2015-01-18, 12:09
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Jag tycker synd om de som det är synd om. De som söker jobb efter jobb men inte får ett skit och tvingas leva på bidrag för att få en viss inkomst. Eller om det är någon ensamstående förälder eller något. Jag har själv levt på socialbidrag när jag gick arbetslös. Det är något gemene man tar till som sista utväg och det är inte roligt ska jag säga er. Man känner sig som en parasit trots att man är berättigad till det. Det är synd om dem människorna.

De som bara tar ut bidrag för att de är för lata för att skaffa jobb är det inte synd om. Men synden straffar sig själv allt som oftast.
Citera
2015-01-18, 12:28
Medlem
sueco2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Inte för fem öre tycker jag synd om dem.

Jo förresten! De som har hamnat i ett bidragsberoende p.g.a. en svår sjukdom.
Det händer ju att folk får cancer och annan jävla skit och ekonomin slås sönder fullständigt, det finns ju t.ex. folk som har fått se sina blomstrande företag slås sönder fullständigt på grund av sådana situationer. Att hamna i ett bidragsberoende mot sin egen vilja är bara tragiskt och jag hoppas att ingen skulle behöva hamna i sådana situationer.

Men om jag bortser från detta. Många av de som befinner sig i ett bidragsberoende skulle kunna ta sig ur detta om dom bara försökte, men flertalet av de som befinner sig där försöker inte ens ta sig ur situationen, i vissa fall så vill dom nog inte ens?
Deras största förhoppningar för att ta sig ur bidragsberoendet är att skrapa fram tre tv-apparater på en trisslott eller att Postkodlotteriet ska ringa på dörren.
De tror sig sällan vara kapabla att förändra sin situation på egen hand, de vill gärna förlita sig på att andra ska göra jobbet åt dem.
Oftast är dom storrökare och överviktiga och skyller på kroppslig värk, de har inga planer på att gå ned i vikt eller sluta röka, de förlitar sig på att arbetsförmedlingen ska skaffa fram ett lämpligt jobb åt dem, det är ju därför arbetsförmedlingen finns…

Jag har själv levt på soc. under tre-fyra månader när jag var 21 år (20 år sedan), det gick visserligen ingen nöd på mig, men jag tänkte direkt att så här kan jag ju inte ha det och gick ut och sökte jobb på varenda industri i hela kommunen. Efter 25-30 talet förfrågningar och en hel del tjat så fick jag napp till ett underbetalt vaktmästarjobb, men vafan, det var ju ett jobb och ett slut på bidragslevernet.

Skulle jag mot all förmodan hamna i en liknande situation igen så skulle jag inte tveka en sekund på att t.ex. gå och krypa för ett jobb på MC Donalds eller vad fan som helst.
För 20 år sedan kunde vem som helst få jobb var som helst om man inte var totalpucko. Att du behövde göra 25 förfrågningar för att få ett vaktmästarjobb i aktiv ålder ser jag som bra kämpat men ingen stor framgång.
Vänta bara tills du blir 60 då kan du börja söka jobb på allvar, det är då din kompetens behövs
Citera
2015-01-18, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det finns gott om människor i vårt land som finansierar sitt leverne med bidrag.
Detta är ju ingen dans på rosor, men lägenhet har de, oftast en äldre bil att åka med osv
Oftast röker de o dricker, iaf de jag känner till.

Jag har på sistonde tänkt lite extra på detta. Jag arbetar och drar in en lön vilket gör att jag alltid får betala för mig , ta tex tandvård... Någon stackars bidragsmänniska gick ut med en snyftare i media att denne behövde hjälp av folktandvården men inte fick det pga en skuld på 10k där, oj vad konstigt ?

Även ansvarsfrågor , våra grannar lever på bidrag och man hör dem ofta kasta saker och skrika i lägenheten , vem betalar alla skador när de flyttar? De har ju inga pengar och går på bidrag men om mitt barn t ex skulle repa vårt golv så får jag betala detta.

Är det värt att slita varje vardag? Har svensk medellön (30k brutto)
Vad leder det till? En utlandssemester / år , spara pengar på kontot , finare bil och roligare teknikprylar i hemmet (ps4, ipad , datorer tv osv)

Tycker ni synd om snyfthistorikerna ? Dessa människor är lediga när vi andra jobbar och drar in till deras uppehälle och sedan vill de ha ännu mer
Nej varför? DILLIGAF
Citera
2015-01-18, 15:56
Medlem
Xheqnhouzs avatar
Synd och synd... jag tror det finns många människor som lever på bidrag, som inte vill annat än att få ett jobb, och som söker allt de kommer över. Sedan finns det förstås sådana där missbruk eller andra former av personliga livsstilsproblem ligger till grund för bidragsberoendet. Varje fall är unikt, och graden av "eget ansvar" för ens situation skiljer sig från fall till fall.

Jag har själv varit arbetslös i perioder, och även levt på försörjningsstöd. När jag var yngre och inte hade så mycket livserfarenhet, hade jag väl ungefär den uppfattningen att folk som levde på bidrag nog "egentligen" bara var lata, och att om de bara kavlade upp ärmarna som skulle det nog inte vara några problem... Efter att ha fått lite mer livserfarenhet, har jag dock som ni förstår tänkt om...
Citera
2015-01-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det finns gott om människor i vårt land som finansierar sitt leverne med bidrag.
Detta är ju ingen dans på rosor, men lägenhet har de, oftast en äldre bil att åka med osv
Oftast röker de o dricker, iaf de jag känner till.

Jag har på sistonde tänkt lite extra på detta. Jag arbetar och drar in en lön vilket gör att jag alltid får betala för mig , ta tex tandvård... Någon stackars bidragsmänniska gick ut med en snyftare i media att denne behövde hjälp av folktandvården men inte fick det pga en skuld på 10k där, oj vad konstigt ?

Även ansvarsfrågor , våra grannar lever på bidrag och man hör dem ofta kasta saker och skrika i lägenheten , vem betalar alla skador när de flyttar? De har ju inga pengar och går på bidrag men om mitt barn t ex skulle repa vårt golv så får jag betala detta.

Är det värt att slita varje vardag? Har svensk medellön (30k brutto)
Vad leder det till? En utlandssemester / år , spara pengar på kontot , finare bil och roligare teknikprylar i hemmet (ps4, ipad , datorer tv osv)

Tycker ni synd om snyfthistorikerna ? Dessa människor är lediga när vi andra jobbar och drar in till deras uppehälle och sedan vill de ha ännu mer

Du får ju fortfarande mycket mer frihet med ett jobb som drar in cash än att leva på bidrag. Skaffa ett jobb som du trivs med och känns meningsfullt så slipper du oroa dig.

Ont: Dem flesta kan bara dem vill. Vårt bidragssystem är till för dem som är sjuka och eller av någon annan anledning inte kan arbeta. Lathet är ingen giltig anledning. Jobbar man inte för att man är lat så ska det svida lite. Hoppas inte socialdemokraterna höjer bidragen för mycket. Det ska löna sig att arbeta.
Citera
2015-01-18, 19:14
Medlem
Nej, jag tycker inte synd om dem och skulle gärna se kraftigt sänkta eller helt slopade bidrag.

Gärna offentligt finansierade välfärdstjänster som vård och utbildning, men inga bidrag.
Citera
2015-01-18, 21:27
Medlem
Väldigt tråkigt för den som går på bidrag pga nedsatt funktion, såklart.

Något som jag uppskattar med att få en lön är att jag har råd att köpa en ny soffa, råd med en resa någonstans, råd att spara pengar som jag kan investera i min framtid, med mera. Så visst måste livet då jämförelsevis suga för den som lever på soc eller a-kassa och som inte har råd? Som lägger en stor del utav bidraget på hyran och resten på eldorado pasta. Som bara sitter där och blir platt om röven i svinkalla Sverige medan jag ligger på playan på andra sidan jordklotet.
Citera
2015-01-18, 22:31
Medlem
swedishrockers avatar
Jag tycker synd om dom som det är synd om alltså allvarligt sjuka personer. Personer med funktionsnedsättning som får för lite pengar. Eller personer som anstränger sig för att få ett jobb. Dom är det faktiskt synd om.

Jag tycker inte ett dugg synd om personer som väljer att gå på bidrag istället för att jobba för att man är slö eller nått sånt. Eller invandrare som kommer hit och kammar ihop alla bidrag som går att få istället för att jobba. Det avskyr jag.
Citera
2015-01-18, 22:36
Medlem
AttCzas avatar
Jag tycker synd om dem svenskar som åker till Norge där de får en ovärdig lön i förhållande till norrmännens löner. Men samtidigt är det bättre att de har jobb och inte lever på socialbidrag.

Det är bara synd att idioterna på parlamentet prioriterar analfabeter från Mellanöstern före sitt eget folk när de arrangerar subventionerade jobb för analfabeter från Mellanöstern.
Citera
2015-01-18, 22:48
Medlem
UlfGullivers avatar
Ja, så länge det inte är urtypen av bidragstagare som inte kan sköta hushållsekonomi för fem öre, lever i illusionen av att livet inte är värt något om man inte får ha märkeskläder/dyra prylar eller är för fantasilösa för att finna underhållning som inte kostar mer än man har ekonomi för och som inte ens försöker få ett jobb.

Barnfamiljer på soc är dock alltid en tragedi, önskar ingen det.
Senast redigerad av UlfGulliver 2015-01-18 kl. 22:54.
Citera
2015-01-19, 06:42
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cvnm
Väldigt tråkigt för den som går på bidrag pga nedsatt funktion, såklart.

Något som jag uppskattar med att få en lön är att jag har råd att köpa en ny soffa, råd med en resa någonstans, råd att spara pengar som jag kan investera i min framtid, med mera. Så visst måste livet då jämförelsevis suga för den som lever på soc eller a-kassa och som inte har råd? Som lägger en stor del utav bidraget på hyran och resten på eldorado pasta. Som bara sitter där och blir platt om röven i svinkalla Sverige medan jag ligger på playan på andra sidan jordklotet.
Samtidigt så lägger du en stor del av ditt vakna dygn på arbete?
De som har soc/a-kassa är alltid lediga men med lite mindre cash på fickan
Citera
2015-01-19, 07:53
Medlem
Svinhudens avatar
Inte alls. Dom får ju bidrag för att vi ska slippa tycka synd om dom.

Det är mer synd om den som måste ta jobb med usla arbetsförhållanden och få en stor del av lönen stulen för att hamna i bidragstagarens ficka.
Senast redigerad av Svinhuden 2015-01-19 kl. 07:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in