• 1
  • 2
2015-01-12, 15:53
Medlem
Vid meditation (oavsett religion) så kan man ofta känna en känsla som ungefär kan beskrivas "Jag är för att jag är för att jag är (osv)"

Är detta ett cirkelargument? I så fall, behöver det betyda att det är fel?
Citera
2015-01-12, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Vid meditation (oavsett religion) så kan man ofta känna en känsla som ungefär kan beskrivas "Jag är för att jag är för att jag är (osv)"

vad då cirkelargument - i kristendomen gäller Fader Vår som är en bön.
Citera
2015-01-12, 16:16
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
vad då cirkelargument - i kristendomen gäller Fader Vår som är en bön.

Mmmhhmm Om man kikar på Frikyrkan och även Svenska Kyrkan så har dom mass bönemöten och rabblar den ene efter den andre långa utdragna böner bara för de älskar att höra sig själva men som sagt va de har fått ut sin lön. Jesus egna vittnesbörd ang bön Matt 6:5-8

5.

Och när I bedjen, skolen I icke vara såsom skrymtarna, vilka gärna stå i synagogorna och i gathörnen och bedja, för att bliva sedda av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön.

6.

Nej, när du vill bedja, gå då in i din kammare, och stäng igen din dörr, och bed till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig.

7.

Men i edra böner skolen I icke hopa tomma ord såsom hedningarna, vilka mena att de skola bliva bönhörda för sina många ords skull.

8.

Så varen då icke lika dem; eder Fader vet ju vad I behöven, förrän I bedjen honom.Amen
Citera
2015-01-12, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Mmmhhmm Om man kikar på Frikyrkan och även Svenska Kyrkan så har dom mass bönemöten och rabblar den ene efter den andre långa utdragna böner bara för de älskar att höra sig själva men som sagt va de har fått ut sin lön. Jesus egna vittnesbörd ang bön Matt 6:5-85. Och när I bedjen, skolen I icke vara såsom skrymtarna, vilka gärna stå i synagogorna och i gathörnen och bedja, för att bliva sedda av människorna. Sannerligen säger jag eder: De hava fått ut sin lön. 6. Nej, när du vill bedja, gå då in i din kammare, och stäng igen din dörr, och bed till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, vedergälla dig. 7. Men i edra böner skolen I icke hopa tomma ord såsom hedningarna, vilka mena att de skola bliva bönhörda för sina många ords skull. 8. Så varen då icke lika dem; eder Fader vet ju vad I behöven, förrän I bedjen honom.Amen

du har inte varit på en Gudstjänst i frikyrkan för de går inte bokstavligen efter den vers du hänvisar till. De har inte mass bönemöten.
Citera
2015-01-12, 16:43
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Cirkelargument= att ange något som ett motiv eller en anledning till något annat, som i sin tur är ett motiv eller en anledning till det första, på ett sådant sätt att argumentationen blir meningslös.

Hittar du detta i ditt påstående "jag är för att jag är för att jag är"?

I sådana fall är det ett cirkelargument för de cirkelargumentfixerade. Inte för dig
Citera
2015-01-12, 16:53
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
du har inte varit på en Gudstjänst i frikyrkan för de går inte bokstavligen efter den vers du hänvisar till. De har inte mass bönemöten.

Hahaha att jag har!!! jo du och jag skrattade så gott åt hycklarna du kan inte ana. Hade det som intresse ett tag att besöka olika kyrkors Gudstjänster men Pingsvännerna tog priset hahaha jag kan skratta åt dom fortfarande när jag tänker på dem. Snacka om hyckleri handpåläggningar på löpande band och deras tungotal inget de har studerat skriften och kunna sålla ut vad som är Fariseèisk och Skriftlärde surdeg

1 tim 5:22 när det kommer till handpåläggning.

"Förhasta dig icke med handpåläggning, och gör dig icke delaktig i en annans synder. Bevara dig själv ren." (1 Tim. 5:22)

1 Kor 14:22 ang Tungotalet

"Alltså äro "tungotalet" ett tecken, ej för dem som tro, utan för dem som icke tro; profetian däremot är ett tecken, ej för dem som icke tro, utan för dem som tro." (1 Kor. 14:22)
Citera
2015-01-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Cirkelargument= att ange något som ett motiv eller en anledning till något annat, som i sin tur är ett motiv eller en anledning till det första, på ett sådant sätt att argumentationen blir meningslös.

Hittar du detta i ditt påstående "jag är för att jag är för att jag är"?

I sådana fall är det ett cirkelargument för de cirkelargumentfixerade. Inte för dig
Jo, det var mest en blinkning åt de som vill förklara precis allt med logik. Logik ger en del av svaren, meditation andra svar. Har man tur kompletterar de varandra.
Citera
2015-01-13, 14:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det kan diskuteras hurvida meditation ledar till såna funderinger, men mer generellt är "jag finns" snarare axiomatisk.
Citera
2015-01-13, 14:46
Citat:
"Jag är för att jag är för att jag är (osv)"

Ja, det är ett cirkelargument.
Och cirkelargument är ett argumentationsfel, så vill du komma till en giltig konklusion (vad fasen det nu är i detta specifika fall...), så får du ändra på din argumentation.
Citera
2015-01-13, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Hahaha att jag har!!! jo du och jag skrattade så gott åt hycklarna du kan inte ana. Hade det som intresse ett tag att besöka olika kyrkors Gudstjänster men Pingsvännerna tog priset hahaha jag kan skratta åt dom fortfarande när jag tänker på dem. Snacka om hyckleri handpåläggningar på löpande band och deras tungotal inget de har studerat skriften och kunna sålla ut vad som är Fariseèisk och Skriftlärde surdeg

1 D
¨men att du inte reste dig eller vrålad ut detta i kyrkan då åt alla i församlingen eller under predikan eller vågade du inte skämma ut dig ??
att du inte garvade högre,
Citera
2015-01-17, 12:16
Medlem
anjoh66s avatar
Snarare en fråga som rör filosofi.

Religion --> Filosofi
/Moderator
Citera
2015-01-17, 12:45
Medlem
Ett cirkelargument som dyker upp då och då (i en mer eller mindre avancerad uppbyggnad) är följande:

Person A: Bibeln är Guds ord.

Person B: Ja ha, hur vet du det?

Person A: Därför att det står i Bibeln.

Person B: Men hur kan du veta det som står i Bibeln är sant?

Person A: Därför att Bibeln är Guds ord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in