2015-01-11, 23:02
Medlem
Vill koka egen fond då jag hatar skiten i butiken
Men jag hittar recept men dom säger inte hur man ska späda det sen. Tänker på grönsaksfond

Kan man koka en fond och frysa in och sen späda med typ 1 iskub till 5 dl vatten? Hur ska man koka ner den?
Citera
2015-01-11, 23:15
Medlem
Om du ska göra egen fond ska du väl klara av något så simpelt som att provsmaka?
Citera
2015-01-11, 23:19
Medlem
Frågan var hur man gör den super koncentrerad..
Citera
2015-01-11, 23:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Frågan var hur man gör den super koncentrerad..
Koka?

Sen vad du ska ha för recept, det beror ju på vad du gillar.
Men saker som lagerblad, morötter, lök, selleri, peppar och en uppsjö till är kandidater.
Citera
2015-01-11, 23:52
Medlem
Du vill ju i princip göra dina egna buljongtärningar... Vill du att en fond-isbit ska räcka till 5 dl vatten, så får du ta 5 dl fond och koka ned den tills det bara finns en matsked kvar.

Räkna med att du nog behöver ha kokat ned den åtminstone 3-4 ggr från början, så behöver du 2 liter vatten med grönsaker för att göra en fond-isbit....

Såg detta program idag faktiskt, iofs inte vegetariskt men ändå: http://www.svt.se/spisa-med-price/se...autostart=true
Citera
2015-01-12, 00:51
Medlem
Men tänker på alla fonder där du lägger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 tärningar till en soppa eller dylikt som säger 1 buljong tärning ?
Citera
2015-01-12, 01:43
Medlem
Ordentlig fond reducerar du ju oftast bra mycket längre än 1 timme. Om jag nu inte har fel.
har erfarenhet av fisk fond på hälleflundra ben, koka nog lite drygt en arbetsdag. Iofs restaurang, men resultatet blev kanon.

Tips är nog ändå att fortsätta med köpt fond, finns ju mängder och någon måste dy väl tycka bra om?
Citera
2015-01-12, 05:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpelt
Men tänker på alla fonder där du lägger dom i isformar och fonden ska bara koka 1 timme inte fysiken plockar du fram 50 tärningar till en soppa eller dylikt som säger 1 buljong tärning ?
Ska man göra det på en timme, så får man stå och vakta grytan och köra på fullfräs.
Jag hade nog gjort koket till en heldags sak, så behöver man inte stå och röra om så ofta.
Sen tycker jag såna här saker blir godare om det får ta lång tid.
Citera
2015-01-12, 15:19
Medlem
reducerar du en grönsaksfond såpass mycket som du tänker så tappar du jättemycket karaktär och den naturliga smaken av grönsaker, det blir inte bra.
alla fonder är olika och kräver olika tekniker.
Citera
2015-01-12, 20:44
Medlem
Här finns lite "mat"nyttigt:

Den stora fondtråden
(FB) Den stora " Fond " tråden .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem