Du vill ju i princip göra dina egna buljongtärningar... Vill du att en fond-isbit ska räcka till 5 dl vatten, så får du ta 5 dl fond och koka ned den tills det bara finns en matsked kvar.
Räkna med att du nog behöver ha kokat ned den åtminstone 3-4 ggr från början, så behöver du 2 liter vatten med grönsaker för att göra en fond-isbit....
Men tänker på alla fonder där du lägger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 tärningar till en soppa eller dylikt som säger 1 buljong tärning ?
Ordentlig fond reducerar du ju oftast bra mycket längre än 1 timme. Om jag nu inte har fel.
har erfarenhet av fisk fond på hälleflundra ben, koka nog lite drygt en arbetsdag. Iofs restaurang, men resultatet blev kanon.
Tips är nog ändå att fortsätta med köpt fond, finns ju mängder och någon måste dy väl tycka bra om?
Men tänker på alla fonder där du lägger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 tärningar till en soppa eller dylikt som säger 1 buljong tärning ?
Ska man göra det på en timme, så får man stå och vakta grytan och köra på fullfräs.
Jag hade nog gjort koket till en heldags sak, så behöver man inte stå och röra om så ofta.
Sen tycker jag såna här saker blir godare om det får ta lång tid.
reducerar du en grönsaksfond såpass mycket som du tänker så tappar du jättemycket karaktär och den naturliga smaken av grönsaker, det blir inte bra.
alla fonder är olika och kräver olika tekniker.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!