2015-11-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Vi torskade U19 mot ett IFK Göteborg som var sjukt bra på omställningar. I U21 tappar vi inte

Såg den på DIF-TV, fruktansvärt bra match för att vara ungdomslag.
Citera
2015-11-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hank565Heaven
Norrköping är säkert hungrigt på Europeisk fotboll. Självklart fyller de inte Parken om BATE Borisov kommer, men det lär ändå komma över 12 000 på en sådan match. Elfsborg i jämförelse har nått en annan fas i sitt Europadeltagande. Fansen blir besvikna om man inte når gruppspel, och en kvalmatch som t.ex. Elfsborg-Randers detta år ses som mest något som skall klaras av. Det drar inte folk, och publiken blir van med Europa och sparar säkert pengar inför gruppspel också, vilket givetvis är en prioritering. Elfsborg hade förstås gynnats av lapp på luckan oavsett motstånd, men då måste Elfsborg vara borta från Europa i kanske 5 år, sedan kan man nog dra lite mer mot lag som Randers igen.

Jag tror mer på att man måste banka in värdet av Europaspel för föreningen på bygden, bankar man in det på folk, så att det sitter där mentalt så dyker de upp. Svenska klubbar överlag behöver bli bättre på att marknadsföra sig. Malmö känns som den enda klubben där typ hela stan sluter upp, jag har ingen aning om hur det är med uppslutningen i olika områden av Malmö, men stödet verkar ganska brett(etniskt, socioekonomiskt etc).

Blåvitt är rätt värdelösa på att fånga upp publik i våra så kallade problemområden, inte mycket reppande ute i förorterna, läste att Dalence har börjat som "extra" lärare i någon idrottsklass i Biksopsgården dock, det är en bra början. Det finns outnyttjade resurser ute i förorterna(publik), sedan kan ju fotboll och idrott generellt även vara ett fantastiskt integrationsverktyg, vilket vi verkligen behöver mer av i Sverige.
Citera
2015-11-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jag tror mer på att man måste banka in värdet av Europaspel för föreningen på bygden, bankar man in det på folk, så att det sitter där mentalt så dyker de upp. Svenska klubbar överlag behöver bli bättre på att marknadsföra sig. Malmö känns som den enda klubben där typ hela stan sluter upp, jag har ingen aning om hur det är med uppslutningen i olika områden av Malmö, men stödet verkar ganska brett(etniskt, socioekonomiskt etc).

Blåvitt är rätt värdelösa på att fånga upp publik i våra så kallade problemområden, inte mycket reppande ute i förorterna, läste att Dalence har börjat som "extra" lärare i någon idrottsklass i Biksopsgården dock, det är en bra början. Det finns outnyttjade resurser ute i förorterna(publik), sedan kan ju fotboll och idrott generellt även vara ett fantastiskt integrationsverktyg, vilket vi verkligen behöver mer av i Sverige.

Så sant. Utan några egentliga fakta så skulle jag vilja hävda att andelen invandrarungdomar (första och andra generationen) som håller på utländska storklubbar är minst 20x större än de som sympatiserar med ett svenskt lag.

Vår ledning (Bajen) har uttalat att man är nöjda med att ha lockat så mycket kvinnor och barn till matcherna även om den största gruppen fortfarande är män i åldrarna 18-35 år. Till nästa säsong kommer man att satsa på att försöka locka invandrarungdomar ifrån förorterna söder om Stockholm. Bla vill man anordna träningsmatcher mot storlag ifrån ett par av de länder många kommer ifrån, tydligen ska vi vara på god väg med ett lag. Vi får se hur det utvecklar sig.
Senast redigerad av Tiddlywank 2015-11-03 kl. 18:27.
Citera
2015-11-03, 19:00
Medlem
Captain.Johanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Så sant. Utan några egentliga fakta så skulle jag vilja hävda att andelen invandrarungdomar (första och andra generationen) som håller på utländska storklubbar är minst 20x större än de som sympatiserar med ett svenskt lag.
Ja det är ju bara läsa svenska fanpages till stora klubbar utomlands, i princip bara invandrare som sitter och hatar på varandra om vilket lag som är bäst i världen, patetiskt men underhållande.
Citera
2015-11-03, 19:05
Medlem
feldgraus avatar
Citat:

Japp, tyvärr är det ju så. Det är tur att Öis och Gais verkar vara minst lika dåliga på det, om inte ännu sämre. För längesen gjorde jag en undersökning av var respektive förening hade sina medlemmar och de områden där IFK förhållandevis var allra starkast var just Hisingen och nordöstra förorterna.

/feldgrau
Citera
2015-11-03, 21:29
Medlem
Citat:

Sen är det väl så att invandrarungdomarna hellre håller på klubben som tillhör deras etnicitet. För att ta ett exempel från Västerås: Syrianska är klubben som gäller i stadsdelen Vallby, inte VSK som det är i resten av Västerås, detta då Vallby domineras av den syrianska etniciteten.

Hur är det i Malmö? Invandrarna där håller på det lag Zlatan spelar i för tillfället antar jag, men håller de på MFF i inhemska serien?
Citera
2015-11-04, 10:38
Medlem
Puckoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Sen är det väl så att invandrarungdomarna hellre håller på klubben som tillhör deras etnicitet. För att ta ett exempel från Västerås: Syrianska är klubben som gäller i stadsdelen Vallby, inte VSK som det är i resten av Västerås, detta då Vallby domineras av den syrianska etniciteten.

Hur är det i Malmö? Invandrarna där håller på det lag Zlatan spelar i för tillfället antar jag, men håller de på MFF i inhemska serien?

Zlatan må vara gud i Malmö men när PSG kommer på besök håller invandrarna definitivt på MFF.
Citera
2015-11-04, 14:17
Medlem
Bagdadkingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74

Du benämner invandrare som en homogen grupp.
Malmö har afghaner, irakier, chilenare, serber, kroater, bosnier etc.
Många har bott i Sverige i flera generationer. En invandrare är en person som kommit till Sverige efter födseln. Är man född i Sverige är det en svensk medborgare vi pratar om.

Finns inget annat lag i Malmö utöver MFF.

Det finns
MFF
MFF
MFF
MFF
MFF

sen ett antal lokala klubbar som har 100 supportrar likt Prespa, Kvarnby, IFK Malmö, LB07 osv.
Att folk intresserar sig mer för det laget Zlatan spelar i är inget konstigt men det är gäller svenskarna också.
Citera
2015-11-04, 21:51
Medlem
Salorms avatar
SM-GULD!!!!!!!!!! U19 kommer tvåa efter Göteborg och U21 tvålar till Peking idag! Framtiden kunde knappt sett ljusare ut.
Citera
2015-11-04, 22:41
Medlem
Citat:
SM-GULD!!!!!!!!!! U19 kommer tvåa efter Göteborg och U21 tvålar till Peking idag! Framtiden kunde knappt sett ljusare ut.
Är inte U21 väldigt irrelevant att se på, jag menar det är väl inte under 21 utan en hel del A-lagsspelare med också?
U19 är ju mer relevant om det är så som jag beskriver ovan, men där kan man ju vinna som Sverige gjorde i U21, med ett bra lag som spelar fotboll efter sina förutsättningar utan några spetsar. Har ju sett u19 lag förlora mot lag från divison 4...
Citera
2015-11-04, 22:44
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captain.Johansson
Är inte U21 väldigt irrelevant att se på, jag menar det är väl inte under 21 utan en hel del A-lagsspelare med också?
U19 är ju mer relevant om det är så som jag beskriver ovan, men där kan man ju vinna som Sverige gjorde i U21, med ett bra lag som spelar fotboll efter sina förutsättningar utan några spetsar. Har ju sett u19 lag förlora mot lag från divison 4...

Vi hade Karlström, Bergström, Jawo och Moon med som är A-lagsspelare. Men vettefan om de är över 21 och orkar inte kolla.

Bärkroth och Telo var i Peking och säkert någon mer som jag inte har koll på. Må vara irrelevant för dig som håller på något köpelag, men för oss som gillar ungdomsfotboll så är det jävligt kul att våra (DIF's) ungdomar går jävligt bra.
Citera
2015-11-04, 22:51
Medlem
Citat:
Vi hade Karlström, Bergström, Jawo och Moon med som är A-lagsspelare. Men vettefan om de är över 21 och orkar inte kolla.

Bärkroth och Telo var i Peking och säkert någon mer som jag inte har koll på. Må vara irrelevant för dig som håller på något köpelag, men för oss som gillar ungdomsfotboll så är det jävligt kul att våra (DIF's) ungdomar går jävligt bra.
Jag håller på giffarna det jag ville säga framgick väl ganska tydligt, att det är inte säkert att det är massa talanger i ett ungdomslag för att de är framgångsrika.
Jag tränar ett ungdomslag så ja jag älskar nog ungdomsfotboll betydligt mer än dig och är mer engagerad där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in