Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-18, 08:19
  #1
Medlem
MrSkargards avatar
Idag har en artikel skriven av Niklas Svensson publicerats på Expressens hemsida. I den hävdar Svensson att Mattias Karlsson och Richard Jomshof vill peta bort Jimmie Åkesson och Björn Söder för att kunna ta över deras positioner som partiledare respektive partisekreterare. Några relevanta utdrag:

Citat:
Bland Mattias Karlssons närmaste och mest lojala medarbetare finns Richard Jomshof, men också riksdagsledamöterna Paula Bieler, chefredaktör för partitidningen SD-kuriren, och Martin Kinnunen, tidigare pressekreterare hos Jimmie Åkesson.

Tillsammans bestämmer de sig i december för att utmana Björn Söder och censurera hans återkommande krönika i SD-kuriren.

Expressen har tagit del av texten som Björn Söder skickade till tidningen. Det framgår av den att han är beredd att sitta kvar som partisekreterare ytterligare en tid på grund av Åkessons sjukskrivning. Men följande text stryks av den ansvarige utgivaren Richard Jomshof:

"Det är många ute i organisationen som, inte minst under den gångna helgen i Västerås, uttryckt oro över att jag lämnar som partisekreterare i detta skede. Och givetvis är det så att även jag måste ta mitt ansvar i denna situation och därför vore det oansvarigt mot partiet att i detta läge lämna mitt uppdrag.

Med tanke på att vi i dagsläget inte har en partiledare på plats kan det också vara av särskild vikt att behålla kontinuiteten tills vår Jimmie är tillbaka."

Citat:
Enligt Expressens uppgiftslämnare har Richard Jomshof lagt fram ett förslag till verkställande utskottet om höjt arvode för Mattias Karlsson - samtidigt som Karlsson argumenterat för höjt arvode för Jomshof den dagen då han tar över som partisekreterare.

- I praktiken skulle förslaget leda till att Mattias Karlsson får ett arvode som är 10 000 kronor högre än Jimmie Åkessons ersättning, säger en uppgiftslämnare.

Jimmie Åkessons ordinarie månadsarvode är på drygt 100 000 kronor.

I november förra året gjordes en protokollsanteckning, som Expressen tagit del av, i samband med ett VU-möte om arvodena.

Björn Söder utmanar då partikamraterna och ifrågasätter förslagen.

"Arvodeskommittén bör i sitt arbete stå fria från vänskapsrelationer och vänskapsband för att förhindra vänskapskorruption", skriver han.

Citat:
Enligt flera källor inom Sverigedemokraterna är Mattias Karlsson beredd att utmana Jimmie Åkesson som partiledare inför partiets landsdagar 27-29 november i år.

- Om vi gått mot ett extraval ville han tona ned Jimmie Åkesson i valrörelsen, säger en uppgiftslämnare.

Mattias Karlsson anklagas för att utnyttja partiledarens sjukdom för att ta makten. I en DN-intervju i november hävdade vikarien till exempel att Jimmie Åkesson bara hade "ett svagt minne" av att han deltagit i en partiledardebatt i riksdagen.

- Han kom inte ihåg vad han gjorde där, sa Mattias Karlsson.

I stort sett hela artikeln bygger på anonyma källors uppgifter och Niklas Svensson har aldrig framstått som särskilt trovärdig. Men kan det ändå vara så att det ligger något i detta? Vill Karlsson och Jomshof att De Fyras Gäng ska förvandlas till De Två Kompisarna? Kan det finnas en spricka mellan Åkesson/Söder och Karlsson/Jomshof? Diskutera!
Citera
2015-01-18, 08:26
  #2
Medlem
Kanske är det Mattias Karlsson som ligger bakom Åkessons plötsliga sjukskrivning?

Nej, det här tror jag verkligen inte på. Det går att skapa teorier, men utan pålitliga källor kan man påstå vad som helst.
Citera
2015-01-18, 08:30
  #3
Medlem
fostroms avatar
Expressen har en politisk agenda. Man vill så split inom partiet, skapa osäkerhet om interna maktförhållanden och, i förlängningen, få väljare att känna tveksamhet inför SD.
Citera
2015-01-18, 08:37
  #4
Medlem
Den senaste infon jag har om Expressen är att det är en tidning som hatar SD. Kan man då lita på vad en SD-hatartidning skriver? Svaret är uppenbart.
Citera
2015-01-18, 08:48
  #5
Medlem
Mikojans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fostrom
Expressen har en politisk agenda. Man vill så split inom partiet, skapa osäkerhet om interna maktförhållanden och, i förlängningen, få väljare att känna tveksamhet inför SD.

Absolut. Men det är inte alls omöjligt att det finns sanningar i detta. Det relativt nya partiet har växt så det knakar. Åkesson har varit den stora stjärnan. Ganska troligt att han kan utmanas av flera om närmaste platsen vid köttgrytorna.

Det vore ganska märkligt om en maktkamp inte skulle äga rum. Dessutom är Karlsson och Jomshof starka kort som saknas i dag i andra partier. Men sån är förstås också Åkesson.

Detta blir intressant att följa.
Citera
2015-01-18, 08:55
  #6
Medlem
trailblasers avatar
Tabloidjournalistik i sitt esse.
Fördelen med sån här journalistik är att man kan slänga ut sig vilken skit som helst, eftersom en "källa" har sagt det.
Själv har jag sett en i princip enad front inom SD när det gäller Mattias Karlsson.
Citera
2015-01-18, 09:02
  #7
Medlem
The Crashs avatar
Detta låter så sjukt osannolikt. Mattias Karlsson kommer inte att utmana Jimmie på landsdagarna, och detta för att han skulle i så fall förlora. Jimmie har otroligt högt förtroende inom partiet, och det finns inte en chans att han skulle bli petad inom den närmsta tiden.

I övrigt så är inte Jimmies månadsarvode 100 000kr. Jag tror att partiledaren för Sverigedemokraterna får cirka 35 000 i lön. Resten kommer ifrån riksdagen.

Tycker artikeln är så sjukt vinklad. Finns väldigt mycket anmärkningsvärt i hela artikeln.
__________________
Senast redigerad av The Crash 2015-01-18 kl. 09:05.
Citera
2015-01-18, 09:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Detta låter så sjukt osannolikt. Mattias Karlsson kommer inte att utmana Jimmie på landsdagarna, och detta för att han skulle i så fall förlora. Jimmie har otroligt högt förtroende inom partiet, och det finns inte en chans att han skulle bli petad inom den närmsta tiden.

I övrigt så är inte Jimmies månadsarvode 100 000kr. Jag tror att partiledaren för Sverigedemokraterna får cirka 35 000 i lön. Resten kommer ifrån riksdagen.

Tycker artikeln är så sjukt vinklad. Finns väldigt mycket anmärkningsvärt i hela artikeln.


Vad är det mer du "tror" inte stämmer?

nej svara inte jag är inte intresserad om du inte har källor som styrker det du "tror".

idiot!

on topic.

Jag tycker det är intressant, om artikeln stämmer, så är SD i ett ledarskifte, kommer partiet att hålla ihop som sossarna, delas i två som vpk eller falla sönder i interna fraktioner som NyD?
Hur förhåller sig kvinnodelen till de olika grupperna?
ungdomsförbundet delar ju inte moderpartiets syn på nationalism.
Finns det andra viktiga konfliktlinjer inom partiet, låg skatt eller hög skatt kanske?


mvh


lallisen
Citera
2015-01-18, 09:32
  #9
Medlem
Någon mer som tyckte Söders protokollsnotering var skitkul?

Citat:
Björn Söder utmanar då partikamraterna och ifrågasätter förslagen.

"Arvodeskommittén bör i sitt arbete stå fria från vänskapsrelationer och vänskapsband för att förhindra vänskapskorruption", skriver han.

Citera
2015-01-18, 09:39
  #10
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad är det mer du "tror" inte stämmer?

nej svara inte jag är inte intresserad om du inte har källor som styrker det du "tror".

idiot!
Idiot kan du vara själv.
http://www.di.se/artiklar/2010/11/2/...bla-loneklipp/
Citera
2015-01-18, 09:41
  #11
Medlem
Lost-Souls avatar
Den här artikeln är bullshit från början till slut och är endast avsedd för att smutskasta och skapa splittring inom SD.

Karlsson har dessutom vid flera tillfällen deklarerat att han inte trivs i rampljuset och vill helst inte vara partiledare.
Citera
2015-01-18, 09:50
  #12
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lottaberg
Någon mer som tyckte Söders protokollsnotering var skitkul?




Vad är det som är så roligt med den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback