Citat:
Ursprungligen postat av
exquisitely
Bra lista! Jag har dock några synpunkter.
3. E-faktura är toppen men autogiro kan bli knepigt för den som inte har fast inkomst i form av lön. Har man tex sjukpenning, försörjningsstöd (socbidrag) eller A-kassa så kan det hända att det blir strul med försenade utbetalningar, indraget bidrag eller att man inte får pengar för att man har missat att skicka in nåt intyg osv. Så vet man inte att pengarna kommer in
exakt ett visst datum varje månad så kan det bli trixigt med autogirot.
4. Det där med Tv är intressant då jag slår vad om att det är ytterst få som faktiskt tittar på samtliga kanaler dom betalar för. Några filmer i veckan plus nån fotbollsmatch. Trots ett helt fantastiskt paket med 50 kanaler...
9. Jag föredrar numera att veckohandla, tidigare körde jag med klassisk storhandling ca 2 gånger i månaden. Det blev inte bra då man lätt plockade på sig för mycket med tanke på alla
ta 3 betala för 2 och liknande frestelser, det blev knökfullt i frysen, mycket hann dessutom bli gammalt och förstört då man helt enkelt inte lyckades äta upp allt som man trott skulle gå åt under månaden.
3. Javisst finns det alltid omständigheter. En så här lista kräver att man generaliserar lite. Givetvis måste den anpassas efter ens egna liv, och vilka förutsättningar man besitter själv. Abonnerade tjänster måste dock förr eller senare betalas.
4. Precis mitt resonemang. Är men totalinbiten sportfan tex, så OK. Men för många som "bara gillar att ha mycket att zappa mellan" slänger pengar i sjön.
9. Även här efter eget bevåg, storlek på kyl/frys. Men har själv insett vilka galna möjligheter det finns att spara pengar OCH få det mer chill med maten efter en lång arbetsdag. Om jag verkligen inte orkar laga mat en kväll, så värmer jag nåt från frysen. Eller om man bestämmer sig för hämtmat en kväll, så har man ändå matlåda från frysen. Oerhört smidigt och praktiskt! Veckohandlingen blir ändå, mjölk och dyl behöver handlas ändå. Men att minska dessa besök sparar också bränsle om du tar bilen, och tid.
Är själv knappast den mest sparsamma person, men vet på ett ungefär ändå vart mina pengar "rinner iväg" och hamnar på skit. Fasta utgifter är mitt "esse" att spara in dock. Ogillar abonnemang och andra fasta utgifter, sådant man inte kan påverka.
Köper hellre en bil för 30tkr och åker skruttigare, än lånar till en bil för 70tkr. Om ni förstår tanken.