2015-01-18, 12:19
Medlem
Hur sparar ni pengar bäst? Jag tänkte berätta mina bästa spartips och investeringstips för ett rikare liv. Om alla tog dessa tips så skulle de inte fungera, för de bygger på att ett fåtal av oss medelsvenssons kan utnyttja de möjligheter som faktiskt finns. Jag tycker att följande tips inte är särskilt svåra och de är rationella, men de flesta är av naturliga skäl inte beredda på att ställa upp på dem.

Det är mycket skit som händer i det här landet men jag blir glad av tanken på att utnyttja ordspråket: "Folk är inte så dumma som man tror, de är mycket dummare".

1. Skaffa inte barn. Barn kostar mycket mer än de drar in. Ja, det låter kallt, men hur mycket av detta behov är egentligen genuin vilja att skaffa barn? Och hur mycket är för att hålla ihop samhörigheten i en relation, tryck från släkt och samhället, tristess, ensamhet, brist på mening m.m.?

2. Skaffa inte bil. Har du inte barn samt bor i stan borde man väl inte kunna hitta en sämre utgift än denna? Bilens värde halveras allra oftast några år eller kortare, samtidigt som skicket blir sämre än för många andra köp. Även en billig begagnad bil för 50 000 kostar mycket i bensinpengar, parkeringsplats, försäkringar, service, däckbyte m.m.

3. Skaffa en bostadsrätt centralt i Stockholm. Hyresrätter har höga hyror; Pengar som du "ger bort" till en hyresvärd som kanske blir riktigt rik på dig. Det bästa bör vara en bostadsrätt med så låg avgift som möjligt samtidigt som föreningen sköter underhållet ordentligt. Då ger man inte bort pengar till dem heller. Bostadsrätterna i Stockholm har historiskt sett ökat i värde med 100% per tionde år. Köpte man alltså en för 3 mille 2005, så är det god chans att den är värd 6 mille eller mer nu. Ja, det krävs en insats på 15%, man kan därför inte komma helt tomhänt. Börja spara tidigt eller be föräldrarna belåna sitt hus.

4. Se till att ovannämnda bostadsrätt är minst en tvåa eller trea. Då kan man ha inneboende. För små rum på Norrmalm eller Östermalm kan man lugnt få 5000 kr + för i månaden. Har man räntor på 5000 kr/ månad samt en avgift på 2000 kr till föreningen, så går man ändå +3000 per månad om man har två stycken inneboende. Det bästa är om en "inneboende" är sambo om man vill i princip slippa skatta för överskott av uthyrning av bostad. Vissa personer fuskar nog och räknar en inneboende som sambo för att slippa skatta.

5. Med överskottet samt att du arbetar, så är det en bra idé att amortera så mycket som möjligt. Har man bara så lite som 16000 kr efter skatt och klarar sig på 8000 kr så har man 8000 kr + 3000 kr/ månad= 130 000 kr om året att amortera på sitt lån. Ju mer man amorterar, desto mindre pengar behöver man "ge bort" till banken. Jag har hört något om att bankerna äger 80% av alla bostäder i Stockholm. Får man 19000 kr efter skatt, kan man med samma resonemang amortera 168 000 kr per år vilket ger c:a 185 000 kr med pengar tillbaka på deklarationen (Ränteutgifter m.m.).

6. Köp bostaden nu! Eller så fort som möjligt. Priserna går bara uppåt och om inte om så lång tid så kommer det troligen bara vara rika som kan bo i Stockholms innerstad. Lönerna går väl upp med c:a 3-5% per år? Samtidigt går bostadsrättspriserna upp med ungefär 10% per år här. Utnyttja att färre och färre verkar vilja bo i förorter samt det dåliga politiska läget. Det har nästan alltid byggts alldeles för få bostäder och politikernas floskler om mycket mer byggande är mer eller mindre tomma löften. Köper man bostaden nu och har tur att kunna lägga in endast 2-3 miljoner för en tvåa i Stockholm city, så är den med ovanstående resonemang betald till 2/3 om tio år och 2000 mer i plånboken, vilket ger c:a 6000 kr mer med inneboende.

7. Utnyttja den exponentiella ekonomiska effekten av sparande och amortering. Över en längre tid går inflationen och lönerna upp vilket gör att betalningsförmågan på det där 2-3 miljoners-lånet går upp. Har man dessutom amorterat bort en bra bit de senaste 5-10 åren så har man en ännu större amorteringsförmåga. Även om politikerna kan lägga näsan i blöt i bostadsmarknaden med att ta bort avdrag för uthyrning eller högre skatt på vinst vid försäljning, så kommer antagligen alla priser i längden bara fortsätta öka. Det gäller då även hyra från inneboende. 5500 kr idag för ett rum på Norrmalm är troligtvis 6500 kr om fem år eller 7500 om tio år. Om vi då hade ett plus på 3000 kr med två stycken inneboende från början, så har vi nu efter fem år ett plus på 5000 (ökad inkomst från inneboende) + 2000 kr (Mindre kostnad för räntor) = 7000 kr + varje månad utan att behöva lyfta ett finger. Visst går räntorna upp och ner, men om man tittar på de närmaste fem åren så har man t.ex. kunnat binda sin ränta till 2,10% hos SBAB till vintern 2019.

8. Utnyttja det politiska läget nu. Oavsett vad man tycker om den nuvarande politiken, så har de "tomma kistorna" bidragit till sämre bostadsmarknad, svårare att flytta hemifrån samt att vissa grupper i samhället får bostäder framför andra. Avdragen ser bättre ut än på länge, samt villkoren för att hyra ut rum eller hela bostaden. Såg en artikel från 2004 då Lars Ohly hyrt en lägenhet i stan för 7500 kr/månad och krävde tillbaka hälften från hyresnämnden (52000 kr) för att han inte tyckte att han skulle "betala hyresvärdens räntor". Jag skulle -aldrig- upplåta ett av mina sovrum i min lägenhet i city, som är ganska liten, till någon utomstående om jag inte kunde få bra kompensation. 2000-3000 kr är inte värt att kompromissa integriteten/utrymmet. Då skulle man göra det ännu svårare för andra att få någonstans att bo.

9. Hyr ut hela lägenheten. Det har blivit enklare att hyra ut sin lägenhet. Det är inte bara att man ska provbo med sambo eller arbeta på annan ort som ger tillstånd längre. Föreningen behöver goda skäl för att inte godkänna uthyrningen. Istället kan föreningen ta ut en mindre avgift på 1/10 prisbasbelopp. En normalstor lägenhet i city bör man kunna hyra ut till ett par eller tre klasskompisar för 20000 i månaden. Efter olika avdrag blir skatten c:a 2500 kr.

10. Bo hemma hos någon förälder istället. Betala inte hyra. Erbjud istället hjälp med diskning eller städning eller dylikt. De kanske bara saknar dig och vill ha sällskap. Man bör såklart se till att vägen till sitt jobb inte blir för lång.

11. Om man flyttar med sin sambo till mamma/pappa, försök komma överens om att ta ut hyra av sambon och erbjud nu dubbelt så mycket städhjälp/matlagning m.m. till föräldrarna. Istället för att sambon betalat 5000 kr hos dig i stan, be om 2500 kr. Eftersom det är en av föräldrarna som hyr ut rummet och hyran är så låg behöver de inte skatta. Nu är skatten för din egen lägenhet täckt och du får ut hela hyran på 20000 per månad från din egen lägenhet= 250 000/ år. Om detta inte går under lång tid, försök få ett liknande jobb någon annanstans så du troligtvis får hyra ut din lägenhet under längre tid och betala något litet sketet rum på den orten 2000-2500 per månad. Ja, de flesta går inte med på det/vill inte bo så, men tänk att på kanske endast 6-7 år inte behöva slava för bank, arbetsgivare eller CSN.

12. Se över räkningarna. Behåll kanske a-kasseavgiften. Gå ur facket (Detta fungerar som jag inledningsvis skrev, bara om några få gör det. Annars så kan facket inte förhandla upp lönen med arbetsgivarna tillräckligt bra.) Ta bort alla onödiga försäkringar. Behåll din pektelefon i fyra år istället för två. Hur mycket nytt har egentligen kommit sedan Iphone 4? Lite bättre glas, lite större skärm. Inget revolutionerande enligt min vetskap. Ha ett billigt mobilabonnemang. Ta bort tvn. Surfa bara på mobilt bredband om det är möjligt. Ingen fast telefon. Detta lär ge minst 1500 kr per månad = 18000 per år = 100 000 kr på c:a fem år.

13. Matutgifter.

*Maten. Nu kommer ännu en utgift som många inte vill ändra på. Här brukar det vara totalt stopp, men hur dyrt är det inte att äta kött? Jag gör det inte, men ni som gör det kanske vet hur man köper riktigt billigt kött som ändå går att äta. Min erfarenhet är att det finns riktigt många läckra recept som innefattar bönor eller linser istället. Man behöver inte dem heller, men det kan vara riktigt gott i rätt sammanhang. Det finns t.ex. en riktigt god gryta som jag kan dela med mig av från en engelsk sajt:

Curried Lentils and rice

1 cup water, 1 onion chopped, 1 large apple peeled cored and chopped, 3 cloves garlic crushed, 1-2 teaspoons curry powder, 1 tsp honey, 4 cups cooked lentils, 2 cups brown rice.

Cook onions and apple in 1/4 cup of the water until soft, about ten minutes. Add garlic and curry powder. Mix well and continue to cook about 5 minutes longer. Add the remaining 3/4 cup water with honey. Cover and simmer about 15 minutes, until apple pieces are mushy. Add cooked lentils and rice. Stir to mix well and serve when heated through. Jag brukar ta 3 tsk curry.

Näringsvärde: Mycket gott. Ät krossade linfrön, chiafrön, blåbär eller hallon till frukost så täcker man behovet av fettsyran ALA 18:3.

Kostnad per portion: Curry och honung c:a 1 kr, lök 3 kr, ris 3 kr (1 kg dyrt ris= 30 kr), Vitlökklyftor 1 kr, linser 2,5 kr (1 kg= 12kr)= 10,50 kr. Per dag blir det 22 kr. Lägger man till gröt, musli, frukt och grönsaker så kan man räkna med 40 kr = 1200 kr per månad.

LIDL är inte stora men de är grymma på priser.
Senast redigerad av Robin-JG 2015-01-18 kl. 13:06.
Citera
2015-01-18, 12:20
Medlem
14. Övriga utgifter.

Även om man vill gå på klubb, bio, ta en öl eller äta på en dyr restaurang så kan man göra det och ändå spara massa pengar. Man får se till att det inte blir till en vana bara. Man kan gå till Koh Pangan, O'learys, Ulla Winblad eller liknande och lägga ut 400 kr per gång, men gör det bara 1-2 gånger per månad. 2 gånger per månad är varannan vecka. Tar man några öl och går på bio 2 gånger per månad också så har man det sociala livet (Den del som kostar) varje helg, men lägger ändå bara 1600 kr på nöje. Man kan göra det till en vana att vara social i sammanhang som inte kostar och låta de sammanhang som kostar kännas lite mer lyxiga. Tv-spel, brädspel, boule på gården, kortspel, eller annat kostar nästan ingenting. Lägg till fyra starköl från systemet för 12 spänn styck så kan man ha en riktigt skön kväll hemma med polarna för bara 40 kr.

Fler onödiga utgifter: Diskmedel, diskmaskinstabletter, disktrasor (tvätta), klippning, schampo, (Köp trimmer och håll håret kort), massa olika rengöringsmedel, smink, tidningar av alla slag (finns på nätet). Varför inte göra en koll på blocket och tradera till standard innan man bestämmer sig för att köpa något nytt? Gymkort - träna hemma med hantlar.

Även med en hög nöjesutgift så bör man komma ner till följande summa: Mat 1200 + Nöje/övrigt 1600 + ev. CSN 500 + SL 790 + mobil 250 + försäkring 120 + el snitt 400 i city + A-kassa 250 = 5110 kr. Med en lön på 19000 efter skatt + 10000 från två inneboende - 5000 i räntor - 2000 BRF avgift - 5000 levandekostnader= 17000 kvar = 200 000 om året.
Senast redigerad av Robin-JG 2015-01-18 kl. 12:32.
Citera
2015-01-18, 12:51
Medlem
Bra tips som skall testas, återkommer.
Citera
2015-01-18, 13:21
Medlem
Visste inte att Ove Sundberg hängde här på flashback!

Skämtar bara, bra tips men självklart ska sparandet vara sunt, jag tror inte många orkar med det där livet en längre tid, dock så tror jag att punkt 1 och 2 samt matkostnader ger mest pengar om man planerar och ser till att komma billigt undan!

Bra tips!
Citera
2015-01-18, 13:28
Medlem
Samtalarens avatar
Jag har några förslag på tillägg i ditt (mycket välskrivna och rådiga) inlägg.

Se över dina autogiroutgifter, skänker du bort flera tjugolappar i månaden till hjälporganisationer som tar hög administrationsavgift? 100kr i månaden blir 1200 på ett år, pengar som hade kunnat gå till en avgiftsfri fond.

Se över dina abonnemang, är det massa kostsamma och frivilliga extratillägg som drar pengar?

Se över ditt sparande, fonder har avgifter, sparkonton kan ha dålig ränta och det finns säkert tjänster som kostar som du kanske klarar dig utan.

Behöver ditt hus verkligen vara varmt dygnet runt, i alla rum? Varma kläder är en billig engångsinvestering, gentemot ett element och värmelampor. Likaså kan du se över huruvida du behöver ha andra lampor på än i de rum du befinner dig i. Med detta sagt, husets läge kan ha en inverkan på ifall du behöver mer eller mindre värme.

Köp inte det du kan låna, särskilt engångsateraljer.
Citera
2015-01-18, 13:34
Medlem
Blommandagens avatar
Är det inte extremt riskabelt att slänga alla sina besparingar på en bostadsrätt i Stockholms innerstad? Vad gör man om priserna sjunker? Att de historiskt sett har ökat i värde är ingen garanti för att de kommer att fortsätta göra det. Snarare tvärt om...
Citera
2015-01-18, 13:38
Medlem
carlpetersen73s avatar
Det mesta du skriver är skräp.Amortera? Ja, om man är förståndshandikappad och helt ointresserad av ekonomi. Skaffa en bra lön.
Citera
2015-01-18, 13:43
Medlem
Sittkissares avatar
Inte skaffa barn för att det är dyrt låter ju inge vidare. Om man vill ha barn dvs.

Tror personligen att den något fattigare personen som sitter omringad av en stor och fin familj runt middagsbordet är lyckligare än den där snåla och tråkiga människan som värdesätter pengar mest av allt i hela livet.
Citera
2015-01-18, 15:42
Medlem
Casings avatar
Shit vilket tråkigt liv du måste leva om allt du tänker på är ett par siffror på ett konto...
Citera
2015-01-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det mesta du skriver är skräp.Amortera? Ja, om man är förståndshandikappad och helt ointresserad av ekonomi. Skaffa en bra lön.

Tack för tipset. Jag är nöjd med min lön. Jag behöver inte arbeta heltid heller, vilket är livskvalité för mig. Jag är inte intresserad av fonder och aktier. Jag kanske är för okunnig, men jag tycker att det verkar för osäkert. Jag vill ha tryggare investeringar än så. Det är alltid någon som förlorar på dem och de som förespråkar dem kan vilja att alla ska känna sig som experter på aktier så att fler köper dem och de går upp i värde. Om man får någon att tro att de är duktiga på aktier, samtidigt som de inte är det i verkligheten, är det väl smart för de som verkligen kan det. Då kan de tjäna på att andra gör bort sig.
Citera
2015-01-18, 16:03
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-JG
Maten. Nu kommer ännu en utgift som många inte vill ändra på. Här brukar det vara totalt stopp, men hur dyrt är det inte att äta kött? Jag gör det inte, men ni som gör det kanske vet hur man köper riktigt billigt kött som ändå går att äta. Min erfarenhet är att det finns riktigt många läckra recept som innefattar bönor eller linser istället. Man behöver inte dem heller, men det kan vara riktigt gott i rätt sammanhang.

Lägger man till gröt, musli, frukt och grönsaker så kan man räkna med 40 kr = 1200 kr per månad.

LIDL är inte stora men de är grymma på priser.
Har full förståelse för att få vill snåla på maten. För människor liksom andra varelser är tillgång till bra föda något som höjer livskvalitén ordentligt. Jag ser matkontot mer som en investering i mig själv snarare än en utgift. Skulle jag helt gå över till att äta gröt och linser skulle jag med stor sannolikhet bli deprimerad, vilket leder till sjukskrivning och därmed lägre inkomst.

Med det menar jag inte att man helt ska skita i sin matkostnad och storhanda på bensinstationen.
Bäst om man vill komma billigt undan är att lära sig vad som är bra pris på varor, kolla i de lokala butikernas reklamblad och handla där man kan få en bra deal på kvalitetsvaror som är nyttiga och som man mår bra av.

Tycker inte heller att man ska snåla in på gymkortet. Medlemskap hos en atletklubb brukar kosta 1000-2000kr/år. Det ger mycket mer än att svinga hantlar hemma, och är också en investering i dig själv.
Citera
2015-01-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittkissare
Inte skaffa barn för att det är dyrt låter ju inge vidare. Om man vill ha barn dvs.

Tror personligen att den något fattigare personen som sitter omringad av en stor och fin familj runt middagsbordet är lyckligare än den där snåla och tråkiga människan som värdesätter pengar mest av allt i hela livet.

Ja men absolut. Allt är ju en balans. Man lever själv såsom man tror att man blir lyckligast. Om man är beredd på att offra en del nu för att få mer senare och man är nöjd nu också, så har man det bra både idag och i framtiden. Jag försöker ta chansen att utnyttja att jag inte vill ha barn t.ex. hur mycket jag än tycker om barn. Vi hade barnkalas hos mig idag FYI.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in