socialen"
Det tror jag inte på.

Det är så det fungerar, tro det eller ej.
Citera
2015-01-21, 12:21
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Att skryta om att man skattar på socialbidraget är som att få 1000 spänn från morsan, köpa en present till henne för hälften av pengarna och tro att hon ska vara tacksam.
Citera
2015-01-21, 12:21
Medlem
Flashshits avatar
Det är inte konstigt att vi har det skattetrycket vi har i Sverige, JÄVLA PAJAS!!!
Citera
2015-01-21, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Att skryta om att man skattar på socialbidraget är som att få 1000 spänn från morsan, köpa en present till henne för hälften av pengarna och tro att hon ska vara tacksam.

Skryter knappast, säger bara att det är så.

Tror du morsan blivit tacksammare om du använt hela tusingen?
Citera
2015-01-21, 12:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Försörjningsstöd är inte skattepliktig inkomst, du kanske förväxlar försörjningsstöd med sjukpenning eller aktivitetsstöd eller annat arbetsmarknadspolitiskt stöd.
Själva försörjningsstödet, det som i dagligt tal kallas socialbidrag/gå på socialen, är inte skattepliktigt.
Senast redigerad av trottwell 2015-01-21 kl. 12:34.
Citera
2015-01-21, 13:07
Medlem
Såhär kan jag säga att den går till.

Första gången man ansöker

* Du ska visa upp deklarationen.
* Du ska visa hyresavi, kontrakt, kontoutdrag, räkningar såsom el, tv, osv.

Obs har arbetat under de sista 3 månader när du ansöker får du vänta tills 3 månader har gått. Lön räknas minst 3 månader tillbaka.

Kollar man inkomst varje månad?
Ibland, i min stad kollar dom alltid varje månad.

*Man ska lämna kontoutdrag.
*Räkningarna.
* Aktivitetstrapportering, även till af/Soc

Är det skatt på socialbidrag?'
Nej du skattar inte på socialbidrag, vilket kommer påverka din pension sen!

Stick prover sker väl?
Svar ja, oftast med arbeten du påstår ha sökt, samt kontoutdrag.

Tar socialen mina pengar när mamma satt över till byxor?
Med största sannolikhet, vissa handläggare ser mellan fingrarna och "förstår" din situation, här gäller det vilken handläggare du får. Ibland godtar dom en "julklapp" "gåvor" osv. Ta inte någon risk ändå.

Hur kan jag förebygga att dom inte tar mina stålar?

Säg till dina närmaste att du vill ha kontant istället, sätt aldrig in på kontot.
Du kan även skapa ett konto från utlandet. Kom ihåg att aldrig öppna en svensk bank då socialkontoret är en statlig myndighet och kan snabbt se ifall du blåser dom! Då blir du återbetalningsskyldig. Öppna istället i utlandet eller kör kontanter.

Hur räknar socialen?

All inkomst som syns på kontoutdraget är en en "inkomst" i deras ögon.

Får jag äga en bil?
Vissa handläggare har nämnt bilar under 5000 kr
Får du en sur kärring och du äger en bil så ska du bli tvungen att sälja den.
Låt nån annan stå på bilen.

Hur många jobb måste man söka ?

Individuellt och här beror det också på i vilken kommun du bor i.
Där jag bor 25+ jobb per månad om du ej praktiserar.
Praktik 8 timmar per dag, du ska du söka 15 jobb per månad.

Vissa små kommuner ser dock inget så stort krav.

Hur gör jag för att slippa socialbidrag i min framtid?
Den dagen du får nystarts jobb eller jobb överhuvudtaget som ger lön, Ja då ringer du direkt och går med i Din akassa.

Skattar jag på akassa?
svar ja. Bättre betalt, du slipper visa kontoutdrag.
Senast redigerad av mrtrooper 2015-01-21 kl. 13:14.
Citera
2015-01-21, 14:07
Medlem
Vodos avatar
De vill kolla kontoutdraget varje gång man söker. Min vän brukar tömma kontot så att det blir tomt innan det är dags att söka.
Pengar tas ut i matbutiker i samband med att det handlas mat. Då står det ju bara en summa som betalades på ICA. Att dessa pengar inte gick till mat syns då inte.

Vi var på Willys och hon köpte kakor för 15kr och tog ut 1700kr i kontanter. På kontot står det ju 1715kr på Willys, men att 1700 av dessa hamnade i byrålådan vet ju inte Soc.
Men personen i kassan tyckte det var märkligt

Soc borde ju naturligtvis kräva att få se ett kvitto också och inte bara ett kontoutdrag. Då syns det att det bara handlades för 15kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in