2015-01-23, 15:37
Citat:
Ursprungligen postat av ollapadubara
Gymmade i Högdalen på ett gym som har öppet 24/7. Jag kan säga att jag inte vågade gå de hundra meterna från tuben dit på en sen kväll.

Det är väldigt mycket invandrare, men det som känns läskigt med Högis enligt mig är alla 18-22åringar som stryker runt om kvällarna och bara glor. Det är rätt högljutt om helgerna också. Dock överlag ett helt ok område att bo i om du är man och söker ett billigt och relativt centralt boende i sthlm

Verkar vara som ett hemskt område, kommer inte bosätta mig i Högdalen det är en sak säker :P
Citera
2015-01-23, 15:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är långt kvar till katastrofområde, men bit för bit går det ner sig.
Jobbade många år i Högdalen, och har sett ett gradvis förfall.
Citera
2015-01-23, 15:59
Medlem
Har aldrig haft bekymmer där , dagtid som nattetid. Bodde där 1,5 år innan jag köpte en lägenhet.

Grillkiosken i centrum var helt okej.
Klarar du dig på mat som är väldigt billig (men man får vad man betalar för) så har du Matdax i centrum.
I övrigt finns en tobaksaffär, 2 sunkiga lokalhak där alkisarna hänger.
24-7 gymmet är totalt värdelöst. Det gäller att gå dit under lunchtid eller mitt i natten för att undvika alla andra som ockuperar maskinerna eller bänkarna. Oavsett om du går dit för att köra fria vikter, situps eller maskiner så kommer du i 80% av fallen gå ut missnöjd om du går dit från 16-23.
Citera
2015-01-25, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryR
I övrigt finns en tobaksaffär, 2 sunkiga lokalhak där alkisarna hänger.
"I övrigt" finns ju både ett Coop, ICA, Happy Chicken (söderorts svar på KFC), några pizzerior, stabil sushi etc. etc. Plus att Baba's Burgers and Bites öppnar sin nya location i Högdalen närsomhelst. Skulle påstå att utbudet av butiker och restauranger är minst ett pinnhål över de flesta trista förorter i den här kommunen...

Citat:
24-7 gymmet är totalt värdelöst. Det gäller att gå dit under lunchtid eller mitt i natten för att undvika alla andra som ockuperar maskinerna eller bänkarna. Oavsett om du går dit för att köra fria vikter, situps eller maskiner så kommer du i 80% av fallen gå ut missnöjd om du går dit från 16-23.
Kan ju vara så att 24/7 är för alla fattiglappar och socialfall som tycker att Actic är för dyrt? Betydligt fräschare, mindre crowded och där brukar det finnas lediga maskiner.

BTW vilka jävla töntar det är i den här tråden, "vågade inte gå själv på kvällarna". Är ni så rädda för några femtonåringar som står och tjuvröker vid tuben?? LOL.
Citera
2015-01-25, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
"I övrigt" finns ju både ett Coop, ICA, Happy Chicken (söderorts svar på KFC), några pizzerior, stabil sushi etc. etc. Plus att Baba's Burgers and Bites öppnar sin nya location i Högdalen närsomhelst. Skulle påstå att utbudet av butiker och restauranger är minst ett pinnhål över de flesta trista förorter i den här kommunen...

Kan ju vara så att 24/7 är för alla fattiglappar och socialfall som tycker att Actic är för dyrt? Betydligt fräschare, mindre crowded och där brukar det finnas lediga maskiner.

BTW vilka jävla töntar det är i den här tråden, "vågade inte gå själv på kvällarna". Är ni så rädda för några femtonåringar som står och tjuvröker vid tuben?? LOL.

Ojdå, klev på någons Högdalen-tå? Sry om jag missade alla fantastiska butiker. Glöm inte järnaffären, den är sevärd. KFC är något av det äckligaste jag ätit (endast en gång) men Happy chicken låter som ett riktigt gourmetalternativ.

Jag bor numera inte kvar i Högdalen, och har inte tränat på Actic, visste inte ens om att det fanns. Hade jag valt att stanna kanske jag hade funnit Söderortsbratsens pärla - Actic Gym.
Citera
2015-01-25, 09:15
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...ing-i-hogdalen

På kort tid har fyra personrån skett i Högdalens centrum. Enligt vittnesuppgifter är rånarna fyra pojkar mellan 14 och 16 år.

Bland offren finns både ett 10-årigt barn och en äldre kvinna.
Citera
2015-01-25, 09:22
Medlem
Jolteons avatar
Som tidigare nämnt, ska du på i Söderort i samma prisklass som Högdalen är pendeln att rekommendera. Bodde några månader i Högdalen förut men flyttade sedan till Huddinge, skillnaden är märkbar, och så illa är det inte med pendeltåg
Citera
2015-01-25, 09:22
Medlem
11xx22s avatar
Citat:
Ojdå, klev på någons Högdalen-tå? Sry om jag missade alla fantastiska butiker. Glöm inte järnaffären, den är sevärd. KFC är något av det äckligaste jag ätit (endast en gång) men Happy chicken låter som ett riktigt gourmetalternativ.

Jag bor numera inte kvar i Högdalen, och har inte tränat på Actic, visste inte ens om att det fanns. Hade jag valt att stanna kanske jag hade funnit Söderortsbratsens pärla - Actic Gym.

Hoppas ingen tror att de får en rättvisande bild när de frågar här Många som svarar verkar inte ha varit där på länge. Systembolaget är moderniserat (som någon redan skrivit), järnaffären är nedlagd sedan länge. (Dessutom finns en bra fiskaffär, som inte är uppräknad tidigare).

Visst drar det runt unga i centrum runt busshållplatsen sent men det gör det säkert på andra ställen också.

Säger inte att Högdalen är fantastiskt men inte konstigare än de flesta andra förorter byggda sent 50-tal.
Citera
2015-01-25, 10:20
Medlem
Citat:
KFC må vara det äckligaste du ätit etc. Vad bryr jag mig om det? Min poäng var att någon frågar om "hur är Högdalen" och så får den en massa svar om att typ "det finns bara en sunkig matbutik och så några alkisställen". Vilket helt enkelt inte stämmer. Det ges mycket svar här av snubbar som verkar ha åkt förbi stället för fem år sen men nu ger sken av att de vet preciiiis hur det är att bo här.

Jag är medveten om att Högdalen har mycket sociala problem och inte är någon vit medelklassdröm enligt Flashbacks normer. Jag går aldrig ut och "tar en öl" här. Men med det sagt: nej, du blir inte automatiskt rånad efter kl 23 på en lördagnatt. Jag rör mig inte med kriminella, knarkar inte och har aldrig blivit rånad eller ens hotad.
Citera
2015-01-25, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shrugged
KFC må vara det äckligaste du ätit etc. Vad bryr jag mig om det? Min poäng var att någon frågar om "hur är Högdalen" och så får den en massa svar om att typ "det finns bara en sunkig matbutik och så några alkisställen". Vilket helt enkelt inte stämmer. Det ges mycket svar här av snubbar som verkar ha åkt förbi stället för fem år sen men nu ger sken av att de vet preciiiis hur det är att bo här.

Jag är medveten om att Högdalen har mycket sociala problem och inte är någon vit medelklassdröm enligt Flashbacks normer. Jag går aldrig ut och "tar en öl" här. Men med det sagt: nej, du blir inte automatiskt rånad efter kl 23 på en lördagnatt. Jag rör mig inte med kriminella, knarkar inte och har aldrig blivit rånad eller ens hotad.

Så du säger att Happy Chicken är söderorts svar på KFC , men när jag påpekar att KFC är dålig mat så blir du frågande varför jag jämför / tar upp KFC?

Jag har inte sagt att man varken blir rånad eller hotad i Högdalen, det lämnar jag åt övriga i tråden som varit med om detta.

Kul för dig att Högdalen är ett okej ställe, tråkigt att du inte ens kan ta en öl på lokala. Jag håller mig borta, det finns inget för mig att hämta där. Lycka till på lyxgymmet.
Citera
2015-01-31, 23:14
Medlem
Krabbfisks avatar
Undrar också över detta då jag och min partner nyligen har påbörjat vårt lägenhetssökande i Stockholm. Trygghet är för mig en otroligt viktig aspekt, men med en budget på runt 2 miljoner finns det kanske inte så många fler/bättre val? (V.g områden söder om stan alltså)

Oavsett skicket & miljön så verkar det ju ändå trevligt med ett så pass välutrustat centrum. Vad jag förstår så är det lite mer knapert med dessa i andra närliggande områden.

Tyvärr har artiklar såsom denna: http://www.dn.se/sthlm/tonarsligorna...ffer-i-skogen/ försämrat min bild av Högdalen/Bandhagen något...

Tänker dock undersöka området rent fysiskt innan jag kommer fram till någon ev. slutsats.

Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag undrar hur det är att bo i högdalen. Hur är området att bo i? Hur ser fördelningen ut mellan Svenskar/Invandrare och vilka är de dominerande grupperna där.

Hur ser det ut med affärer och kommunikationer?

Är det ett säkert område?

Är det lätt att få hyresrätt i första hand?

Mer erfarenheter och synpunkter....

Tack på förhand

Finns mycket statistik på: http://statistikomstockholm.se/index.php/omradesfaktax gällande t.ex. antalet invånare med utländsk bakgrund (39,3%, 2013), medelinkomst m.m. Här finns också info om affärer i centrum: http://www.hogdalencentrum.se/
Senast redigerad av Krabbfisk 2015-01-31 kl. 23:22.
Citera
2015-02-01, 02:02
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
I stil med Husby och Tensta. Ser i princip likadant ut. Välj bort Högdalen och satsa Lidingö, Danderyt etc. är mitt råd.

Sådanna här svar är rätt roliga, då det förmodligen är "viss" skillnad både i kötid och prisnivå.
Lite som att säga att man ska satsa på Örgryte istället för Hammarkullen.

Ang utländsk bakgrund är det ju mer intressant hur många som går på socialbidrag o dyl, samt hur många av dessa som har ungar som bara driver runt och gör ingenting.
Senast redigerad av proxyLain 2015-02-01 kl. 02:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in