Citat:
Ursprungligen postat av
mjohan84
Det finns gott om människor i vårt land som finansierar sitt leverne med bidrag.
Tycker ni synd om snyfthistorikerna ? Dessa människor är lediga när vi andra jobbar och drar in till deras uppehälle och sedan vill de ha ännu mer
Förstår du att det finns gråzoner bland även de som lever på bidrag?
Jag kan berätta min historia. Är 28 år gammal och växte upp med missbrukande föräldrar som nästintill vanvårdade mig, eller för att vara mer specifik inte vårdade öht i de flesta fallen. Socialtjänsten var inkopplade under större delen av barndomen och jag önskar i efterhand inget hellre än att de hade fråntagit mina föräldrar vårdnaden och placerat mig i någon fosterfamilj. Så blev aldrig fallet, socialtjänsten tittade mer eller mindre bara på misären utan aktioner.
Jag har ingen kontakt med mina föräldrar idag, så de kan underförstått aldrig hjälpa mig med ekonomin när det krisar. Ibland har det krisat på så vis att jag febrilt sökt arbete utan napp. Jag tror inte att den utbredda bristen på arbeten i Sverige är någon nyhet för någon. Jag har inte varit berättigad till A-kassa, ej heller haft några besparingar. Mellan olika kortare vikariat och anställningar har jag ibland, oerhört
skamset, mot min vilja blivit tvungen att söka socialbidrag, såkallat försörjningsstöd för att kunna överleva/betala hyran/räkningar. Det har tack gode gud aldrig behövt bli längre perioder jag levt på detta bidrag, men som sagt någon månad här och där under min livsstid har jag blivit illa tvungen att ansöka om bidrag. Som du beskriver; mycket ledigtid när ni andra arbetar. Ja, men ofrivilligt ledig. Plågsamt mycket dötid. Nu studerar jag dock, men kommer för alltid vara evigt tacksam välfärdssamhället för att det mer eller mindre hjälpt mig, -en ordentlig, arbetsvillig människa att slippa bli hemlös.
Borde jag skämmas?