2015-11-27, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Fast det är inte det man gör, precis som svulle skriver. Jag har också bilden av att man mest åker iväg och flamsar, sen två gånger per dag lajar man lite på en bra gräsplan, ungefär som när man själv var yngre och samlade ihop ett gäng polare och stack och spelade volleykick och drack mellisar.

Det är era bilder, min bild av det hela är att man tränar fotboll så mycket man kan utan att riskera förslitningsskador. Då blir det ju självklart ingen fysisk träning för det skulle ta bort fotbollstid. Sedan kanske man åker på utflykter på den övriga tiden men det ser jag inte hur det skulle påverka negativt.
Citera
2015-11-27, 14:39
Medlem
ZlatanManias avatar
Vet att Alm försvarat försäsongslägret i Radio Råsunda och sagt nåt i stil med "Vi skulle kunna åka till Bagdad och sova på betonggolv men det gynnar naturligtvis alla med så bra förutsättningar som möjligt och det kan Dubai mm bidra med" och visst låter det uppenbart så länge alla är där för att ge järnet, huruvida spelarna faktiskt gör det och inte bara rider på kameler och besöker shoppingcentret varje ledig stund är svårt å veta.

Säger varken bu eller bä då man inte vet vad för effekt lägren har på spelarna och om det kan skötas betydligt bättre.
Citera
2015-11-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
http://www.aikfotboll.se/Article.aspx?contentID=9774

AIK åker till Dubai igen alltså. Vet inte vad jag ska tycka om det egentligen. Bra planer och faciliteter förstås, men det är mest tramsande och inställda matcher i min bok. Träningsläger är oerhört överskattat i den mån att man ska åka till flådiga ställen. Nu betalar säkert något obskyrt företag där nere med tvivelaktigt rättspatos, men likväl. Säkert planeras det allehanda marknadsavtal där nere också. Men vi vet ju hur det blir med det där. När AIK var i Kina så var Huawei helt plötsligt huvudsponsor och den beryktade 'bautakinan' var klar. Nåja.

AIKs försäsonger i USA, Kina och Dubai har i vanlig ordning renderat i dålig vårsäsong. Varför inte pröva på de klassiska ställena som Spanien, Turkiet eller för all del Grekland? Nu gjorde vi ju La Manga för ett par år sedan också, och det gick ju som bekant minst sagt mediokert. Bra motstånd dock.

AIK var ju faktiskt på läger i Spanien förra året Vet inte om du kommer ihåg det, men inför 2014 var laget på två läger där man först var i Dubai för att sedan åka ner till Malaga. Men varken matcherna under tiden i Spanien(Storstyrk mot Molde och Rosenborg samt kryss mot ett moldaviskt lag) eller starten på allsvenskan det året var någon höjdare. Har för mig att det var en del kritik mot dåliga planer också. Just motståndet tyckte jag annars var bättre i år i Dubai med matcher mot Olimpik Donetsk och det ryska laget.
Citera
2015-11-28, 17:08
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Jag upplever det som stundtals direkt oseriöst på träningslägren. I både USA och Dubai så har det varit mer fokus på shopping, selfies och att göra pranks på varandra. Nu låter jag som en torrboll som tycker att det ska vara ett sovjetiskt mördarläger där vi låser in spelarna på en anstalt. Men, faktum kvarstår att det inte har varit seriöst. Våra svaga vårsäsonger går att härleda till hundra olika saker. Men jag tror att försäsongslägret är ett. Året då vi åkte till Kina så var det ju finansierat av någon vinodlare(!). Det mynnade ut i att matcher blev inställda och spelarna ägnade mer tid åt att plaska i hotellets badbassäng än att träna.

Jag ser hellre att man åker till något ökenställe med bra faciliteter, men därutöver stendött.

"De måste få vara människor också" säger någon då. Nej. De har semester precis som alla andra. På träningslägret är de på sitt arbete. Då ska man inte tramsa. Jag köper inte heller argumentet att försäsongsläger är till för att få spelartruppen att känna varandra och "bonda". Nej, trams.

Svårt att säga något annat än att lägren är att ge bästa förutsättningar för en bra säsong. Med Andreas Alm har AIK varit i toppen varje år, så något gör de väl rätt i alla fall. Sen om de är beroende av lägren eller ej, är svårt att avgöra.

Jag har för lite insikt i och för dåligt minne för alla försäsongsläger och bedöma hur bra de var. Kina kändes dock rätt oseriöst, den håller jag med dig om. Men det "tramsande" du talar om sker ju bara för att spelarna inte åker hem efter träningen. Hemma i Sverige hade de åkt hem och tittat på film, umgåtts med sina barn och respektive eller liknande. Det går ju inte att träna 24 timmar om dygnet.

Exempel på hotelldöd och liknande har ju landslaget upplevt och något som säkerligen påverkade sportsliga resultatet. EM 2000 till exempel.
Citera
2015-11-30, 18:44
Medlem
INFOSTRADAS ”DRÖMELVA” (4-4-2)
David Mitov Nilsson (Norrköping)
Nikola Tkalcic (Norrköping)
Jos Hooiveld (AIK)
Andreas Hadenius (Norrköping)
Alex Perreira (AIK)
Anton Salétros (AIK)
Alexander Fransson (Norrköping)
Rawez Lawan (Norrköping)
Nicklas Bärkroth (Norrköping)
Emir Kujovic (Norrköping)
Alhaji Kamara (Norrköping)

AVBYTARE
Patrik Carlgren (AIK)
Mads Albæk (Göteborg)
David Boo Wiklander (Norrköping)
Nikola Djurdjic (Malmö)
Arnór Ingvi Traustason (Norrköping)
Christoffer Nyman (Norrköping)
Linus Wahlqvist (Norrköping)
De uttagna är alltså de spelare som har högst poängsnitt.
@infostradaSE
Citera
2015-12-07, 11:30
Medlem
etuhu friades som väntat. då kan man väl anta att dessa andra filmer som inte släppts inte visar något värre än vad man såg på mobilklippet. gött så. hoppas den batongglade vakten fortfarande dricker ur sugrör.
Citera
2015-12-07, 11:34
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
etuhu friades som väntat. då kan man väl anta att dessa andra filmer som inte släppts inte visar något värre än vad man såg på mobilklippet. gött så. hoppas den batongglade vakten fortfarande dricker ur sugrör.

Man kan ju fråga sig varför i helvete åklagare väcker åtal mot honom om hens bevismaterial i form av övervakningsfilm(er) inte innehåller mer än den skröpliga mobilfilmen vi har fått ta del av.

Kvalificerat slöseri med skattemedel. Men som sagt, de berörda ordningsvakterna får det rimligtvis hett om öronen framgent med tanke på deras sanslösa skitsnack i rätten.
Citera
2015-12-07, 12:46
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S

"Att enbart tränga undan en tjänsteman för att förhindra en tjänsteåtgärd är i normalfallet inte att rubricera som våld mot tjänsteman. Samma gäller att rycka eller slita i hans kläder...
Det är fastmer så att utredningen tydligt visar att Dickson velat skydda X och han på ett korrekt sätt agerat för att stävja och avbryta X:s våldsutövning."

Han har med andra ord inte ens agerat moraliskt tvivelaktigt. Kul att den andra mannen inte heller fälldes utan hans "mötande våld anses nödvärn". Tolkar jag detta rätt, mötande våld nyckelord, så kan nog Etuhus motanmälan leda till straff mot vakterna.
Citera
2015-12-07, 15:25
Medlem
Citat:
Man kan ju fråga sig varför i helvete åklagare väcker åtal mot honom om hens bevismaterial i form av övervakningsfilm(er) inte innehåller mer än den skröpliga mobilfilmen vi har fått ta del av.

Kvalificerat slöseri med skattemedel. Men som sagt, de berörda ordningsvakterna får det rimligtvis hett om öronen framgent med tanke på deras sanslösa skitsnack i rätten.
Det är lite märkligt, då "tingsrätten slår fast den version som Dickson givit om sin roll i händelsen, att han försöker lugna ner och avstyra bråket", då verkar hans beteende inte ens varit i gråzonen? Tingsrätten hade annars kunna nöja sig med att fria, konstatera att åklagarens framställan inte räcker för fällande dom. Nu blir han snarare förklarad oskyldig. Kanske åklagaren tog en rövare, men varför då?

Jag är dock inte insatt i hur det brukar frias brottsmål.
Citera
2015-12-07, 15:34
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Det är lite märkligt, då "tingsrätten slår fast den version som Dickson givit om sin roll i händelsen, att han försöker lugna ner och avstyra bråket", då verkar hans beteende inte ens varit i gråzonen? Tingsrätten hade annars kunna nöja sig med att fria, konstatera att åklagarens framställan inte räcker för fällande dom. Nu blir han snarare förklarad oskyldig. Kanske åklagaren tog en rövare, men varför då?

Jag är dock inte insatt i hur det brukar frias brottsmål.

I regel väcker en åklagare åtal om hen tror att det finns tillräckligt med underlag för fällande dom. Antingen har åklagaren tappat det och vill bara ha en stund i rampljuset, eller så är det helt enkelt en gårdare. Det är väl inte omöjligt att det för sig om bådadera.
Citera
2015-12-07, 17:40
Medlem
Citat:
Ja, det brukar vara så. Nästan så man från klubbens håll försvarar resor till Mellanöstern med att "viktiga affärsavtal knyts". Sen brukar det i realiteten mynna ut i.. ingenting.

Jag upplever det som stundtals direkt oseriöst på träningslägren. I både USA och Dubai så har det varit mer fokus på shopping, selfies och att göra pranks på varandra. Nu låter jag som en torrboll som tycker att det ska vara ett sovjetiskt mördarläger där vi låser in spelarna på en anstalt. Men, faktum kvarstår att det inte har varit seriöst. Våra svaga vårsäsonger går att härleda till hundra olika saker. Men jag tror att försäsongslägret är ett. Året då vi åkte till Kina så var det ju finansierat av någon vinodlare(!). Det mynnade ut i att matcher blev inställda och spelarna ägnade mer tid åt att plaska i hotellets badbassäng än att träna.

Jag ser hellre att man åker till något ökenställe med bra faciliteter, men därutöver stendött.

"De måste få vara människor också" säger någon då. Nej. De har semester precis som alla andra. På träningslägret är de på sitt arbete. Då ska man inte tramsa. Jag köper inte heller argumentet att försäsongsläger är till för att få spelartruppen att känna varandra och "bonda". Nej, trams.

Instämmer till punkt och pricka med reservation för att jag faktiskt på riktigt tycker att sovjetiskt mördarläger vore på sin plats. Fotbollsspelare är som små bortskämda barn som det daltas något bedrövligt med. Därav de tenderar att ha såna problem att inleda ett vanligt liv efter karriären..

Alla med insyn i AIK Fotboll vet att dessa så kallade läger mest är betald semester där spelarna förutom lite pliktskyldigt tränande ägnar sig åt diverse hyss och turistande. Därav önskemålen från spelargruppen att lägren ska vara på " intressanta " platser..

För övrigt så är alla dessa samarbeten som svenska klubbar genom åren inlett med olika klubbar ( ju mer exotiska desto bättre ) i princip samma pryl fast avsett för att slipsfolket i klubben ska få sin årliga gratislunch med extra allt..
Citera
2015-12-08, 22:14
Medlem
I ett parallellt universum:

Sana bryter Zlatans guldbollesvit

Europeiskt intresse för Sana

Den första jag tar ut! Hamrén om Tobias Sana
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto