2015-05-22, 15:48
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Och MSD kanske redan är på väg till Copa America, lite oklart kring det.

Isåfall blir det väl en junis på kanten.

Äntligen, säger jag, i så fall. Om det är något Jögge kan kritiseras för så är det väl att han inte gett Bohm någon speltid. Ärligt, vi leder med 3–0 och ändå ska det vara standardbytena som görs, istället för att ge någon talang lite speltid.

Det kommer tuffa perioder framöver med många matcher (speciellt om vi tänkt gå till gruppspel i Europa League) som gör att vi lär behöva rotera lite, då är det bra om så många spelare som möjligt samlat på sig lite rutin från de större sammanhangen och inte bara från träningsmatcher.

/feldgrau
Senast redigerad av feldgrau 2015-05-22 kl. 15:55.
Citera
2015-05-22, 16:10
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
AIK ger genomgående alldeles för givmilda spelarkontrakt. Egentligen är det sanslöst att vi bara har ett fåtal positioner med spelare som är att beteckna som hög/högsta allsvensk klass med tanke på vår lönebudget.

-

Att nu Panos säljs (vilket han förmodligen gör) är enbart för att täcka upp för en horribel drift. Tro inget annat. Vår klubbledning är helt handlingsförlamad och verkar överhuvudtaget inte ställa några krav i kontraktsförhandlingar. Vi släpper äganderätt och höjer samtidigt månadslönen. Därtill får spelare sign on-bonusar för kontraktsförlängning - trots att vi ger bort procentuell ägandeandel till spelaren själv.

En usel klubbledning och en Björn Wesström som tycks ha tappat innovationskraften och det förebyggande arbetet med att ha spelare klara vid händelse av försäljning. Då får vi panikvärvningar i Etuhu och Teteh som "ser bra ut på pappret" men som därutöver är skadade och helt ur form. Innan de ens blir brukbara har miljoner tickat från kontot.

Helt ofattbart. Alla måste avgå.

Är det inte lite AIKs grej att de måste befinna sig i "Ekonomisk kris" eller underskott så att de kan hålla igen på lönen i kontraktsförhandlingar och förlägningar annars mjölkar alla agenterna dom samtidigt som AIK måste ta ut högre lön än de andra för stilla sin egna självbild som "storklubb"?
Citera
2015-05-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det var mycket snack kring Etuhu när han värvades och iom att jag var mer skeptisk till hans givna succé så bevakade jag honom extra mycket i de 3-4 försäsongsmatcher jag såg. Jag såg bara sidledspassar och ingenting av större värde från hans sida, samtidigt som gnagarna bedyrade att Etuhu hela tiden var bland de bästa spelarna.

Nu min fråga, var Etuhu så bra som gnagarna ville få det till på för äsongen och att han nu dippat, eller är detta exempel på fenomenet att supportrar tenderar att överdriva nya spelares insatser?

Lite självransakan är då på plats.
Inför säsongen så hyllade jag Silverholt och Birkir. Den sistnämnde har varit Bajens kanske viktigaste spelare tillsammans med Kennedy.
Silverholt har visat sig vara betydligt bättre än jag trodde när han värvades även om han inte helt levt upp till förväntningarna han växte in i under försäsongen.
Övriga nyförvärv tror jag inte att jag hade någon större åsikt kring inför säsongen..

I AIK-led så är det standard att sväva på moln inför säsongen. Nyförvärven är guld. Befintliga spelare har minst en nivå till i sig. Allt är frid och fröjd. Sen börjar säsongen och vanligtvis så är gulddrömmarna krossade i god tid innan midsommarafton..

För egen del så har jag med åren blivit allt mer realistisk och Dickson fick jag kraftiga floppvibbar på direkt vilket jag även skrev här. Med jämna mellanrum så lägger AIK ner en hiskelig massa miljoner på någon avdankad gamling. Förra gången var det Majsan. I år var det Dickson..

Jag har sett nästan alla matcher för Bajen i år och den spelare som stuckit ut för mig är Hallenius. Det händet ju ingenting kring honom på planen och han verkar dessutom sin storlek till trots vara rädd för att kliva in i nickdueller och närkamper. Hur går snacket i era led om Hallenius?
Citera
2015-05-22, 17:45
Medlem
Julinhos avatar
Tror alla, inklusive han själv, är eniga om att han bara gjort en bra halvlek så här långt. Han har en förmåga att hamna ute vid hörnflaggan, vilket ofta brukar vara ett tecken på dålig form och lågt självförtroende.

Det är dags att Pablo får starta ett par matcher nu, han såg hyfsat het ut vid sitt inhopp senast. Jag har aldrig varit övertygad om Linus storhet. Han var förvisso grym 2010 i ett annars patetiskt dåligt lag, men han är inte särskilt intelligent och han chansar alldeles för mycket i sitt spel. En sån spelare kan inte spela ensam på topp i ett lag som har ambitioner att etablera sig i toppen.

Min förhoppning är att Petter Andersson är sugen på att flytta hem i sommar. Där har vi en klasspelare som i sina bästa stunder skulle färga i alla allsvenska startelvor (någonstans på mitten eller i anfallet). Har dock kontrakt ett år till med danska mästarna.
Citera
2015-05-22, 17:48
Medlem
L-illuminatos avatar
Tror Hallenius blivit lite "glasspelare" efter hans skadeår jag tror han är lite rädd att knäcka sin bräckliga kropp. Känns lite Gabriel Özkan varning över honom...
Citera
2015-05-22, 18:02
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Tror alla, inklusive han själv, är eniga om att han bara gjort en bra halvlek så här långt. Han har en förmåga att hamna ute vid hörnflaggan, vilket ofta brukar vara ett tecken på dålig form och lågt självförtroende.

Det är dags att Pablo får starta ett par matcher nu, han såg hyfsat het ut vid sitt inhopp senast. Jag har aldrig varit övertygad om Linus storhet. Han var förvisso grym 2010 i ett annars patetiskt dåligt lag, men han är inte särskilt intelligent och han chansar alldeles för mycket i sitt spel. En sån spelare kan inte spela ensam på topp i ett lag som har ambitioner att etablera sig i toppen.

Min förhoppning är att Petter Andersson är sugen på att flytta hem i sommar. Där har vi en klasspelare som i sina bästa stunder skulle färga i alla allsvenska startelvor (någonstans på mitten eller i anfallet). Har dock kontrakt ett år till med danska mästarna.

Tyvärr har Petter champions league kval att se fram emot, det som talar för är att han blivit pappa för andra gången.
Citera
2015-05-22, 18:31
Medlem
nomadics avatar
Två av de mest självskrivna i vårens sämsta elva är Gerzic på mitten och Valgardsson på vänsterbacken säger jag som svartvit.
Citera
2015-05-22, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nomadic
Två av de mest självskrivna i vårens sämsta elva är Gerzic på mitten och Valgardsson på vänsterbacken säger jag som svartvit.

Det låter bra som blåvit Valgardsson var ju en katastrof defensivt när han var här. Tror inte han kommer att höja sig för er där.
Citera
2015-05-22, 20:02
Medlem
nomadics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Det låter bra som blåvit Valgardsson var ju en katastrof defensivt när han var här. Tror inte han kommer att höja sig för er där.

Tror inte jag heller. Han är rent av en av sämre spelare på etablerad nivå som burit vår tröja under de senaste åren. Han är verkligen inte bra på någonting. Långsam med total avsaknad av löpsteg, svag i positionsspelet, svag i duellspelet... Hans vänsterfot lyftes fram som en spetsegenskap när han värvades men det är rent av så att kvaliteten i passningsspelet har höjts sedan en högerfotad Hagge gick in på vänsterbacken.
Citera
2015-05-22, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Äntligen, säger jag, i så fall. Om det är något Jögge kan kritiseras för så är det väl att han inte gett Bohm någon speltid. Ärligt, vi leder med 3–0 och ändå ska det vara standardbytena som görs, istället för att ge någon talang lite speltid.

Det kommer tuffa perioder framöver med många matcher (speciellt om vi tänkt gå till gruppspel i Europa League) som gör att vi lär behöva rotera lite, då är det bra om så många spelare som möjligt samlat på sig lite rutin från de större sammanhangen och inte bara från träningsmatcher.

/feldgrau

Absolut, jag har varit en av dem på SF som försökt föra den här diskussionen, men reaktionerna har varit blandade där.

Igår var det ju ännu tydligare, gör du 3-0 med 18 minuter kvar ska det fan vara en skyldighet att ge speltid till de yngre du har på bänken. Om de inte kan slängas in där, vad gör de då ens i truppen?
Citera
2015-05-22, 20:37
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weekends
Igår var det ju ännu tydligare, gör du 3-0 med 18 minuter kvar ska det fan vara en skyldighet att ge speltid till de yngre du har på bänken. Om de inte kan slängas in där, vad gör de då ens i truppen?

Medhåll, klart dom ska få känna på det då, speciellt som AIK var helt väck då.
Citera
2015-05-22, 21:06
Medlem
Om det ändå ska summeras efter omgång nio.

Några sidor tillbaka så visades hur mycket klubbarna spenderade förra säsongen. Malmö dominerade stort, även utan CL-pengar.
Om man räknade om till poäng/krona hade Malmö däremot väldigt dyrköpta poäng. Inför detta år har de väl värvat tyngst,.... med det sagt...

Utifrån förhandssnacket.

9 omgångars flopp; Malmö och Örebro
9 omgångars flipp; Djurgården (den tog emot att skriva)

Fortsätter alla snittpoäng.
"Man behöver över 60p för att säkra Europa"
Göteborg
Elfsborg
Djurgården

"Man hänger kvar på 30 poäng"
Falkenberg
Örebro
Åtvidaberg
Halmstad

Det är dock mycket kvar, I know
Citera