2015-01-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
Jag tycker om att amortera på mina lån. Vad händer sen när räntan går upp till 4-5% igen? Då får man kasta 4000-5000 kr i sjön om man inte har amorterat. Jag kan fundera över tipset på investmentbolag, men jag har hört en del skräckhistorier och vet dessutom hur banker och rika fungerar i största allmänhet. Det är "no holds barred" på att se folk som en skock får att vrida kapital ur.

Då amorterar man bort en klump när räntan blir så hög för de pengar man har sparat i fonder/aktier.
Citera
2015-01-20, 20:53
Bannlyst
Citat:
Det är därför det finns ålderdomshem! Jag bedömer att det finns en stor chans att jag kan leva mycket länge och friskt dessutom med tanke på att jag har en hälsosam livsstil vad det gäller mat och motion. Men skulle man känna sig skraltig är det ju bara att sälja det man har och ta in på hem eller ha en personlig assistent med så mycket pengar man lär ha då. Barn kostar runt 1,8 miljoner från 0-18 års ålder. Jag älskar barn men de är inte min gebit, inte just nu.

Jag tycker om att amortera på mina lån. Vad händer sen när räntan går upp till 4-5% igen? Då får man kasta 4000-5000 kr i sjön om man inte har amorterat. Jag kan fundera över tipset på investmentbolag, men jag har hört en del skräckhistorier och vet dessutom hur banker och rika fungerar i största allmänhet. Det är "no holds barred" på att se folk som en skock får att vrida kapital ur.

Sambon tror att det skulle bli kul om vi gör det. Mammas lägenhet är så mycket större än min egen så där finns ett stort kök och ett sovrum till var och en samt att det är närmare naturen. Min sambo kommer tjäna ett par tusenlappar på det också genom att betala 2500 kr istället. Det är nog nästan ingen städning alls som behöver göras hos mamma heller, hon är nog mest glad över sällskapet och båda tycker att det är bra att jag försöker amortera bort så mycket som möjligt. En del av kontantinsatsen på min bostadsrätt har nämligen kommit till genom att mamman har hjälpt mig med den.
ja fattar inte, du har lägenhet o din sambo ska bo hos din mamma gratis o betala dig 2500?
Citera
2015-01-21, 12:59
Medlem
DigitalAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exquisitely
Bra lista! Jag har dock några synpunkter.

3. E-faktura är toppen men autogiro kan bli knepigt för den som inte har fast inkomst i form av lön. Har man tex sjukpenning, försörjningsstöd (socbidrag) eller A-kassa så kan det hända att det blir strul med försenade utbetalningar, indraget bidrag eller att man inte får pengar för att man har missat att skicka in nåt intyg osv. Så vet man inte att pengarna kommer in exakt ett visst datum varje månad så kan det bli trixigt med autogirot.

4. Det där med Tv är intressant då jag slår vad om att det är ytterst få som faktiskt tittar på samtliga kanaler dom betalar för. Några filmer i veckan plus nån fotbollsmatch. Trots ett helt fantastiskt paket med 50 kanaler...

9. Jag föredrar numera att veckohandla, tidigare körde jag med klassisk storhandling ca 2 gånger i månaden. Det blev inte bra då man lätt plockade på sig för mycket med tanke på alla ta 3 betala för 2 och liknande frestelser, det blev knökfullt i frysen, mycket hann dessutom bli gammalt och förstört då man helt enkelt inte lyckades äta upp allt som man trott skulle gå åt under månaden.

3. Javisst finns det alltid omständigheter. En så här lista kräver att man generaliserar lite. Givetvis måste den anpassas efter ens egna liv, och vilka förutsättningar man besitter själv. Abonnerade tjänster måste dock förr eller senare betalas.

4. Precis mitt resonemang. Är men totalinbiten sportfan tex, så OK. Men för många som "bara gillar att ha mycket att zappa mellan" slänger pengar i sjön.

9. Även här efter eget bevåg, storlek på kyl/frys. Men har själv insett vilka galna möjligheter det finns att spara pengar OCH få det mer chill med maten efter en lång arbetsdag. Om jag verkligen inte orkar laga mat en kväll, så värmer jag nåt från frysen. Eller om man bestämmer sig för hämtmat en kväll, så har man ändå matlåda från frysen. Oerhört smidigt och praktiskt! Veckohandlingen blir ändå, mjölk och dyl behöver handlas ändå. Men att minska dessa besök sparar också bränsle om du tar bilen, och tid.

Är själv knappast den mest sparsamma person, men vet på ett ungefär ändå vart mina pengar "rinner iväg" och hamnar på skit. Fasta utgifter är mitt "esse" att spara in dock. Ogillar abonnemang och andra fasta utgifter, sådant man inte kan påverka.
Köper hellre en bil för 30tkr och åker skruttigare, än lånar till en bil för 70tkr. Om ni förstår tanken.
Citera
2015-01-21, 14:04
Medlem
För det första baseras dina tips på att man bor i Stockholm. Det kan självklart anammas på vilken annan stad som helst, men uträkningen blir då en helt annan.

Amortera? Varför förespråkar du att amortera när räntorna ligger på noll för? Det är ju inga pengar alls att låna pengar, och jag anser snarare att du ska göra någonting klokare för dessa pengar.
Citera
2015-01-21, 14:32
Medlem
Hat Molesters avatar
Citat:
Över en längre tid går inflationen och lönerna upp
Vi har deflation.
Citera
2015-01-22, 11:51
Medlem
Du påminner om dom här två fiktiva personerna: Ove Sundberg och George Constanza.

https://www.youtube.com/watch?v=A66ierfTCUQ
https://www.youtube.com/watch?v=pGtr9_wAWUc
Citera
2016-11-12, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Vill gärna veta vad sambon tycker / förväntas tycka om att vara inneboende hos svärisarna för 2500 kr per månad plus hushållsarbete.

Han tycker det är bra eftersom jag då kan snabbare betala tillbaka ett lån från honom. Vi har övergivit den idén för tillfället. Det är nog svårt att få lägenheten uthyrd för att man vill flytta hem till mamma i grannkommunen. Däremot är det möjligt numera att ta upp till 8000 för en inneboende på Östermalm p.g.a. Bostadsbrist och upptrissade bostadsrättspriser. Samvetsmässigt är det dock en annan fråga.
Citera
2016-11-12, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trombonen111
Du tycker aktiemarknaden verkar osäker samtidigt som du lobbar för att en bostadsrätt innanför tullarna är ett säkert kort? Jo, jag tackar!

Innan fler galenpannor följer dina råd så ska du veta att personer som du är riskkapitalisternas/företagens och statens värsta fiende. Du är även avskydd av din bekantskapskrets.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle där ekonomin snurrar runt pga att vi konsumerar. Vad ska du ha alla pengar till? Varför spelar inte du efter samhällets oskrivna regler? Njut och lev livet istället för dessa dumheter.

Jag har själv ett par likasinnade själar i min bekantskap där allt kretsar kring pengar och hur man kan maximera sitt sparande. Fy fan va skit dom får ta bakom ryggarna där en numera inte har en riktig vän kvar utan han sitter väl ensam hemma om kvällarna och räknar sina pengar. Tragiskt värre!

Lugnt.
Citera
2019-11-10, 23:55
Avslutad
Då det gäller kläder rekommenderas det att man köper på tex hm eller lager 187

Det är din kropp som gör dig attraktiv och inte om kläderna kommer från Gant

Tror det är samma sak för killar som ser en snygg tjej att det är hennes hår och kropp man tittar på först och inte om kläderna kommer från Gucci eller Zara

Cykla så ofta det går, det där med mat går ibland. Har man tillgång till bra kök och mikro på jobbet skulle man tex kunna äta en bra gröttallrik som lunch då man oftast presterar sämre om man skall äta mycket köttbullar tex

Godis och sötsaker går ofta upp till 400-700 sek men det är väl en kompensation istället för alkohol och uteliv som ligger på samma.

Man måste också vara ärlig mot sig själv dpdnet gäller först och främst kläder, köper man dem för att se snygg ut eller för att det skall vara praktiskt?

Kolla om du kan sälja något hemma också.

Insåg att jag har kastat bort 4000 sek på spel som jag inte spelar men en av dem är bla en nes mini så tanken är att se det som en investering

Skall gå ur facket

Åka tåg nu är rätt billigt nu gentemot förr

Så länge man har en rutin att endast äta en gång i veckan kan man säkerligen spara 600 sek I månaden, går rätt snabbt att man betalar 95x6 I veckan och på fyra veckor blir det över 1500 sek på just utemat, mycket bönor och köttbullar på sikt.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in