2015-01-18, 22:26
Medlem
Antivalents avatar
Amortering är enbart sunt ekonomiskt om räntan på lånet är högre än avkastning på investering. Så att handla fonder osv ger mer bang for the buck än amortering.
Citera
2015-01-18, 22:53
Medlem
fuckdoiknows avatar
http://www.bajsaborta.nu
Citera
2015-01-18, 22:58
Medlem
Du tycker aktiemarknaden verkar osäker samtidigt som du lobbar för att en bostadsrätt innanför tullarna är ett säkert kort? Jo, jag tackar!

Innan fler galenpannor följer dina råd så ska du veta att personer som du är riskkapitalisternas/företagens och statens värsta fiende. Du är även avskydd av din bekantskapskrets.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle där ekonomin snurrar runt pga att vi konsumerar. Vad ska du ha alla pengar till? Varför spelar inte du efter samhällets oskrivna regler? Njut och lev livet istället för dessa dumheter.

Jag har själv ett par likasinnade själar i min bekantskap där allt kretsar kring pengar och hur man kan maximera sitt sparande. Fy fan va skit dom får ta bakom ryggarna där en numera inte har en riktig vän kvar utan han sitter väl ensam hemma om kvällarna och räknar sina pengar. Tragiskt värre!
Citera
2015-01-18, 23:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Nu har jag inte läst hela ditt inlägg, men dina spartips verkar överlag gå ut på att man ska köpa en lägenhet centralt i Stockholm? Påstå fan inte att man spar några pengar på det.

Dessutom verkar du vara oerhört snål.

Ja men tyvärr har han nog rätt. I Sverige idag gör man inte karriär utan bostadskarriär. Skrämmande men sant.
Citera
2015-01-18, 23:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Ja men tyvärr har han nog rätt. I Sverige idag gör man inte karriär utan bostadskarriär. Skrämmande men sant.
Eller tja, i Sthlm och Göteborg iallafall.
Citera
2015-01-18, 23:12
Medlem
Nummer 3. Nej nej nej nej. Ta ett lån bygg ett hus och sen när det är betalat så är det klart. Skulle aldrig hyra nånting. Snacka om att slänga pengar i sjön.
Citera
2015-01-18, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boblovebuds
Fast har man insatsen så är detta det absolut billigaste boendet om man inte vill bo i en djurpark, så TS är inte ute och cyklar.

Med den lilla detaljen att Stockholms innerstad och valfri djurpark är samma sak.
TS är dock inte helt ute och cyklar då det givetvis drar för mycket energi.

Det sagt - ett husköp på en obskyr ort hade jag kunnat förstå, där du de facto erhåller lagfart.
Men bostadsrätt? Please.
Citera
2015-01-18, 23:28
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
Grymt, tack! Det här med tvättmedel bör kunna minimeras till nästan ingenting.
Om du struntar i att tvätta helt så har du inga kostnader för tvättmedel alls och du sparar både el och vatten för att inte tala om att en tvättmaskin oftast inte håller mer än 7-10 år.
Om du slutar duscha och använda tvål, schampo och ger fan i att raka dig så finns det massor att spara.
Köp inga nya kläder eller skor om dom gamla inte är helt sönderslitna, det kan bli en rejäl slant.

Inom ett par veckor kommer du att se ut och lukta som en pissluffare och detta kommer att göra att du kan glömma det där med brudar och knulla men det gör kanske inget då brudar kan vara dyra i drift...
Citera
2015-01-18, 23:38
Medlem
KnullMarodorens avatar
Jag gör ingenting av det du föreslår och sparar exakt 40.000:-/mån.
Citera
2015-01-19, 00:27
Avslutad
Hahahah den där lins och bönsmeten med "mycket gott" näringsvärde får du tänka om, känns som du väger runt 55kg om du ser det där som bra näringsvärde
Citera
2015-01-19, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blommandagen
Är det inte extremt riskabelt att slänga alla sina besparingar på en bostadsrätt i Stockholms innerstad? Vad gör man om priserna sjunker? Att de historiskt sett har ökat i värde är ingen garanti för att de kommer att fortsätta göra det. Snarare tvärt om...

Att en bostadsrätt har ökat i värde historiskt är alltså en garanti för att den inte kommer att öka i framtiden? Så kan man lätt tyda ditt inlägg.
För övrigt håller jag med dig fullt ut fram till "Snarare tvärtom..."
Citera
2015-01-19, 01:52
Medlem
Gurglarens avatar
Några av mina snåltips:

Säg upp TV-avgiften. 2000+ spänn om året.

Gå ur kyrkan illa kvickt. Kostar tusentals kr/år beroende på vad man tjänar. 4000 spänn om året med en lön på 30k/mån.

Snåla in på mat men vid rätt tillfällen. Gör storkok och ta med matlådor till jobbet. Det är bara idioter som köper mat varenda lunch på jobbet på lunchrestauranger som alltid suger kuk. Gå ut på restaurang med vänner då det faktiskt är trevligt att käka ute istället.

Håller med TS om att man inte behöver i bil i STHLM men i resten av landet behöver man det. Om du är ung regga bilen på farsan. Köp ingen gammal bil som drar hur mycket bränsle som helst, köp en några år gammal miljöbil. Alternativt beroende på vad man bor kan man ju köpa en moppe annars, mycket billigare och duger för det mesta. Eller elcykel t.o.m.

Skaffa en Handy och tvätta ur röven med istället för att använda toapapper. Både mer hygieniskt och billigt.

Som TS sa: Köp en lägenhet eller ett hus. Bo hemma tills du gör det. Ingen hyresrätt.

De flesta andra av TS tips orkar jag inte med. Det ligger väldigt lite pengar i tvättmedel/diskmedel/disktrasor och sånt så det är inte värt att hålla på att tänka på det.
Senast redigerad av Gurglaren 2015-01-19 kl. 02:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in