• 1
  • 2
2005-09-24, 01:38
Moderator
tobess avatar
Den tecknade serien, inte den tecknade tv-serien..

Varför tycker ni om/älskar den serien?
Vilken karaktär tycker ni bäst om?

Personligen tycker jag den serien är den bästa som finns (för all oss "datanördar"). Serien har klockrena skämt (bara man är "inne i svängen" så man förstår dem).

Jag har faktiskt ingen favorit karaktär (även om jag har dilbert som avatar ) men jag tycker lika mycket om Wally, "the pointy haired boss", alice, catbert, rabert och dogbert..

Så frågorna är med andra ord..

Varför tycker ni om/älskar den serien?
Vilken karaktär tycker ni bäst om, och varför?
Citera
2005-09-24, 09:24
Medlem
CodeMANs avatar
Jag är ju också en datanörd (t o m en "übernörd" enligt dig) och jobbar på ett stort svenskt företag.

Man kan tycka att amerikanska skämt om företagskultur inte skulle fungera på svenska företag, men då har man fel.

Chefer och medarbetare kanske inte fungerar på samma sätt, men affärsprocesser och effektiviteten på arbetsplatsen är inte mycket annorlunda än i den tecknade serien.

Två polare på jobbet brukar faktiskt samla Dilbert-strips som liknar vår situation, någon slags sammanfattning av hur det är att jobba hos oss!

/Cody
Citera
2005-09-24, 09:53
Medlem
Smockads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Personligen tycker jag den serien är den bästa som finns (för all oss "datanördar"). Serien har klockrena skämt (bara man är "inne i svängen" så man förstår dem).
Jag är absolut inte inne i någon datasväng, men har inga problem att förstå skämten. Jag förstår att man kan förledas att tro att det rör sig om väldigt specifik humor, men Adams stora styrka är att hans humor bygger på allom bekanta klichéer, tror jag. Må så vara att serien utspelas i en data/konsult-miljö, men stereotyperna som förekommer i den kan man hitta överallt.
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Vilken karaktär tycker ni bäst om, och varför?
Wally, utan tvekan. Gillar det faktum att han är så konsekvent.
Citera
2005-09-24, 10:05
Medlem
Stengahs avatar
Dilbert är hur bra som helst! Bästa episoden tycker jag är en episod när VD kommer på besök och försöker framhäva sig som "en av grabbarna" med kommentarer som "i helgen hade jag jeans och körde traktor". Det hela spricker när hans assistent kommer in och berättar att helikoptern är klar för att ta honom till slottet och rävjakten. Han slingrar sig, men dödsstöten kommer när assistenten säger att de redan släppt ut praktikanterna i rävdress... Världsklass.

Favoritkaraktär är Dogbert.
Citera
2005-09-24, 10:45
Medlem
dallassallads avatar
Tycker Dilbertserien är väldigt rolig och bisarr.
Min favoritkaraktär är nog Dogbert, eller Hundbert som han förut hette.

Jag har serieboken Dogberts handbok för idioter.
Den är faktiskt otroligt rolig... Alla galna, tänkvärda tips i den får mig att garva varje gång...
"om du är barnvakt har du rätt att omvända ungen till din egna religion"
Citera
2005-09-24, 11:19
Medlem
Bobfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dallassallad
Tycker Dilbertserien är väldigt rolig och bisarr.
Min favoritkaraktär är nog Dogbert, eller Hundbert som han förut hette.

Jag har serieboken Dogberts handbok för idioter.
Den är faktiskt otroligt rolig... Alla galna, tänkvärda tips i den får mig att garva varje gång...
"om du är barnvakt har du rätt att omvända ungen till din egna religion"

Den boken har jag också.

"Danne, dina föräldrar är hedningar låt mig lära dig allt om Dogbertismen."

Mina favoritkaraktärer är nog Dogbert och Catbert. Jag orkar inte motivera varför (jag är lite lat).
Citera
2005-09-24, 15:02
Medlem
Obscuras avatar
Min favorit är nog dogbert eftersom han säger det jag tänker.
Iaf i de äldre serierna, Wally verkar ha tagit över mkt av det härliga människoföraktet som dogbert hade mer av förr, innan allt började handla om arbetsplatsen. :/

Varför skulle man måsta vara datanörd för att förstå skämten?
Citera
2005-09-25, 10:04
Medlem
xrizzs avatar
Dilbert är en underbar serie, dock tyckte jag den var bättre innan den blev så jobb-centrerad (jag är allergisk mot allt som har med arbete att göra!).
Och favorit-figur? Självklart Dogbert!
Citera
2005-09-25, 15:51
Moderator
tobess avatar
Måhända att jag har fel, men jag tror inte riktigt alla skämt går fram om man inte är inom branschen.

Vissa skämt handlar ju om "datorrelaterade" saker.. men visst, kanske man förstår dom iaf..

/edit: glömde visst bort ett "inte"..
Citera
2005-09-25, 18:45
Medlem
tapirs avatar
Dilbert är bland det klockrenaste för oss smygnördar som skapats
Älskar verkligen Dogbert. och tv-serien är rätt bra den med
Citera
2005-09-25, 22:20
Medlem
utters avatar
Dilbert är lysande, jag gillar verkligen den bittra tonen i serien. Inte lika kul men helt autentisk från samma miljö är den här: http://www.bigtimeconsulting.com/?page=2
Citera
2005-09-25, 22:56
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
tv-serien är rätt bra den med

TV-serien är rätt så bra, men tycker inte riktigt den kommer upp i samma klass som den stripparna, sen blev det ju bara två säsonger också..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in