Citat:
Ursprungligen postat av
svulle
Jag upplever det som stundtals direkt oseriöst på träningslägren. I både USA och Dubai så har det varit mer fokus på shopping, selfies och att göra pranks på varandra. Nu låter jag som en torrboll som tycker att det ska vara ett sovjetiskt mördarläger där vi låser in spelarna på en anstalt. Men, faktum kvarstår att det inte har varit seriöst. Våra svaga vårsäsonger går att härleda till hundra olika saker. Men jag tror att försäsongslägret är ett. Året då vi åkte till Kina så var det ju finansierat av någon vinodlare(!). Det mynnade ut i att matcher blev inställda och spelarna ägnade mer tid åt att plaska i hotellets badbassäng än att träna.
Jag ser hellre att man åker till något ökenställe med bra faciliteter, men därutöver stendött.
"De måste få vara människor också" säger någon då. Nej. De har semester precis som alla andra. På träningslägret är de på sitt arbete. Då ska man inte tramsa. Jag köper inte heller argumentet att försäsongsläger är till för att få spelartruppen att känna varandra och "bonda". Nej, trams.
Svårt att säga något annat än att lägren är att ge bästa förutsättningar för en bra säsong. Med Andreas Alm har AIK varit i toppen varje år, så något gör de väl rätt i alla fall. Sen om de är beroende av lägren eller ej, är svårt att avgöra.
Jag har för lite insikt i och för dåligt minne för alla försäsongsläger och bedöma hur bra de var. Kina kändes dock rätt oseriöst, den håller jag med dig om. Men det "tramsande" du talar om sker ju bara för att spelarna inte åker hem efter träningen. Hemma i Sverige hade de åkt hem och tittat på film, umgåtts med sina barn och respektive eller liknande. Det går ju inte att träna 24 timmar om dygnet.
Exempel på hotelldöd och liknande har ju landslaget upplevt och något som säkerligen påverkade sportsliga resultatet. EM 2000 till exempel.