Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 02:32
  #1
Medlem
Hellu!

Jag och en tjej håller för tillfället på att backpacka i nya zeeland och vi har båda fått jobb (hon på sydön och jag på nordön) men vi ska snart börja söka oss vidare och är helt öppna för tips eller idéer på saker man kan inte vill missa medan man är här (helst på sydön, nordön är så gott som avklarad) olika städer på sydön som kan vara värda ett besök, vandringar eller andra aktiviteter, är öppen för de flesta förslag!

Också om någon är intresserad av att veta något om working holiday visum, hur det är att jobba i nya zeeland eller rent allmänt om backpacking så är det bara fråga mig här på fb eller lämna en kommentar på www.nouw.com/fablifeNZ där vi uppdaterar om vad som är på g!

Tack på förhand :* /v
Citera
2015-01-15, 03:22
  #2
Medlem
Jag uppskattade bergsvägen mellan Christchurch och Greymouth. Arthurs pass osv. väldigt vackert landskap och en del roliga stopp om en 4-8 timmars bilresa är av intresse.(Väldigt kurviga vägar och många 35-skyltar.) Bergen såg väldigt lockande ut att vandra uppför om det är er grej.
Annars kände jag att nordön var bättre iaf. för oss, vi kom ju inte hela vägen ned utan var tvungna att åka tillbaka då flera av oss hade begränsat med tid pga. tentor och jobb.

Hade tyvärr inte mycket tid till aktiviteter då vi var ett ganska brokigt sällskap och egentligen inte gjorde mer än kollade in läget några dagar som ett slut på en annan resa.

Var i Cristchurch samma dag som förskalvet till den stora jordbävningen kom, var ganska förvånande hur förfallen staden var. Vi hade ingen aning om att det vart skalv strax innan men det verkade som att det var ganska raserat sedan innan också.

Ska för övrigt tillbaka snart, solo den här gången.
Vet att jag behöver ha saker om WH rett ut för mig men är inte riktigt klar nu så kanske skickar dig några frågor på PM när jag sovit en stund.
Citera
2015-01-15, 03:34
  #3
Medlem
Carlinds avatar
Det finns en buss man kan hoppa på efter vägen från Auckland ner till Queenstown. Den stannar på allt utav värde. Går sedan tillbaka upp till Auckland om man känner för det. Eller har ni bil? Kahurangi Park om ni gillar och vandra. Vet inte om det är så mycket att se, men Christchurch en stad som håller på att byggas upp efter att ha blivit totalförstörd pga jordbävning. Queenstown. Stewart Island. Finns hur mycket som helst.
Citera
2015-01-15, 11:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Ska för övrigt tillbaka snart, solo den här gången.
Vet att jag behöver ha saker om WH rett ut för mig men är inte riktigt klar nu så kanske skickar dig några frågor på PM när jag sovit en stund.

Go for it, det är värt att åka hemifrån ett tag och upptäcka lite nytt och jobba på lite nya ställen, svarar gärna på frågor
Citera
2015-01-15, 11:52
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlind
Det finns en buss man kan hoppa på efter vägen från Auckland ner till Queenstown. Den stannar på allt utav värde. Går sedan tillbaka upp till Auckland om man känner för det. Eller har ni bil? Kahurangi Park om ni gillar och vandra. Vet inte om det är så mycket att se, men Christchurch en stad som håller på att byggas upp efter att ha blivit totalförstörd pga jordbävning. Queenstown. Stewart Island. Finns hur mycket som helst.

Ja det finns ju kiwi experience och Stray som båda är turistbussar. Men dom är ju också just det, "turistbussar". Är det värt det? Eller är det bättre att köra på eget? :/
Citera
2015-01-15, 13:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzter
Ja det finns ju kiwi experience och Stray som båda är turistbussar. Men dom är ju också just det, "turistbussar". Är det värt det? Eller är det bättre att köra på eget? :/
Jag gillade verkligen att köra, blev inte jättedyrt med full bil och ganska många av stoppen var inte busstopp.
Att bussen stannar på allt utav värde kan jag inte hålla med om, men huvudattraktionerna.
Tror att det egentligen beror på hur mycket tid ni vill lägga på att åka runt i landet, är det en längre tid blir det ju klart mycket roligare med bil då bussen inte tar småvägarna/bergsvägarna.

Hur ligger det till med backpackerjobb nu på höst/vinter? Kommer förmodligen åka nedåt i landet kring maj någon gång men hade vart fint att jobba en stund där emellan så jag har råd att göra saker.
Citera
2015-01-16, 09:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Hur ligger det till med backpackerjobb nu på höst/vinter? Kommer förmodligen åka nedåt i landet kring maj någon gång men hade vart fint att jobba en stund där emellan så jag har råd att göra saker.

Om du gillar och kan åka skidor så vore det ju guld att jobba på en skidort under en nz vinter. Annars finns det nog ganska gott om seasonal work nu under sommar/vår. jag har rätt mycket info om jobb och så som jag fick genom byrån jag reste med, tror jag har anteckningar på det om du vill ha, haha
Citera
2015-01-16, 18:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zyzter
Om du gillar och kan åka skidor så vore det ju guld att jobba på en skidort under en nz vinter. Annars finns det nog ganska gott om seasonal work nu under sommar/vår. jag har rätt mycket info om jobb och så som jag fick genom byrån jag reste med, tror jag har anteckningar på det om du vill ha, haha
Har allt fixat bara en ryggsäck som fattas nu.
hehe är väl lite hypad bara över att göra detta, känns ändå som att det inte ska vara så besvärligt att få information på plats men tack ändå och tack för hjälpen.
Citera
2015-01-31, 03:59
  #9
Medlem
Fleamans avatar
Finns grymt mycket att göra på södra ön! Mitt tips är att köpa/hyra bil, det är värt varenda krona. Det finns så otroligt många vackra platser (turistattraktioner och städer bortsedda) där det är sjukt gött att kunna stanna och kolla. Du kan anpassa resan helt efter egna intressen och stanna vart du vill istället för där bussen har sina stopp.

Har du tid, åk till Oamaru. Trevlig liten stad på östkusten där du kan gå till hamnen på kvällen och se massvis med Little Blue Penguins (världens minsta pingvinart) gå i land. Betala INTE för att se dem, pingvinerna går i land överallt i hela hamnen, så det är bara att gå på en promenad längst med runt 21-22. En annan kul attraktion är Steampunk HQ, vilket är lite som ett sjukt bisarrt museum men mycket bättre. Kostar runt 10$, så det är definitivt värt ett besök.

Det bästa av allt är att ta en utflykt till Moeraki Boulders. Själva stranden i sig är inget fantastiskt, men ändå lite kul. Det du bör göra är att åka ca. 10 minuter syd om stranden till ett ställe som heter Katiki Point Lighthouse. Det är som en liten udde med ett naturreservat, där det finns massvis med sälar och fåglar och annat marint liv. Det är helt gratis, och när vi var där var vi helt själva på hela udden. Sälarna var så nära som 5-10 meter och det fanns verkligen massvis. Riktigt trevlig upplevelse, långt bort från turistiga tyskar och asiatiska sightseeing tours!
__________________
Senast redigerad av Fleaman 2015-01-31 kl. 04:10.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2509306

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback