• 1
  • 2
2015-01-18, 15:28
Hej!

Jag undrar hur det är att bo i högdalen. Hur är området att bo i? Hur ser fördelningen ut mellan Svenskar/Invandrare och vilka är de dominerande grupperna där.

Hur ser det ut med affärer och kommunikationer?

Är det ett säkert område?

Är det lätt att få hyresrätt i första hand?

Mer erfarenheter och synpunkter....

Tack på förhand
Citera
2015-01-18, 15:45
Medlem
Johan_08s avatar
Mycket invandrare, "hög" brottslighet och allmänt sunkigt område.

Självklart kan man bo där utan problem - kör man bil och åker raka vägen hem/ifrån jobbet så är man ju hyffsat säker.
Åker du kommunalt är risken självklart högre att du råkar ut för något - vilka tider du rör dig och om du använder dig av sunt förnuft eller inte påverkar.

Man kan bo där utan problem om man bara anpassar sig lite med andra ord.
Citera
2015-01-18, 15:56
Medlem
Itons avatar
Jag har för mig att det finns en ganska jämn blandning mellan invandrare o alkisar men det kan ha ändrat sig de senaste åren...

Det brukade inte vara ett extremt dåligt område o det finns andra orter där det är lättare att hitta en bostad men, som sagt, vet inte exakt hur det ser ut längre
Citera
2015-01-18, 17:03
Medlem
Knotknets avatar
Slitet, trasgigt och allmänt pundigt.
Citera
2015-01-18, 17:42
Medlem
ps870s avatar
Bra kommunikationer (T bana)
Nära till infartsleder om du åker bil
För några år sedan fanns det en bra grillkiosk i centrum. Kanske finns den kvar.
Detta är det positiva i Högdalen. Allt annat är slitet, fullt, grått och pundigt.
Vill du bo i söderort är det oftast bättre att bo längs pendeltåget. Dock går såklart Flempan bort.
Citera
2015-01-19, 16:40
Medlem
Galaxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Slitet, trasgigt och allmänt pundigt.

Har inte bott i Sverige på 10 år, men för 10 års sedan bodde min vännina där, håller med om att det inte är ett trevligt ställe, satsa på Lidingö eller sol sidan istället.....
Citera
2015-01-19, 17:30
Moderator
blomvattnares avatar
Barn och familj --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2015-01-19, 20:26
Medlem
Adelaides avatar
I stil med Husby och Tensta. Ser i princip likadant ut. Välj bort Högdalen och satsa Lidingö, Danderyt etc. är mitt råd.
Citera
2015-01-19, 20:50
Medlem
På dagtid klarar man sig i Högdalen levande och utan att bli rånad, men på natten är det bilen som gäller. Bilen skall du ha i garaget. Ett OK centrum där man kan köpa mat för dagen. En av de få kvarvarande systembolag i Stockholm där man fortfarande säljer över disk pga. alla alkisar, säger en hel del om stället.

Inte lika uselt som Husby eller Tensta, det finns fortfarande en del vita som bor i Högdalen.
Citera
2015-01-22, 15:58
Medlem
brewslees avatar
Östra sidan har mycket bostadsrätter=bra. Västra sidan har mycket hyresrätter=stök.
Centrum är ok, bra kommunikationer i form av t-bana och bussar, lätt att ta sig till pendeln med.
Om du bosätter dig i rätt del av Högdalen kommer du bo i ett säkert, ganska gemytligt område med 50-talskänsla. Bosätter du dig i fel del så kommer det vara en hög andel invandrare och egendomsbrott är icke ovanliga.
Citera
2015-01-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallskar
På dagtid klarar man sig i Högdalen levande och utan att bli rånad, men på natten är det bilen som gäller. Bilen skall du ha i garaget. Ett OK centrum där man kan köpa mat för dagen. En av de få kvarvarande systembolag i Stockholm där man fortfarande säljer över disk pga. alla alkisar, säger en hel del om stället.
No offence - men när var du i Högdalen senast? Det är kanske 6 månader sen de byggde om det gamla Systembolaget. Nu är det typ tre gånger så stort och ett "modernt självplock" precis som resten av Sverige. Trots de livsfarliga alkisarna!!! PS. Jag har aldrig blivit rånad och har bott i Högdalen i flera år.
Citera
2015-01-22, 19:52
Medlem
ollapadubaras avatar
Gymmade i Högdalen på ett gym som har öppet 24/7. Jag kan säga att jag inte vågade gå de hundra meterna från tuben dit på en sen kväll.

Det är väldigt mycket invandrare, men det som känns läskigt med Högis enligt mig är alla 18-22åringar som stryker runt om kvällarna och bara glor. Det är rätt högljutt om helgerna också. Dock överlag ett helt ok område att bo i om du är man och söker ett billigt och relativt centralt boende i sthlm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in