2015-01-19, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Sedan gäller det att hitta lågprisbutiker. Många bäckar små.
Här är ett exempel på butik, men där finns många många fler.

http://oi61.tinypic.com/keg9ld.jpg

Herrejävlar, vad i helvete är detta!?
Citera
2015-01-19, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kornelius
Äh va fan det är bara pengar..
Vad ska man med dem till om man inte spenderar dem?

Mitt tips: spara bara så du kan spendera mer på det du tycker är kul

Exempelvis ser jag inget fel i att ha en sportbil fastän man bor i hyreshus, allt handlar om prioriteringar. Gillar man att köra så kan man leva med att äta nudlar några dagar i månaden för att ha råd. Samma funkar omvänt, alla har vi olika intressen

Håller med!
Citera
2015-01-19, 23:40
Medlem
Gurglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffis
Men toapapper sparar man mycket på? Skiter du som en elefant flera gånger varje dag?

Nej jag tänkte på det också medan jag skrev. Toapapper är inte direkt dyrt. Främst är det hygieniskt att använda Handy. Har tidigt haft hemorojd där och det vill jag inte ha igen heller, toapapper river ju upp rövhålet.
Citera
2015-01-20, 00:47
Medlem
Ställ dig i bostadskön även fast du har en bostadsrätt.

Har en bostadsrätt, kan om något år få en hyresrätt i Stockholm city.
Sälj bostadsrätten casha in x antal 100k svart skattat och klart.

Finns andra köer i Stockholms området, typ Solletuna? Finns det någon marknad för svarta kontrakt i Sollentuna måntro?

Har jag missat någon kö i Stockholms området?

Alternativt sitt i din hyresrätt tills bostadscraschen kommer och köp då, men är du långsiktig kan du sitta igenom craschen. Dock är det bättre att pricka in botten, men det kan vara svårt att beräkna hur långt tid det tar.
Du kanske redan hunnit pressa ut x antal 100tusen innan bubblan spricker så vänta inte för länge bara.

Amortera absolut inte mer än du måste... Dom flesta har räntor lånt under 2% i dagsläget minus ränteavdraget.
Kan du inget om aktier/fonder låt någon skötta placeringen åt dig tex investmentbolag eller fonder.

Lägg inte alla äggen i samma korg som det heter.

Spridrisker mellan marknaderna/investeringsslag.

Själv har jag bostäder/aktier/fonder/räntor/p2p/ädelmetaller(guld/silver) en god hälsa och ett en jäkla massa minus på karma kontot.

Om du vill bli ekonomisk oberoende köp bara guld, invänta tills skiten brakar samman och guldpriserna skjuter i höjden sälj guldet dyrt.
Var ekonomisk oberoende köpa det som krashade samman typ fastigheter/aktier/fonder.

Tänk pengar men glöm inte och lev, ha kul umgås med familj och vänner innan det är försent!

Varför svamlar jag alltid så mycket skit såhär på kvällskvisten?
Citera
2015-01-20, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Ställ dig i bostadskön även fast du har en bostadsrätt.

Har en bostadsrätt, kan om något år få en hyresrätt i Stockholm city.
Sälj bostadsrätten casha in x antal 100k svart skattat och klart.

Finns andra köer i Stockholms området, typ Solletuna? Finns det någon marknad för svarta kontrakt i Sollentuna måntro?

Har jag missat någon kö i Stockholms området?

Alternativt sitt i din hyresrätt tills bostadscraschen kommer och köp då, men är du långsiktig kan du sitta igenom craschen. Dock är det bättre att pricka in botten, men det kan vara svårt att beräkna hur långt tid det tar.
Du kanske redan hunnit pressa ut x antal 100tusen innan bubblan spricker så vänta inte för länge bara.

Amortera absolut inte mer än du måste... Dom flesta har räntor lånt under 2% i dagsläget minus ränteavdraget.
Kan du inget om aktier/fonder låt någon skötta placeringen åt dig tex investmentbolag eller fonder.

Lägg inte alla äggen i samma korg som det heter.

Spridrisker mellan marknaderna/investeringsslag.

Själv har jag bostäder/aktier/fonder/räntor/p2p/ädelmetaller(guld/silver) en god hälsa och ett en jäkla massa minus på karma kontot.

Om du vill bli ekonomisk oberoende köp bara guld, invänta tills skiten brakar samman och guldpriserna skjuter i höjden sälj guldet dyrt.
Var ekonomisk oberoende köpa det som krashade samman typ fastigheter/aktier/fonder.

Tänk pengar men glöm inte och lev, ha kul umgås med familj och vänner innan det är försent!

Varför svamlar jag alltid så mycket skit såhär på kvällskvisten?

Vad ska du med guld till ? Göra smycken?

Vill man gambla köper man ett gäng bitcoins.
Citera
2015-01-20, 10:03
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Vill gärna veta vad sambon tycker / förväntas tycka om att vara inneboende hos svärisarna för 2500 kr per månad plus hushållsarbete.
Citera
2015-01-20, 11:39
Medlem
DigitalAngels avatar
Mitt bästa tips, är att titta på ALLA fasta kostnader först. TS verkar utgå från att man bor i storstockholm, det gör inte alla. Min lista, ovanfrån och ner:

1) Alla prenumerationer och alla löpande fasta utgifter. "Det kostar bara 249kr i månaden" går alltså bort, om det inte är högst nödvändiga saker. Tänk på vad årskostnaden för tänkt vara/tjänst blir. Du bör ha el, bredband och hemförsäkringar. Men behöver du Netflix, Spotify och Storytell?

2) Om du har bostadsrätt eller villa (eller dyl ägt boende) som du belånat av bank, så se till ATT FÖRHANDLA BANKRÄNTAN. Helt otroligt vad många betalar för mycket i ränta, utan att ens ställt frågan till banken. Utgå dialogen med nuvarande bank i stil med: "Hej, vi håller på att jämföra bankernas ränta på våra lån. Vi önskar ha er kvar men måste se våra möjligheter om någon annan bank kan erbjuda längre ränta".

3) Betala räkningar och alla utgifter först, och ha helst på Autogiro eller e-faktura. Detta besparar dig eventuella avi-kostnader, och förseningsavgifter.

4) TV-abonnemang. Ni får titta själva på ert behov, men begriper inte att så många är beredda betala 400-600kr i månaden för att se alla möjliga film/sport-kanaler. Kan ni byta ner er till ett mindre TV-abonnemang kan ni inte orimligt spara ca 100-200kr i månaden, dvs 1200-2400kr /året. Köp hellre de fåtal matcher ni vill se på PPV isåfall.

5) Internetförbindelse. Om ni kan, överväg att se över er anslutningshastighet. Kanske kan ni degradera er uppkoppling utan att ni lider nämnvärt av det.

6) Ta en fundering till på sällanköp. Om ni står inför valet att handla något dyrt, ur kategorin "sällanköp", så ta hem frågan och fundera en gång till.

7) Bilförsäkring. Har ni en gammal bil? Överväg trafikförsäkring alt halvförsäkring. Jämför försäkringsbolag på Compricer.se eller dyl.

8) El-handelsavtal - Jämför avtal på www.elskling.se och se till att byta till ett "icke tillsvidare-avtal". Förbrukar ni mycket el, finns det mkt pengar att spara på 15mins effort.

9) Mathandling. Köp rejält med mat ett par gånger i månaden på storhandeln, och gör storkok hemma. Frys ner och ha matlåda. Bespringspotentialen är mycket stor (3000kr+ /år), och ni slipper laga mat en sur arbetsdag,en regning tisdag när ni bara vill ligga och smådö i TV-soffan. Jämfört med utemat är besparingen ännu högre.
Citera
2015-01-20, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letarriktning
Vad ska du med guld till ? Göra smycken?

Vill man gambla köper man ett gäng bitcoins.

Sälja när det skjuter i höjden.
Citera
2015-01-20, 13:45
Medlem
Citat:
Jag har funderat på om man inte skulle kunna bo under vattnet i någon insjö, där det blir som minst 4 grader på vintern. Förmodligen får man vara hyfsat ifred då ingen känner till läget. Kanske går det att bygga en enkel, privat ubåt. Sedan bullar man upp med någon slags billigt pulver som håller i decennier och som bara går att röra ned i lite vatten då man måste ha något att äta.

Idéer som att leva i kloaksystemet, rota i sopor för att få tag i mat och liknande är inte för mig. Jag vill bara ha ett fridfullt, lättplanerat upplägg som inte kräver en massa interaktion med folk i onödan.

Så underbart; Jag har skrattat så jag dreglat till flera liknande inlägg inatt.

Citat:
Du tycker aktiemarknaden verkar osäker samtidigt som du lobbar för att en bostadsrätt innanför tullarna är ett säkert kort? Jo, jag tackar!

Innan fler galenpannor följer dina råd så ska du veta att personer som du är riskkapitalisternas/företagens och statens värsta fiende. Du är även avskydd av din bekantskapskrets.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle där ekonomin snurrar runt pga att vi konsumerar. Vad ska du ha alla pengar till? Varför spelar inte du efter samhällets oskrivna regler? Njut och lev livet istället för dessa dumheter.

Det är min bedömning av bostadsmarknaden efter erfarenhet och läsning. Självklart kan jag ha fel, men jag bedömer att risken är liten att jag behöver flytta ifrån min bostadsrätt på mycket länge (~20 år). Jag klarar en ränta på 10% samt att jag har bundit lånen till 2,10% t.o.m. december 2019. Men det är klart, om värdet på bostadsrätten går ner med 1,5 miljoner idag och priset ligger totalt platt i tio år samt att räntan går upp till 12%, ja då finns det risk för att jag behöver flytta samt förlorar på köpet.

Att jag skulle vara riskkapitalisternas/företagens och statens värsta fiende ser jag bara som positivt. Om det och att jag inte skulle vara omtyckt av mina vänner (Det är jag) är de starkaste argumenten mot livsstilen då bevisar det bara att den fungerar, bara att det inte gillas av omgivningen. Så 1-0 till mig för att det fungerar och att andra behåller status quo på sina liv

Ja, tack, jag är gärna med i konsumtionssamhället mer om sisådär tio år när jag förhoppningsvis hunnit amortera av allt, har en rejäl hacka på sparkontot samt renoverat min lägenhet riktigt läckert. Då kommer jag gå plus 10-15 tusen i månaden utan att behöva röra på mig och bara fortsätta med det jag gör nu eller plugga till något annat. Då kan jag gå på krogen tre dagar i veckan och åka på långresor tre gånger om året. Jag jobbar ju tre dagar i veckan nu och med mina samlade inkomster får jag ut 27000 brutto, så jag är grymt nöjd med mina livsval. Har ingen akademisk examen heller. Det är mer än tillräckligt för mig.

Kyrkan har jag gått ur. Torkyrullen med 1200 meter papper var ett riktigt bra förslag. 310 kr och räcker 2 år. Tack för all övrig uppmuntran och annan vettig information!
Senast redigerad av Robin-JG 2015-01-20 kl. 14:14.
Citera
2015-01-20, 14:10
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel

3) Betala räkningar och alla utgifter först, och ha helst på Autogiro eller e-faktura. Detta besparar dig eventuella avi-kostnader, och förseningsavgifter.

4) TV-abonnemang. Ni får titta själva på ert behov, men begriper inte att så många är beredda betala 400-600kr i månaden för att se alla möjliga film/sport-kanaler. Kan ni byta ner er till ett mindre TV-abonnemang kan ni inte orimligt spara ca 100-200kr i månaden, dvs 1200-2400kr /året. Köp hellre de fåtal matcher ni vill se på PPV isåfall.

9) Mathandling. Köp rejält med mat ett par gånger i månaden på storhandeln, och gör storkok hemma. Frys ner och ha matlåda. Bespringspotentialen är mycket stor (3000kr+ /år), och ni slipper laga mat en sur arbetsdag,en regning tisdag när ni bara vill ligga och smådö i TV-soffan. Jämfört med utemat är besparingen ännu högre.

Bra lista! Jag har dock några synpunkter.

3. E-faktura är toppen men autogiro kan bli knepigt för den som inte har fast inkomst i form av lön. Har man tex sjukpenning, försörjningsstöd (socbidrag) eller A-kassa så kan det hända att det blir strul med försenade utbetalningar, indraget bidrag eller att man inte får pengar för att man har missat att skicka in nåt intyg osv. Så vet man inte att pengarna kommer in exakt ett visst datum varje månad så kan det bli trixigt med autogirot.

4. Det där med Tv är intressant då jag slår vad om att det är ytterst få som faktiskt tittar på samtliga kanaler dom betalar för. Några filmer i veckan plus nån fotbollsmatch. Trots ett helt fantastiskt paket med 50 kanaler...

9. Jag föredrar numera att veckohandla, tidigare körde jag med klassisk storhandling ca 2 gånger i månaden. Det blev inte bra då man lätt plockade på sig för mycket med tanke på alla ta 3 betala för 2 och liknande frestelser, det blev knökfullt i frysen, mycket hann dessutom bli gammalt och förstört då man helt enkelt inte lyckades äta upp allt som man trott skulle gå åt under månaden.
Citera
2015-01-20, 14:11
Medlem
Citat:
Att investera på barn är inget fel tänk dig när dom blir äldre och får jobb som kirurg där dom tjänar typ 5000kr i timmen och där ligger du i din dödsbädd med en vuxen blöja. Tur att barnen finns där för dig så att dom kan ta hand om dig om nu inte allting kör sig med uppfostran osv.

Det är därför det finns ålderdomshem! Jag bedömer att det finns en stor chans att jag kan leva mycket länge och friskt dessutom med tanke på att jag har en hälsosam livsstil vad det gäller mat och motion. Men skulle man känna sig skraltig är det ju bara att sälja det man har och ta in på hem eller ha en personlig assistent med så mycket pengar man lär ha då. Barn kostar runt 1,8 miljoner från 0-18 års ålder. Jag älskar barn men de är inte min gebit, inte just nu.

Jag tycker om att amortera på mina lån. Vad händer sen när räntan går upp till 4-5% igen? Då får man kasta 4000-5000 kr i sjön om man inte har amorterat. Jag kan fundera över tipset på investmentbolag, men jag har hört en del skräckhistorier och vet dessutom hur banker och rika fungerar i största allmänhet. Det är "no holds barred" på att se folk som en skock får att vrida kapital ur.

Citat:
Vill gärna veta vad sambon tycker / förväntas tycka om att vara inneboende hos svärisarna för 2500 kr per månad plus hushållsarbete.

Sambon tror att det skulle bli kul om vi gör det. Mammas lägenhet är så mycket större än min egen så där finns ett stort kök och ett sovrum till var och en samt att det är närmare naturen. Min sambo kommer tjäna ett par tusenlappar på det också genom att betala 2500 kr istället. Det är nog nästan ingen städning alls som behöver göras hos mamma heller, hon är nog mest glad över sällskapet och båda tycker att det är bra att jag försöker amortera bort så mycket som möjligt. En del av kontantinsatsen på min bostadsrätt har nämligen kommit till genom att mamman har hjälpt mig med den.
Citera
2015-01-20, 14:21
Medlem
silbersteins avatar
Ett annat tips (speciellt om man bor tillsammans med en partner) är att skaffa ett gemensamt ica-kort, eller någon annan form av gemensamt kont för matinköp, och sen att varje part för över ett fast belopp till detta konto varje månad. Man får väldigt bra överblick på matkostnader, som för egen del är den största och mest variabla posten. Visst det kostar 25 kr per månad, men det är det värt. Det blir tillslut nästan som en tävling att slå förra månadens rekord, och märker att man handlar betydligt mer förnuftigt och försiktigt då kostnaderna inte druknar i och maskeras av alla övriga kostnader.

Ett annat tips som kanske inte passar alla: när någonting är riktigt billigt (ibland kan man hitta rotgrönsaker och vitkål för typ 3-4 kr kilot, bunkra upp och förädla, köp på dig tills du skäms!). Man kan göra megasatser med soppa och frysa in, på vitkål kan man göra surkål, morötter kan man också syra osv. Skaffa dig ett skafferi och konservera och bunkra upp när ett visst livsmedel är billigt och/eller i säsong. Man kan även hitta mycket "gratis" mat i naturen, plocka bär och svamp och frys in, eller anlägg ett trädgårdland och odla.

EDIT: Tycker samtidigt det är viktigt att inte snåla in allt för mycket. Jag köper ofta hyfsat dyra viner, fin choklad, bra ekologiska råvaror just pga att jag sparar in på en hel del annat och har råd att unna mig detta.
Senast redigerad av silberstein 2015-01-20 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in